Fundamenten payroll worden op hun kop gezet

Auteur: By De Tijd
Leestijd: 3min

Ook de payroll ontsnapt niet aan de grote veranderingen in de huidige bedrijfswereld. Patrick Van Hool, Business Unit Manager Payroll Partners bij Partena Professional, ziet verschillende oorzaken van die veranderingen.

‘Er is een duidelijke individualisering van de loon- en arbeidsvoorwaarden. Steeds meer mensen maken individuele keuzes, bijvoorbeeld om vier vijfde te werken, meer vakantie te krijgen of een deel van hun loon in te ruilen voor een grotere wagen.’

Niet alleen de individuele verwachtingen verschillen heel erg, er zijn ook steeds meer soorten medewerkers, vervolgt Bert Pappijn, verantwoordelijk voor de afdeling die zich bezighoudt met business process outsourcing bij Partena Professional: ‘Vroeger had je arbeiders, bedienden en kaderleden, en nu heb je daarnaast ook nog heel wat externen die in een bedrijf actief zijn. Wat het ingewikkeld maakt, is dat die externen betaald worden door een boekhouddepartement, terwijl dat voor de anderen via de klassieke payroll gaat. En dus wordt hr wel verondersteld met alle mogelijke medewerkers rekening te houden, maar op een deel van de populatie hebben ze veel minder vat.

Bovendien blijft dankzij de wetgever de complexiteit toenemen  – denk aan het zomerakkoord en wat dat opnieuw zal veranderen aan de loonberekening.

Voor de payrollmedewerker is het een grote uitdaging om up-to-date te blijven. Bovendien kunnen medewerkers via technologie zelf een antwoord vinden op de meest courante vragen. Als ze nog aankloppen bij de payrollspecialist, dan is het met een veel complexere vraag - en verwachten ze ook haast onmiddellijk een antwoord te krijgen. ‘De rol van de payrollmedewerker verandert, weg van het puur transactionele, en veel meer gericht op communicatie. Als een medewerker dan toch eens op de personeelsdienst langskomt, ga dan niet discussiëren over een vakantiedag of overuren. Gebruik die tijd om de meer wezenlijke zaken te bespreken, zoals de work-life balance, toekomstplannen, competenties en ontwikkeling en dergelijke.’

De mogelijkheden van de dag na morgen

De toekomst is complex, maar biedt ook nieuwe mogelijkheden. Via big data bijvoorbeeld worden voorspellende analyses mogelijk, die werkgevers extra tools in handen geven om de juiste beslissingen te nemen. Of dat iets voor morgen is? Patrick Van Hool: ‘Iedereen spreekt erover, iedereen heeft plannen, maar het is nog altijd heel moeilijk om de juiste analyses te maken, onder meer omdat het erg moeilijk is om alle data uit alle systemen samen te krijgen.’

Bert Pappijn kijkt graag nog verder dan de nabije toekomst, en is al met the day after tomorrow bezig. ‘Tegen 2025 komen er totaal nieuwe systemen en nieuwe technologie die het misschien over een totaal andere boeg gooien. Er wordt veel gepraat over blockchain, machine learning, artificiële intelligentie... Zulke dingen houden we in het oog, omdat we ervan overtuigd zijn dat ze naar hr zullen komen. En dat ze de fundamenten van payroll en loonberekening helemaal op hun kop gaan zetten.’