Hoeveel kost het allemaal?
Afhankelijk van de gekozen ondernemingsvorm, verschillen ook de kosten.
- De oprichtingskosten en kapitaalvereisten
Bij een eenmanszaak betaalt u minder oprichtingskosten dan bij een vennootschap. U moet dan immers ook notariskosten betalen om de statuten op te stellen.
De hervorming van het vennootschapsrecht van mei 2019 schrapte de verplichting van een startkapitaal voor het oprichten van een BV en een CV. Hoe dan ook is het wel aangeraden om voldoende vermogen te voorzien zodat uw onderneming zich kan ontplooien, en eveneens moet uw financieel plan nauwkeurig worden opgesteld.
- Uw verplichtingen op boekhoudkundig en administratief gebied
Een vennootschap is complexer dan een eenmanszaak en heeft meer formaliteiten. Uw accountant zal dus meer werk hebben, wat ook hogere kosten met zich meebrengt. Zo bent u tevens verplicht om een dubbele boekhouding te voeren.
Wat is de invloed op mijn belastingen?
Bij de eenmanszaak vallen uw belastingen onder personenbelastingen. Dit wil zeggen dat ze berekend worden op de winst van uw eenmanszaak.
Bij een vennootschap als rechtspersoon geniet u niet alleen een voordeliger fiscaal statuut; ook het financiële risico voor uzelf ligt veel lager.
U keert aan uzelf een loon uit als beheerder van de vennootschap, dat onderworpen is aan de personenbelasting. Voor de rest is de winst van uw onderneming onderworpen aan de vennootschapsbelasting, die lagere tarieven heeft dan de personenbelasting.
Hoe dan ook is het essentieel om uw belastingen en beroepskosten zo goed mogelijk te optimaliseren. Ontdek hoe Partena Professional u kan helpen om uw inkomen te beschermen.
Heeft u nog andere vragen over hoe de keuze van de rechtsvorm uw belastingen beïnvloedt? Maak dan een afspraak met onze experts voor advies en begeleiding op maat bij het opstarten van uw onderneming.
Hoeveel tijd neemt dit allemaal in beslag?
Partena Professional begeleidt u stap voor stap bij het oprichten van uw onderneming.
Zo wint u bijvoorbeeld tijd dankzij ons online ondernemingsloket. Hier regelt u in enkele klikken alle administratieve formaliteiten, van de inschrijving bij de Kruispuntbank van Ondernemingen tot de aanvraag van uw btw-nummer. U kunt zich ook onmiddellijk inschrijven bij ons sociaal verzekeringsfonds.
Heeft u vragen of wilt u advies op maat? We staan ook altijd voor u klaar in het dichtstbijzijnde Partena Professional-kantoor.