Veel horecazaken hebben hun zakenmodel compleet omgegooid

Auteur: Partena Professional (HR Service Provider)
Leestijd: 3min

‘Data en digitale tools die de rendabiliteit monitoren en ondersteunen worden cruciaal voor de concurrentiepositie van het horecabedrijf.’

 

 

Filip Vanheusden, voorzitter Xenia Horeca Services

 

De horeca is samen met de eventsector allicht het zwaarst getroffen door de coronacrisis. Toch zijn veel restaurant- en café-uitbaters niet bij de pakken blijven zitten. ‘Zelfs sterrenzaken bieden nu afhaalmaaltijden aan’, zegt Filip Vanheusden van Xenia Horeca Services.

Op 19 oktober 2020 gingen alle cafés en restaurants in ons land voor onbepaalde tijd op slot. Een verrassing voor de sector. ‘Zeker omdat we de maanden voordien heel wat flexibiliteit getoond hebben’, zegt Filip Vanheusden, bestuurder van horecacoöperatie Xenia, en voormalig voorzitter van Horeca Vlaanderen. ‘De meeste uitbaters hadden bewezen dat ze klanten konden bedienen volgens de toen geldende veiligheidsvoorschriften.’

Meer aanbod, minder omzet

Veel zaken pasten noodgedwongen hun businessmodel aan. Aperitiefpakketten, afhaalmaaltijden, thuisleveringen tot het omvormen van horecazaken tot pop-upwinkels: de creativiteit van veel uitbaters werkte inspirerend voor de sector. Zelfs sterrenrestaurants bieden vandaag afhaalmaaltijden aan.

‘Bemoedigend en mooi als aanvullend inkomen, maar voor de meeste zaken niet genoeg om de omzetverliezen mee te compenseren’, zegt Filip Vanheusden. ‘Het volume afhaalmaaltijden ligt bij veel zaken lager dan tijdens de eerste lockdown. Allicht omdat er nu meer aanbod is, en er een soort moeheid bij de consument is opgetreden.’

Digitale transformatie

Afhaalmaaltijden zijn bovendien erg arbeidsintensief: ze moeten bereid en verpakt worden, en hebben soms instructiefilmpjes nodig, zodat klanten ze thuis kunnen serveren.

Positief is dat veel horecazaken versneld digitaliseren. Ze zijn online beter vindbaar, openen webshops en maken gebruik van digitale bestel- en betaalsystemen.

‘We lopen op dit vlak wat achter’, zegt Filip Vanheusden. ‘Er zijn nog veel digitale oplossingen die de horecasector de komende jaren kunnen versterken: het koppelen van kassasystemen aan de personeelsplanning, aankopen en voorraden in realtime controleren, bestellingen automatiseren. Data en digitale tools die de rendabiliteit monitoren en ondersteunen worden cruciaal voor de concurrentiepositie van het horecabedrijf.’

Onzekere toekomst

Voor veel horecazaken is de toekomst onzeker. Ongeveer vijftig procent van de cafés en restaurants is vandaag virtueel failliet als gevolg van de coronacrisis, meent Filip Vanheusden. ‘Onze sector is door verschillende steunmaatregelen ietwat kunstmatig in leven gehouden. Maar nu het tweede moratorium op faillissementen afgelopen en die regel niet verlengd wordt, dreigt voor duizenden zaken een waar slagveld.’

Als de banken, huurbazen en de fiscus plots allemaal hun achterstallige betalingen komen innen, voorspelt Filip Vanheusden een nationale ramp. Voor de toekomst van de horeca voorspelt hij een breuklijn. ‘De kloof tussen grote horecaondernemers – eigenaars van verschillende zaken of van ketens – en kleine zelfstandigen met weinig tot geen personeel zal allicht fors vergroten de komende jaren.’

‘De kloof tussen grote horecaondernemers en kleine zaken met weinig tot geen personeel zal de komende jaren sterk toenemen.’

 

 

Filip Vanheusden, voorzitter Xenia Horeca Services

Gerelateerde artikels