Een gezonde bedrijfscultuur? 5 Remedies tegen ziekteverzuim

Leestijd: 5min

Wat zijn de oorzaken van ziekteverzuim? Hoe kan je ziekteverzuim zien aankomen? Of nog beter: hoe kan je ziekteverzuim voorkomen en genezen? 5 remedies voor pro-actieve teamleaders.

Ziekte = discontinuïteit

 

Als teamleader wil je altijd voorkomen dat je medewerkers ziek worden. Medewerkers die zich ziek melden, of je nu vervanging kan voorzien of niet, brengen altijd discontinuïteit met zich mee: Het werk blijft deels liggen. Ofwel worden je collega’s ermee belast, die eigenlijk andere specialisaties hebben. Grote kans dat het werk niet wordt gedaan zoals het hoort of dat de collega’s teveel belast worden en iets later ook uitvallen.

Oorzaken van ziekteverzuim

 

Uiteraard kan het zijn dat je teamleden eens thuis blijven door een fysieke aandoening- dat overkomt ons allemaal wel eens. Het ziekteverzuim waar ik nu over spreek is vooral een gevolg van psychologische oorzaken zoals: veel verantwoordelijkheid dragen maar geen beslissingen mogen nemen, een gebrek aan waardering of duidelijke afspraken, pesten of  monotoon werk.

Remedie 1: Medewerker in de ‘gevarenzone’?

 

Hoe herken je een medewerker die binnenkort kan uitvallen?

Wees alert voor deze signalen:  

  • regelmatig ziek gemeld

  • vertoont vaak signalen van stress

  • is prikkelbaar

  • neemt nauwelijks pauze

  • lijkt het overzicht kwijt te zijn

  • is aanwezig maar minder betrokken

  • maakt geen uitgeslapen indruk

  • heeft moeite met concentreren

Remedie 2: Persoonlijk gesprek

 

Bevestig je minstens 2 van bovenstaande signalen, maak dan tijd voor een persoonlijk gesprek en onderzoek samen wat de mogelijkheden zijn.

Stel vragen zoals: Hoe gaat het met je? Hoe gaat het met je gezondheid? Is er recent iets veranderd in je privéleven? Heb je tijdelijk meer steun nodig met je werk? Hoe voel je je op het werk? Hoe voel je je binnen het nieuwe team? Wat mis je binnen je functie? Hier lees je hoe verschillende persoonlijkheden het best benadert.

Remedie 3: Meer contact = meer steun

 

Een medewerker die alles alleen moet uitzoeken, zal meer werkdruk of stress ervaren. Daarom is het zo belangrijk voldoende contact te hebben en aanspreekpunten te hebben in je team of afdeling. Dat kan in de vorm van een vaste wekelijkse meetings met een leidinggevende, een hulpvaardige collega in het team of door mentoring (zorg voor de goede match!).

Remedie 4: Onderzoek de cijfers

 

Hou de cijfers bij voor onderzoek. Vergelijk verzuimcijfers per persoon, per team, maand, seizoen of jaar. Vergelijk ook met andere bedrijven en organisaties. Not for shaming of blaming. Wel om te kijken of je bepaalde patronen ziet, je eruit kan leren en iets kan veranderen aan je aanpak.

Remedie 5: Fier op het werk, zelfs wie langdurig ziek is

 

Zorg dat je teamleden weer fier worden. Zelfs langdurig zieken willen niet tot ‘medewerkers-die-alleen-maar-ziek-zijn’ gereduceerd worden. Vaak kan je langdurig zieken weer inschakelen als je het takenpakket aanpast of de uren mindert. Ziek of niet ziek. Maak dat je medewerkers weer fier worden op wat ze doen door hen net iets meer autonomie en vrijheid te geven.

Wie fier is op zijn of haar resultaten, dienst of product, toont vaak meer betrokkenheid over de hele lijn. Hoe gaan andere collega’s met het goede werk om, in een volgende fase of op een andere afdeling waar ze er geen vat meer op hebben? Gaan andere collega’s er even toegewijd mee om? Indien dat niet het geval is, krijgt de medewerker de kans om aanwijzingen en richtlijnen mee te geven? Is er een betere samenwerking mogelijk? Dit komt het bedrijf allemaal ten goede. Kan je als medewerker deze trots doortrekken? Dan volgt de ‘trots op het bedrijf’ vanzelf.