Goede voornemens volhouden: mission impossible? Nu niet meer

Auteur: By Julie van Partena Professional
Leestijd: 4min

Nieuwjaarsresoluties zijn inspirerend. Hoopvol ook. Helaas sneuvelen meer dan de helft van de goede voornemens. Maar met deze tips, worden je goede voornemens ook écht goede gewoontes.

Goede voornemens gekozen? Proficiat!

Ja, we hebben weer goede voornemens. We kiezen resoluut voor een betere versie van onszelf. En dat vind ik op zich al iets om trots op te zijn. Dus: Good job! Kwestie is deze goede intenties nu ook vol te houden. Want goede voornemens mogen goede gewoontes worden.

Hoe lang nog?

Meerdere studies tonen aan dat goede gewoontes aanleren gemiddeld zo’n 21 dagen duurt.

Phillippe Lally, Health Psychology Researcher University College London, beweert zelfs dat 21 dagen het absolute minimum is. Want wil je van een goede gewoonte een echt automatisme maken, dan heb je ongeveer 66 dagen nodig, zegt Lally. Als we dat uitrekenen, komen we uit op … 7 maart. Je hebt dus nog even tijd!

Van goede voornemens naar goede gewoontes

De vraag is nu: Zijn je goede voornemens wel goed geformuleerd?

“A goal without a plan is just a wish” Antoine de Saint-Excupéry

Misschien is je voornemen nog iets te vaag. Of misschien heb je alleen maar een plan nodig om vol te kunnen volhouden.

Wel, hier is je plan. Het is een slim plan. Een SMART plan.

Maak je voornemens waar met SMART

Je kent de managementterm wel: SMART als afkorting van Specific, Measurable, Achievable, Relevant en Time-bound. Om werkdoelen te formuleren en af te toetsen. Maar je kan het ook perfect toepassen op je voornemens.

En het gaat zo:

Specifiek

Misschien koos je voor goede voornemens die gebaseerd zijn op wat iemand anders (of de maatschappij) wil veranderen. Maak je goed voornemen daarom zo specifiek en persoonlijk mogelijk.

Als je voornemen ‘gezonder eten’ is, dan wordt dat bijvoorbeeld: ‘alleen nog verse seizoensgroenten’ of ‘geen suiker meer in mijn cappuccino’ of ‘koekjes en snoep-snacks vervangen door fruit en noten’. Afhankelijk van hoe gezond je al eet, schaaf je jouw versie van ‘gezond eten’ bij. Op jouw maat.

Meetbaar

Cijfers zeggen alles. Wil je bijleren? Dan start je met 1 podcasts per week. Wil je meer sparen, dan spreek je met jezelf af wat je maximum per maand, week of dag wilt uitgeven.

Haalbaar

Niets zo frustrerend als je einddoelen niet halen. Ga daarom stap voor stap. En maak mini-doelen die je wel kan halen. Wil je stoppen met roken? Ging je voor korte pijn en dus cold turkey op 1 januari? Of bouw je elke week af, omdat er nog nieuwjaarsfeestjes zijn? Bedoeling is je einddoel te halen.

Elk mini-doel dat je haalt, is een overwinning die gevierd mag worden. Denk al maar aan een beloning. Dat hoeft niet per se iets te zijn om te kopen. Dat kan net zo goed een ervaring zijn. Iets waar je blij van wordt of naar uitkijkt en er om één of andere reden niet van komt: iets wat je al lang wil proeven, bezoeken, of doen. In mijn geval is dat een disco cappuccino met glitters proeven. Een citytripje naar Den Haag.
Of een les sup-yoga volgen.

Relevant

Is je voornemen relevant genoeg? Schrijfster Elizabeth Gilbert formuleert het als geen ander: I’ve never seen any life transformation that didn’t begin with the person in question finally getting tired of their own bullshit”. 

Bottom line: als je écht iets wil veranderen, dan doe je het ook. Met een goed voornemen beginnen, is dus niet iets wat je doet “omdat de rest het ook doet”.

Tijdsgebonden

Rome is niet op één dag gebouwd. Jij wordt ook niet van de ene op de andere dag wakker als je nieuwe ik.

  • Geef jezelf tijd.

  • Maak je plan haalbaar in tijd.

  • Noteer je doelen per dag, week of maand.

Bijvoorbeeld: geen suiker meer in mijn cappuccino door de week, maar nog wel in het weekend. In januari minstens 1 keer per week naar de sportclub. In februari 2x per week. In maart 3x per week… Wauw, dat belooft een mooie lente!

En remember, vanaf je iets (rustig) hebt opgebouwd, gooi je dat niet zomaar overboord.

Ik ga er alvast voor. Veel succes!

P.S : Heb je mijn video met mijn goede voornemens al gezien?

Wat zijn jouw goede voornemens voor dit jaar? Hoe slaag jij erin ze vol te houden?

Laat het me zeker weten.