Of je nu voor een eenmanszaak of een vennootschap kiest, bij Partena Professional vind je de ideale oplossing om jouw bedrijf 100% digitaal op te starten met persoonlijke begeleiding door onze experten.
Ik begin als zelfstandig helper, medezaakvoerder of werkend vennoot in een bestaande zaak en wil me inschrijven als zelfstandige.
Ontdek alles wat je moet weten voor een succesvolle start als ondernemer.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
Flexijobs zijn een nieuwe vorm van tewerkstelling die voordelig bijverdienen mogelijk maakt, en die sinds 2015 bestaan in de horecasector. Vanaf 2018 zijn flexijobs ook toegestaan in de detailhandel, en gelden er soepele instapvoorwaarden voor gepensioneerden.
Flexijobs zijn uitsluitend bestemd voor werkgevers van volgende sectoren/paritaire comités:
Voor de horecasector is er op niveau individuele werkgever geen link met het geregistreerd kassasysteem. Ook werkgevers die geen geregistreerd kassasysteem (moeten) gebruiken kunnen beroep doen op flexijobs.
In de toegelaten sectoren kunnen twee categoriën werknemers een flexijob uitoefenen:
Meer info in onze infoflash "Flexijobs - de hoofdactiviteit". Meer info in onze infoflash "Flexijobs - uitbreiding naar gepensioneerden".
Alle tewerkstellingsperiodes bij andere werkgevers worden meegeteld en daarbinnen alle prestatiecodes, zowel bezoldigde als onbezoldigde/gelijkgestelde. Zijn uitgesloten: netto-overuren en periodes met onvoldoende sociale dekking: periodes in een flexi-job, als leerling, als student met solidariteitsbijdrage, als beperkt onderworpen jongere (tot 31.12 jaar 18e verjaardag), als forfaitair aangegeven gelegenheidswerknemer in de land- en tuinbouw of de horeca.
De evaluatie gebeurt door de RSZ op basis van de loopbaandatabank beheerd door Sigedis.
Er is een reeks van vier strikte formaliteiten, elk onmisbaar om de flexijob rechtsgeldig te laten verlopen:
Een tewerkstelling in een flexijob moet gedekt zijn door twee overeenkomsten: een raamovereenkomst en een arbeidsovereenkomst. De raamovereenkomst bevat de intentie van partijen om over te gaan tot een tewerkstelling in een flexi-job en regelt de modaliteiten waaronder dat zal gebeuren. De effectieve tewerkstelling in een flexi-job wordt geregeld via een schriftelijke of mondelinge arbeidsovereenkomst van bepaalde duur/werk.
Meer info in onze infoflash.
Het type arbeidsovereenkomst stuurt dimona aan: een schriftelijke arbeidsovereenkomst leidt tot een kwartaaldimona, een mondelinge arbeidsovereenkomst tot een dagdimona. De dimona mag niet laattijdig zijn tgv. het tijdstip van aanvang van de prestatie.
Bij registratie evalueert de RSZ de tijdigheid van de dimona, het statuut gepensioneerd, en (voor flexijob-werknemers die niet gepensioneerd zijn) de voorwaarde van 4/5-tewerkstelling in het derde voorafgaande kwartaal.
De respons bevat ofwel de toelating (OK) ofwel het verbod (NOK) om de flexi-job te laten uitvoeren.
De registratieplicht in deze context treft uitsluitend flexijob-werknemers en komt bovenop de dimona. De werkgever moet voor elke flexijob-werknemer begin en einde van elke prestatie registreren en bijhouden. Dat gebeurt via het geregistreerd kassasysteem, via het alternatief op de portaalsite van de RSZ of via het tijdsregistratiesysteem van de werkgever.
In de praktijk aanvaardt de RSZ dat een dagdimona (bij mondelinge arbeidsovereenkomst) de dagregistratie vervangt, omdat in die dimona het begin- en einduur zijn opgenomen.
Flexijob - werknemers vallen buiten de functieclassificatie en barema’s van de sector. Zij hebben recht op het basis-flexiloon van de reglementering (een uurtarief), ongeacht hun functie. Het basis-flexiloon wordt vermeld in de raamovereenkomst, en het wordt geïndexeerd zoals de sociale uitkeringen.
Daarnaast zijn flexijob- werknemers onderworpen aan de algemene bepalingen van het arbeidsrecht en aan de sectorale bepalingen van het bevoegde paritair comité. Supplementen verschuldigd bovenop het uurtarief (bv. nachtpremie, zondagpremie… ) worden eveneens beschouwd als flexiloon en volgen dezelfde sociale en fiscale vrijstelling.
Op alle bedragen (zowel het basis-flexiloon als de extra vergoedingen) is een flexi-vakantiegeld verschuldigd van 7,67%.
Het flexiloon en het flexi-vakantiegeld zijn geen loon voor de sociale zekerheid – er is geen inhouding werknemer en geen enkele gewone werkgeversbijdrage. De bijdrageplicht is beperkt tot een bijzondere bevrijdende werkgeversbijdrage van 25%, te betalen onder de voowaarden en termijnen van gewone bijdragen.
Er is m.b.t. het flexiloon en het flexi-vakantiegeld geen personenbelasting en al evenmin bedrijfsvoorheffing. Het flexiloon, het flexi-vakantiegeld en de bijzondere werkgeversbijdrage van 25% zijn aftrekbare beroepskosten.
Als een flexijob wordt uitgevoerd zonder naleving van alle wettelijke voorwaarden wordt de tewerkstelling beschouwd als een gewone arbeidsovereenkomst, met zware impact:
Een onderneming mag gedurende elke willekeurige periode van drie jaar nooit meer overheidssteun krijgen dan € 200.000,00. Met de toepassing van flexijobs ontstaat een reëel gevaar dat sommige werkgevers van de horeca of detailhandel die grens overschrijden, zodat een gedeelte van de steun kan teruggevorderd worden. De Belgische overheid organiseert voorlopig geen controles maar het principe blijft onveranderd.
Bron: Wet van 16 november 2015 houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken, zoals aangepast door de Programmawet van 25 december 2017 (BS 29 december 2017).*
De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.