Start je een eigen zaak? Schrijf je dan in bij een ondernemingsloket

Bij het starten van een eigen zaak komt heel wat administratie kijken. Een papierberg waar velen tegenop zien. Gelukkig kan je je steeds laten ondersteunen in deze administratieve rompslomp door een erkend ondernemingsloket, zoals Partena Professional.

Waarom beroep doen op een ondernemingsloket?

Vroeger werden zelfstandigen op zichzelf aangewezen bij het starten van een eigen zaak. Ze dienden zelf alle administratieve formaliteiten uit te voeren wat heel wat tijd en moeite in beslag nam.  Gelukkig kunnen zelfstandigen vandaag beroep doen op een ondernemingsloket, het bevoorrechte aansprekingspunt voor ondernemingen. Zo bestaan er in België acht erkende ondernemingsloketten, die beschikken over tal van kantoren, verspreid over het hele land.

Als eerste gaat een ondernemingsloket na of je geschikt bent om een eigen zaak te starten. Daarnaast handelen ze heel wat administratieve formaliteiten af, zoals het identificeren bij BTW of het regelen van RSZ of het aanvragen van verschillende toelatingen zoals FAVV of SABAM.

Bovendien kan je bij het ondernemingsloket ook terecht voor heel wat bijkomende diensten:   

  • Het begeleiden tijdens de eerste maanden als zelfstandige

  • Het aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds voor zelfstandigen

  • Het aansluiten bij een verbonden sociaal secretariaat

  • Het opstellen van dossiers van subsidieaanvragen

  • Het aanbieden van opleidingen

De tarieven voor deze aanvullende diensten kunnen verschillen per loket. Ontdek hier de tarieven van ons ondernemingsloket.

Inschrijven verplicht?

Wanneer je de beslissing neemt om een eigen zaak te starten, word je bijkomend verplicht om je in te schrijven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Dit is een databank met alle basisgegevens van nieuwe ondernemingen. Bij deze inschrijving wordt ook een ondernemingsnummer en een vestigingsnummer toegewezen.  

Zo’n inschrijving is zeer specifiek, waardoor het aangewezen is om dit door een ondernemingsloket te laten uitvoeren. Niet verplicht, maar wel zeer hard aangeraden.

Hoe schrijf ik me in?

Inschrijven doe je voor de start van het uitvoeren van je zelfstandige activiteit. Dit doe je bij één van de erkende ondernemingsloketten naar keuze. De inschrijving gebeurt doorgaans door je account of boekhouder, maar kan je ook zelf uitvoeren.

Bij de inschrijving worden volgende gegevens gevraagd:

  • Je rijksregisternummer

  • De naam van je onderneming

  • De adressen van alle locaties waar je je activiteit zal uitvoeren

  • Een oplijsting van de activiteiten die je zal uitvoeren

  • De begindatum van het uitvoeren van je activiteiten

  • Het rekeningnummer van je onderneming

  • Indien je kiest voor een vennootschap is een oprichtingsakte verplicht

De kostprijs van zo’n inschrijving bij een ondernemingsloket bedraagt €88,50. Indien je een niet-handelsonderneming zoals een vrij beroep opricht, is deze inschrijving kosteloos.

Schrijf je in bij het ondernemingsloket van Partena Professional

Geen zin in de administratieve rompslomp van je toekomstige zaak? Wil je je laten ondersteunen door echte ondernemers? Schrijf je in bij ons ondernemingsloket en laat je begeleiden door experts.

Gerelateerde artikels