5 oplossingen voor minder stress in je team.

Auteur: Julie van Partena Professional
Leestijd: 6min

Komen je teamleden vaak te laat? Zijn ze plots minder gemotiveerd? Zijn er veel conflicten op de werkvloer? Allemaal signalen van stress. Stress kan allerlei oorzaken hebben. Soms, ligt de oorzaak bij de teamleader en kan je er zelf iets aan doen. Laten we eens kijken wanneer leiders  - zonder dat ze het zelf doorhebben – voor stress zorgen bij hun team.

Vaste medewerkers veranderen niet van bedrijf, zij verlaten hun teamleader wanneer de situatie niet meer houdbaar is. Klinken sommige situaties je bekend in de oren? Geen nood. Ik zorg voor een aantal oplossingen die je meteen kan doorvoeren.

Situatie 1: Je delegeert één opdracht aan te veel teamleden tegelijk.

Uiteraard geef je als teamleader verschillende taken uit handen, maar geef nooit dezelfde opdracht aan verschillende medewerkers. Wie een opdracht toegewezen krijgt, draagt graag de verantwoordelijkheid van die opdracht. Je medewerker wil de taak zo goed mogelijk afwerken. Hoor je als werknemer dat iemand net dezelfde opdracht gekregen heeft, dan is dat een absolute motivatiekiller. De goesting is over en de trots gekrenkt. Door achter de rug dezelfde opdracht aan een 2e medewerker te geven, geef je de indruk de eerste werknemer niet te vertrouwen is. Vraag je je af of de opdracht te omvangrijk is voor één persoon, bespreek de situatie om een 2e medewerker erbij te halen en overleg hoe de taken verdeeld kunnen worden. Meer praktische tips ivm delegeren vind je hier.

Situatie 2: Je verandert te vaak van gedachte.

Stel je voor dat je team de laatste 3 maanden heel hard gewerkt heeft aan een project. Alles is tot in de puntjes uitgewerkt tot … je voor de 3e keer in drie maanden tijd van idee veranderde en je je team nog eens een laatste inspanning vraagt alvorens het project voor te stellen aan je nieuwe klant. Kans groot dat je team afhaakt. Uiteraard stellen we ons allemaal flexibel op. Beslissingen hangen niet alleen van jou af, maar ook van klanten, budget of een computersysteem. Ook al is verandering eigen aan de tijd en onvermijdelijk (link naar artikel 5 nog in de maak) toch is het belangrijk een vaste koers te varen. Zijn er onderweg aanpassingen nodig? Bespreek dit in alle openheid. Als je team de nieuwe noden kent en begrijpt, die jij ook maar net van boven- of buitenaf te horen kreeg, dan ga je op veel meer begrip mogen rekenen. Wederzijds vertrouwen werkt motiverend.

Situatie 3: Anti-thuiswerk of geen glijdende uren? Ben je te rigide?

Niet het werk zelf, maar juist de combinatie met de zorg voor een gezin en huishouden, geven veel teamleden stress. Wie de dag start met een stress-race en te laat komt door file aan de schoolpoort of door een trein met vertraging, heeft veel minder energie of frisse blik die nodig is om het werk goed uit te voeren. Uiteindelijk gaat het erom dat het werk goed gedaan is. Energievreters zoals nodeloze kilometers en fileleed schakel je eenvoudig uit door flexibele werkuren en thuiswerk toe te laten. Misschien kunnen je teamleden wel bij een zusterbedrijf in een andere provincie dichter bij huis aan het werk? Terwijl Amerikaanse bedrijven zoals Netflix en Evernote al jaren hun personeel zelf laten kiezen hoeveel dagen vakantie ze willen nemen, is flexibiliteit is iets waar we in Europa vaak nog onnodig voor terugdeinzen.

Situatie 4: Je laat je team te vroeg in de steek.

De eerste periode dat je nieuwe werkkrachten hebt, gaat de meeste energie naar het begrijpen van de teamleader. Als medewerker leer je ‘de taal van de chef’. Zeg je als leider ‘A’, dan weet je team pas na een tijd wat  ‘A’ exact inhoudt. Om die taal te leren, de visie te begrijpen en goed te kunnen ondersteunen is het belangrijk met vaste prik te vergaderen. Zo geef je je team de kans om ‘in je hoofd te kijken’. Wil je team een eerste verwezenlijking presenteren om af te toetsen of alles naar jouw wens gaat en ben je er weer niet? Of verzet je steeds vergaderingen? Af en toe kan er iets tussenkomen. Gebeurt het al te vaak? Dat is dat dodelijk om een goede samenwerking op te kunnen bouwen. Uiteindelijk wil iedereen trots zijn op wat hij of zij verwezenlijkt en goed werk afleveren. Ook voor jou. Show up!

Situatie 5: Je neemt overhaaste beslissingen en vergeet te luisteren.

Er lopen steeds dingen mis die niet mis zouden mogen gaan. Beoogde resultaten of timings worden niet gehaald. Er ontstaat wrijving of conflicten. Hoe los je dat op? Als teamleader is het immers aan jou om je team in tempo te houden, het werk te laten doorgaan en beslissingen te nemen. Je trekt je conclusies en maakt beslissingen in de hoop dat de situatie zich verbetert. Je moet immers voort. Misschien laat je iemand uit je team vertrekken . Om in de long run niet meer tijd dan nodig te verliezen, is het raadzaam te luisteren naar alle partijen en het probleem te onderzoeken met de eenvoudige vraag: Waarom?

Als teamleader ben je in de mogelijkheid situaties te verbeteren. Let ook op deze stress-blussers: Geef je teamleden genoeg appreciatie (complimenten op het werk) en zorg voor een aangename werkomgeving (artikel deco officetrends) met genoeg rustgevend groen. Plan vaak genoeg evaluaties en teambuildings in. Als je teamleden weten waar ze aan toe zijn en elkaar goed kennen, smelt stress weg als sneeuw voor de zon.

 

Gerelateerde artikels