Of je nu voor een eenmanszaak of een vennootschap kiest, bij Partena Professional vind je de ideale oplossing om jouw bedrijf 100% digitaal op te starten met persoonlijke begeleiding door onze experten.
Ik begin als zelfstandig helper, medezaakvoerder of werkend vennoot in een bestaande zaak en wil me inschrijven als zelfstandige.
Neem deel aan onze informatiesessies om je activiteit goed te starten.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
Wil je starten als zelfstandige? Dan moet je volgens de Belgische wet aan bepaalde voorwaarden voldoen. Daarnaast kan het ook zijn dat je specifieke competenties moet kunnen aantonen. Ontdek of dit op jou van toepassing is en hoe.
Sinds 1 januari 2019 zijn er geen gereglementeerde beroepen meer in Vlaanderen. Dit betekent dat er geen voorwaarden zijn om een bepaald beroep uit te mogen oefenen.
In Wallonië en Brussel daarentegen zijn er nog wel bepaalde gereglementeerde beroepen. Om deze beroepen te mogen uitoefenen, moet je bewijzen dat je over de nodige kennis en/of vaardigheden beschikt. In de praktijk gaat dit over specifieke beroepsbekwaamheden (in Wallonië en in Brussel) of de basiskennis bedrijfsbeheer (enkel in Wallonië).
Alleen diploma's of certificaten van officieel erkende opleidingsinstanties worden aanvaard. Diploma’s en certificaten van privé-scholen of –instellingen worden niet geaccepteerd.
Je moet dan kunnen bewijzen dat je de nodige skills en werkervaring hebt. Voor meer informatie over de praktijktesten kan je contact opnemen met onze adviseurs.
Je moet je ervaring aantonen met schriftelijke documenten, zoals een bewijs van aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds, een arbeidscontract of een attest van je (oude) werkgever. Op basis van je schriftelijke documenten beslist het ondernemingsloket of je voldoende praktijkervaring hebt.
Je kan een attest behalen om de beroepsbekwaamheden/bedrijfsbeheer aan te tonen door een examen af te leggen bij de centrale examencommissie in het Brussels gewest (enkel voor de beroepsbekwaamheden) of het Waals Gewest.
Een andere optie is om een cursus te volgen in een IFAPME-opleidingscentrum.
Er bestaan uitzonderingen op de voorwaarden om de nodige basiscompetenties en/of -kennis aan te tonen. Zo geniet je een vrijstelling:
Hier vind je een overzicht van alle uitzonderingen.
Heb je zelf geen certificaat, maar je echtgenoot of helper/werknemer wel? Dan kan dat ook een oplossing zijn.
Voldoe je aan alle voorwaarden? Breng alle formaliteiten in orde en start je onderneming in slechts enkele klikken.