Welk statuut kiest u voor uw zelfstandige activiteit ?

Zelfstandig in hoofdberoep of bijberoep? Uw statuut kiezen is de eerste beslissing die u als zelfstandige moet nemen. Partena Professional geeft u advies over de voor- en nadelen van elk statuut en helpt u de nodige stappen te zetten.

Voor u uw activiteit opstart moet u eerst zeker weten welk statuut het best bij uw situatie past.

Wil u zich 100% toewijden aan uw eigen zaak die daardoor uw enige of belangrijkste professionele activiteit wordt? Dan is er geen twijfel mogelijk en is het statuut van zelfstandige in hoofdberoep op uw lijf geschreven.

Wil u eerder geleidelijk aan opstarten en op veilig spelen? Of bent u niet helemaal zeker van uw stuk? Dan moet u misschien, zoals steeds meer Belgen doen, het statuut van zelfstandige in bijberoep overwegen. In die hoedanigheid kan u voor uw huidige baas blijven werken terwijl u uw eigen zaak opstart. Gaan de zaken goed, dan kunt u zonder problemen overschakelen naar het statuut van zelfstandige in hoofdberoep.

Ontdek de voor- en nadelen van het statuut van zelfstandige in bijberoep.

Hoe zet u de stap en wordt u uw eigen baas? Aan welke kosten mag u zich verwachten? Wat zijn de risico’s en de impact op uw belastingstelsel? Partena Professional beantwoordt al uw vragen en voorziet u van alle nodige informatie, advies en vereenvoudigt alle stappen.

Lanceer uw zaak in enkele muisklikken

Bent u klaar om te starten als zelfstandige in hoofd- of bijberoep? Verlies geen tijd met alle nodige stappen dankzij ons digitaal ondernemingsloket.

Ga naar ons digitaal ondernemingsloket

Zelfstandig worden, hoeveel kost dat ?

  • Het startkapitaal

Een startkapitaal is niet verplicht (behalve voor bepaalde ondernemingsvormen), en niet per se nodig als u geen belangrijke investeringen moet doen en als u niet met leveranciers werkt. Freelancers en consultants (om er maar enkel te noemen) kunnen gewoonlijk starten zonder uitgaven of grote beroepskosten. We raden echter aan om op voorhand een financieel plan op te stellen en financiële reserves aan te leggen, al was het maar om de start, het opbouwen van uw klantenbestand, dalperiodes of dagen waarop u niet in staat bent te werken, te overbruggen. Een startkapitaal maakt het ook makkelijker om te onderhandelen met de banken of potentiële investeerders.

Ontdek alle mogelijke financiële oplossingen

  • De inschrijvingskosten

De inschrijvingskost bij de Kruispuntbank van Ondernemingen is het bedrag dat u moet betalen om zelfstandige te worden. Het gaat over een eenmalige kost die ook volledig fiscaal aftrekbaar is wanneer u zich inschrijft bij het KBO. U kunt dan meteen onder uw naam, ondernemings- en btw-nummer van start gaan.

Voer alle stappen gewoon uit via ons digitaal ondernemingsloket.

  • De sociale bijdragen

Als zelfstandige moet u zich aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds om elk trimester uw sociale bijdragen te betalen. Dat geeft zelfstandigen in hoofdberoep recht op sociale zekerheid (voor zelfstandigen in bijberoep gaat het enkel om solidariteitsbijdragen). Deze sociale bijdragen worden berekend op het jaarlijks netto beroepsinkomen van het lopende jaar.

Vanaf u uw onderneming opstart, hebt u recht op uitstel van betaling van twee trimesters. Uw effectieve inkomsten zijn dan nog niet bekend, dus betaalt u de eerste drie jaar voorlopige bijdragen

Maak het uzelf gemakkelijk en sluit u gratis aan bij het sociaal verzekeringsfonds van Partena Professional. Dankzij onze online simulator kunt u uw bijdragen zo precies mogelijk berekenen zodat u regularisaties vermijdt.

  • De diensten van een accountant

Hoeveel inkomsten voorziet u en hoe gaat u dat doel bereiken? Wat met uw beroepskosten als zelfstandige, uw kantoor, uw mobiliteit, de noodzakelijke website, en marketing? Om uw financieel plan uit te werken is het aangeraden om een beroep te doen op een accountant die, in nauwe samenwerking met Partena Professional, berekeningen en simulaties kan doen om onaangename verrassingen te vermijden.

Merk op dat een accountant een waardevolle hulp kan betekenen, zelfs als u zelfstandige in bijberoep bent. Een boekhouder zorgt er niet enkel voor dat u in orde bent met de fiscus, maar helpt u ook uw kosten te beperken. En dat voor een minimale kost, aangezien een accountant voor een activiteit in bijberoep u tussen €200 en €500 euro per jaar kost.

Ontdek alle voordelen van een accountant in onze whitepaper.

  • De fiscaliteit
    • Inkomstenbelasting : elk jaar geeft uw boekhouder uw beroepskosten of uw aftrekbare kosten aan op uw belastingsaangifte. De totale som van deze beroepskosten wordt geschat op uw omzet, met name alle facturen die u gedurende een jaar hebt ingediend, zelfs als uw klanten die nog niet betaald hebben.

      Het resultaat is uw netto beroepsinkomen, wat uw belastbaar inkomen is. Hoe lager dat bedrag, hoe minder belastingen u betaalt. Daarom is het belangrijk om uw beroepsinkomsten zorgvuldig bij te houden en, als u zelfstandig in hoofdberoep bent, aanvullende verzekeringen te voorzien om u beter te beschermen terwijl uw kosten toenemen. Of u nu zelfstandig bent als natuurlijk of als rechtspersoon: hoe slimmer u omspringt met uw aftrekbare kosten, hoe minder belastingen u betaalt.

       
    • Provinciale en gemeentelijke belastingen: ongeacht het statuut dat u heeft gekozen moet u als zelfstandige provinciale en gemeentelijke belastingen betalen in functie van uw domicilie en het type activiteit dat u uitoefent. In België varieert de gemeentelijke belasting: informeer u bij de financiële dienst.

       
    • De btw : als uw activiteit onderworpen is aan btw, dan moet u elk trimester een btw-aangifte doen waarin u zowel de ontvangen als de betaalde btw aangeeft. U moet aan de staat dus het verschil tussen de twee terugbetalen.

      Als zelfstandige in bijberoep kunt u vrijgesteld worden van btw indien uw jaarlijkse omzet minder dan €25.000 bedraagt.

Hoeveel tijd gaat me dat kosten?

Partena Professional begeleidt u bij al uw stappen om uw bedrijf te starten.

Win tijd met ons digitaal ondernemingsloket! Daar regelt u in enkele muisklikken alle administratieve formaliteiten, van uw inschrijving bij de Kruispuntbank van Ondernemingen tot de aanvraag van uw btw-nummer. U kunt zich ook rechtstreeks inschrijven bij ons sociaal verzekeringsfonds.

Hebt u vragen, wil u advies op maat of bent u nog altijd niet zeker welk statuut het beste bij u past? Kom langs in een van onze kantoren en krijg advies van onze specialisten in het oprichten van een bedrijf. Samen met u bekijken zij graag uw situatie.

Wil u starten als zelfstandige? Dan moet u nog een juridische vorm kiezen. Natuurlijk of rechtspersoon? Ontdek de voor- en nadelen van alle vormen.

Wil u als gepensioneerde, student of meewerkende partner meer informatie over een specifiek statuut? Contacteer ons.

Welke onderwerpen moet u bespreken met uw accountant ?

Uw accountant is een waardevolle bondgenoot als zelfstandige. Ontdek in onze whitepaper de voordelen van deze samenwerking, praktische tips en aandachtspunten, maar ook de valkuilen.

Download de whitepaper

De wetgever heeft de principes vastgelegd voor de beoordeling van het sociaal statuut waarin beroepsactiviteiten worden verricht, hetzij als werknemer met een arbeidsovereenkomst, hetzij als zelfstandige.

Wanneer de aard van een arbeidsrelatie niet duidelijk is, kunnen de partijen van deze relatie ze voorleggen aan de administratieve commissie ter regeling van de arbeidsrelatie, opgericht binnen de FOD Sociale Zekerheid. Deze commissie is ermee belast beslissingen te nemen aangaande de kwalificatie van een arbeidsrelatie. U vindt meer informatie over deze commissie op hun website Commissie Arbeidsrelaties.

Meer informatie over de arbeidsovereenkomsten kan u vinden op de website van de FOD WASO via en op de website van de sociale zekerheid.

Gerelateerde artikels