Quarantaine zonder zorgen

Auteur: Partena Professional (HR Service Provider)
Leestijd: 7min

Dagen zoals deze kunnen op zijn zachtst gezegd … een uitdaging zijn. Werk en privé komen nu wel heel dicht in elkaars vaarwater. Hoe bewaakt u die grens? Hoe houdt u de dynamiek erin? Hoe houdt u structuur? Hoe komt u tot rust?

1.  Lockdown of geen lockdown. Stick to the plan

Zorgen maken, dat brengt u nu geen stap verder. U kunt op dit moment niets anders doen dan in goede gezondheid blijven, uw handen wassen en binnen blijven. Blijf dus dicht bij uzelf en hou uw doel voor ogen, ga terug naar the bigger picture.

Is uw werk stilgevallen? Dan wordt u bijna verplicht om datgene op te pakken waar u eerder geen tijd voor had. Of gaat het werk thuis op ander tempo of andere manier door? Heb vertrouwen en hou vol

2. Ritme geeft structuur

Werk net zoals voor de lockdown, gemiddeld acht werkuren per dag, gemiddeld vijf weekdagen en geef uzelf minstens één dag weekend. Naargelang uw gezin- en werksituatie, gaat u uiteraard flexibeler om met uw uren. De werkuren verdelen over een stille avond of een vroege ochtend bijvoorbeeld. Maar hou u aan het geplande aantal werkuren voor een gezonde balans tussen werk en privé. En als uw nieuw ritme u bevalt, herhaal tot het een nieuwe gewoonte wordt.

3. Bewaar het verschil tussen week en weekend

Het is verleidelijk om ’s morgens wat langer te blijven liggen, of ’s avonds later naar bed te gaan. Maar mispak u niet en respecteer uw slaaproutine om in goede gezondheid te blijven en uw immuniteit sterk te houden. Als alle weekdagen op weekend lijken, verliest u uw drive en de motivatie om te werken. Afspraak blijft aan uw bureau. Of keukentafel. Of zetel. Kom op tijd op de afspraak met uzelf. 

4. Werkuren of thuisuren?  

Vanaf er thuis gewerkt wordt, spreekt men over “de dunne grens tussen privé en werk”. Bewaak hem goed, die grens. Thuis zijn wordt vaak verstaan als ‘vrij zijn’. Dat misverstand is vanaf nu gelukkig de wereld uit. Niets is minder waar. Het is niet omdat u ‘in huis’ bent, dat u ook ‘thuis beschikbaar’ bent, voor vrije tijd of huishoudelijke verplichtingen. Bespreek dit ook met uw werknemers, die niet gewend zijn van thuis uit te werken.

5. Geen vervoer? Blijf gezond. Blijf in beweging!

Let er ook op dat u niet alleen maar van uw bed naar uw bureau gaat en terug naar uw bed. Doorbreek uw dag en las pauzes in. Beweeg of doe iets met uw handen. Ga sporten of doe boodschappen in plaats van uw verplichte treinrit. Laat uw hond uit of bel uw moeder tijdens blokje om in de lunchpauze. Bak een brood (minstens 10 minuten kneden zonder mixer). Poets de ramen voor uw hulpbehoevende buurvrouw. Ga samen springtouwen met uw dochter die u nu zoveel meer ziet. Of geef uw lief nog eens een welverdiende massage. Geen tijd? U hebt geen excuses meer. Normaal zou u toch in de file staan? 

6. Lijken alle quarantaine-dagen hetzelfde?

Lijst alles op wat u zoal in een week doet (uw ganse werkplanning, sport, hobby, sociale contacten, huishouden, … ) en maak een agenda op volgens de activiteiten en uren van voorheen. 

Deel uw werkplanning met het thuisfront. Het is aangenamer samenleven als u van elkaar weet welke werkdagen, net heel veel of juist minder energie van u vragen. Het grote voordeel van deze coronacrisis, nu iedereen in dezelfde situatie thuiszit, is dat planningen in het gezin, nu veel beter op elkaar afgestemd kunnen worden. 

Plan ook vrije tijd in. Organiseer elke dag iets anders: maandag sporten, dinsdag poetsen, woensdag een nieuw recept koken, donderdag tijd voor uw hobby, sociale contacten in het weekend…  

7. Contact houden tijdens lockdown

Tijdens de week gaat u vroeg aan het werk, na een gezonde ochtendroutine. Tijdens het weekend maakt u tijd voor vrije tijd en uw sociale contacten. Sprak u op vrijdagavond af met de collega’s? Op zaterdag met de vrienden? En op zondag met de oma? Blijf dat virtueel doen, nu we de technologische mogelijkheden hebben. Het doet iedereen deugd om andere verhalen te horen. Blijf positief, geef elkaar moed en inspiratie. Dat werkt aanstekelijk. Lekkere recepten? Activiteiten voor de kinderen? Toffe fietsparcours?

8. We zijn beperkt in verplaatsing, niet in verbeelding.

Als geboren leider vindt u voor alles een oplossing. Ook voor ontspanning. Wees creatief en denk bv. in thema’s in plaats van in locaties. De Italiaanse les gaat niet meer door, nu de talenschool toe is? Dan kunt u wel een recept opzoeken op Youtube en een filmklassieker van Fellini zonder ondertiteling opzetten. Zo blijft u op woensdagavond uw Italiaans onderhouden. 

9. Online vergaderen? Ook online ontspannen: e-peritief

Blijft u doorwerken in deze moeilijke omstandigheden? Ook uw team wil stoom afblazen. Organiseer een heus e-peritief, een aperitief via Zoom. Of las een Zoom-lunch in. Gaat het goed met iedereen? Hoe heeft iedereen zich geïnstalleerd? Hebben uw werknemers quarantaine-tips voor elkaar? Blijf contact met elkaar houden. Elkaar steunen is nu belangrijker dan ooit. 

10. Zorg goed voor uzelf …

En daarmee goed voor de anderen. Ontspanning is een voorwaarde om uzelf weer op te laden. Wie regelmatig afstand neemt en tijd voor reflectie inbouwt, neemt betere beslissingen. Ook is het noodzakelijk voor uw gezondheid en geluksgevoel. Even weg van werk, huishoudelijke verplichtingen of gezin, dat doet een mens deugd. Dat is geen overbodige luxe. Maar een must. Zeker in onzekere dagen zoals deze.

Wie tijd voor zichzelf neemt, is een betere werkgever, partner én ouder. Want als u beter in uw vel zit, geniet iedereen in uw team én onder uw dak daar mee van. Lead by example, neem uw verantwoordelijkheid en geef uzelf wat u nodig heeft om u goed te voelen: ga hardlopen of fietsen, mediteer, lees uw krant of beluister uw podcast, wandel … Kortom, herbron en voed uzelf.

Bonus? Relativeer.

De coronacrisis vraagt om globale aanpassingen, die we nu tot in onze huiskamers voelen. Maar het leven gaat door. Deze quarantaine is tijdelijk. U ligt niet in het ziekenhuis. Prijs u gelukkig, dat u gezond en gezellig thuis kunt blijven werken.

Gerelateerde artikels