Waarom beroep doen op een ondernemingsloket?
Vroeger werden zelfstandigen op zichzelf aangewezen bij het starten van een eigen zaak. Ze dienden zelf alle administratieve formaliteiten uit te voeren wat heel wat tijd en moeite in beslag nam. Gelukkig kunnen zelfstandigen vandaag beroep doen op een ondernemingsloket, het bevoorrechte aansprekingspunt voor ondernemingen. Zo bestaan er in België acht erkende ondernemingsloketten, die beschikken over tal van kantoren, verspreid over het hele land.
Als eerste gaat een ondernemingsloket na of je geschikt bent om een eigen zaak te starten. Daarnaast handelen ze heel wat administratieve formaliteiten af, zoals het identificeren bij BTW of het regelen van RSZ of het aanvragen van verschillende toelatingen zoals FAVV of SABAM.
Bovendien kan je bij het ondernemingsloket ook terecht voor heel wat bijkomende diensten:
-
Het begeleiden tijdens de eerste maanden als zelfstandige
-
Het aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds voor zelfstandigen
-
Het aansluiten bij een verbonden sociaal secretariaat
-
Het opstellen van dossiers van subsidieaanvragen
-
Het aanbieden van opleidingen
De tarieven voor deze aanvullende diensten kunnen verschillen per loket. Ontdek hier de tarieven van ons ondernemingsloket.