Hoe vind je mentale rust na een drukke dag?

Auteur: Partena Professional (HR Service Provider)
Leestijd: 3min

Tot rust komen. Het is - zeker in deze periode - soms makkelijker gezegd dan gedaan, maar wel erg belangrijk. ‘Thuiswerkers hebben de neiging om extra hard te werken, om zich te bewijzen. Dat maakt de nood aan herstel nog groter.’

‘Doorwerken en zeggen “ik zal op zondagnamiddag wel even niets doen”, daarmee red je het niet’

Sara De Gieter, Professor arbeids- en organisatiepsychologie VUB

‘Dagelijks loskoppelen van het werk is belangrijk om tot mentale rust te komen. Wie daar onvoldoende in slaagt, slaapt slechter en heeft minder energie. Je raakt overspannen en loopt het risico op een burn-out. Doorwerken en zeggen “ik zal op zondagnamiddag wel even niets doen”, daarmee red je het niet’, legt professor Sara De Gieter uit. Zij is verbonden aan de VUB waar ze gespecialiseerd is in onder meer psychosociaal welzijn.

Controle

Maar hoe doe je dat, herstellen na een drukke dag? Je vindt geen mentale rust door 's avonds te doen wat je overdag deed. Concreet: wie zich overdag erg moet concentreren op het werk, kan ’s avonds beter geen activiteiten kiezen die veel concentratie vragen.

‘Wat ook zinvol is, is wat we in de literatuur een “mastery experience” noemen: iets uitdagend doen dat je helemaal opslorpt waardoor je werk automatisch naar de achtergrond verdwijnt. Een avondcursus Spaans kan heel zinvol zijn. Erg belangrijk is de mate waarin je controle hebt over je vrije tijd. Als je ook dan het gevoel hebt dat je geleefd wordt, kom je niet tot rust. Wie erg actief is in het verenigingsleven en elke avond allerlei zaken moet regelen, komt niet tot herstel’, zegt Sara De Gieter.

Discipline

Thuiswerk vervaagt de grens tussen werk en privé en bemoeilijkt daardoor het loskoppelen. ‘Dan is het belangrijk om voldoende discipline aan de dag te leggen en ’s avonds, wanneer je werkuren achter de rug zijn, niet nog even verder te werken, zelfs al ligt de laptop binnen handbereik’, zegt Sara De Gieter.

‘Thuiswerk verandert ook de werksituatie. Er is minder contact met collega's en leidinggevenden. Mensen hebben dan de neiging om extra hard te werken, al was het maar om zich te bewijzen. Dat maakt de nood aan herstel nog groter.’

Virtuele koffiepauze

Werkgevers kunnen de onzekerheid die vandaag bij werknemers leeft, een stuk wegnemen. ‘Die gevoelens zijn het resultaat van machteloosheid en onduidelijkheid. Het advies is om open en duidelijk te communiceren. Zorg voor een gevoel van inspraak bij de medewerkers’, zegt Sara De Gieter.

‘Organisaties kunnen de negatieve effecten bufferen door in te zetten op voldoende sociale steun, bijvoorbeeld door medewerkers de kans te bieden hun bezorgdheden te uiten. Dat kan door hen voldoende contact te laten hebben buiten de formele onlinevergaderingen. Met onze onderzoeksgroep hebben we elke dag een virtuele koffiepauze: een informeel contact met de collega's die zich kunnen vrijmaken – niemand is verplicht deel te nemen.’

Gerelateerde artikels