De uitdagingen voor KMO's volgens Jean Christophe Seynaeve

Auteur: By Jean-Christophe Seynaeve
Leestijd: 3min

Jean-Christophe Seynaeve is CEO bij BMT, een metallurgische bedrijfsgroep met 23 KMO's in 17 verschillende landen.

Over de grenzen heen

De grootste uitdaging voor de KMO's in België? Jean-Christophe antwoordt zonder aarzelen: het is onmogelijk geworden om de productie in België te houden. Alleen de marktleiders en de producenten van nicheproducten kunnen zich dat soms nog financieel veroorloven. Het gebrek aan technische profielen is nog een ander probleem. Iedereen wil in de dienstensector werken. De oplossing die BMT koos: rekruteren in het buitenland.

De ambities begrijpen

Zodra u de goede profielen hebt gevonden, is het een uitdaging om ze te houden. De beste manier om dat te doen, is een erg actief hr-beleid voeren: uw werknemers goed leren kennen, weten waarom ze voor uw bedrijf hebben gekozen en hun ambities begrijpen. Hoe meer u kunt anticiperen en een antwoord kan formuleren op hun vragen, hoe beter u tegemoet kan komen aan hun noden. En zo maakt u meer kans om uw medewerkers aan u te binden.

Een maximale vrijheid

Er zijn natuurlijk ook andere aspecten die een rol spelen: de sfeer in het bedrijf, de kantorenhet gebouw ... Voldoende werk kunnen bieden is niet genoeg om de aandacht van uw personeel vast te houden. En een loon bieden dat net iets hoger is dan dat van de concurrentie? Dat kan helpen maar verandert niets aan die andere grote uitdaging: 2 Roemenen laten samenwerken met 4 Belgen, 1 Chinees en 3 Kroaten. Dé sleutel tot succes vandaag is vrijheid. Jongeren willen een maximale vrijheid ervaren in alles wat ze doen. 

Personeelsverloop

BMT biedt die vrijheid in werkuren en werkomgeving. Maar het bedrijf verwacht in ruil wel flexibiliteit bij zijn werknemers. En dat is een welkome verandering voor velen onder hen. Met zoveel bedrijven in zoveel verschillende landen is er altijd wel de mogelijkheid om van job te veranderen binnen de groep. En precies dat zorgt voor een beperkt – want anders duur – personeelsverloop.

Flexibiliteit en communicatie

De troeven van de Belgische KMO's? De centrale ligging van ons land is een echte troef in de onderhandeling van contracten. Het kennisniveau van onze pas afgestudeerden ligt ook erg hoog. Jean-Christophe Seynaeve is ervan overtuigd dat alles aanwezig is om een goede omgeving te creëren, met gemotiveerde mensen die samenwerken om een groter doel te bereiken. Volgens hem zijn de Belgen flexibel op voorwaarde dat ze een duidelijke omschrijving krijgen van die flexibiliteit. Kortom, goede communicatie is cruciaal.

Op zoek naar nieuwe mogelijkheden

En de toekomst? Investeer in uw eigen ontwikkeling op lange termijn en grijp de kansen die zich op elk moment kunnen voordoen. Ga er niet van uit dat er niets kan foutlopen omdat de omstandigheden goed zijn en uw bedrijf goed is georganiseerd. Dat is althans de mening van Jean-Christophe Seynaeve voor BMT. Volgens hem is de combinatie van opportunisme en een duidelijke langetermijnvisie nodig om een stralende toekomst tegemoet te gaan.

Hulp nodig om de uitdagingen van uw KMO het hoofd te bieden? We praten er samen over!