Waag de sprong en word zelfstandige

Meer info nodig?

Download de startersgids

Iedereen heeft dromen, de ene al iets ambitieuzer dan de andere. Droomt u er al een tijdje van om een eigen zaak op te richten? Heeft u er al lang genoeg over nagedacht? Wat houdt u nog tegen? Partena Professional begeleidt u doorheen het hele proces van zelfstandige worden. We leggen u stap voor stap uit wat u nodig heeft en onze experten staan op elk moment voor u klaar om al uw vragen te beantwoorden.

Zelfstandige worden, hoe begint u eraan?

Een eigen zaak starten, wat komt daar eigenlijk allemaal bij kijken? Eerst en vooral is het belangrijk eens naar uzelf te kijken. Zelfstandige worden is een grote stap, bent u er klaar voor? Partena Professional loodst u stap voor stap door het traject van idee tot uw eerste klant, tijdens elke fase van uw zelfstandige carrière blijven we standby. 

Het idee

Laten we beginnen bij het begin. Alles staat of valt bij een sterk idee. Een uniek concept waarvan u overtuigd bent dat het zal aanslaan. Het hoeft niet revolutionair te zijn. Zolang u er maar van overtuigd bent dat u met uw idee klanten kunt aantrekken. Een voorbereidend marktonderzoek kan eventueel meer inzicht geven in uw slaagkansen. Met zo’n onderzoek brengt u niet alleen uw klanten en leveranciers in kaart, maar ook uw mogelijke concurrenten.

Nu is het tijd om uw fantastisch idee om te vormen tot een business plan dat uw project uiteenzet en uw koers bepaalt. Wat moet er allemaal instaan en voor wie is zo’n businessplan nu eigenlijk nuttig? Daarnaast is er een nog een belangrijke factor wanneer u zelfstandige wilt worden, namelijk uw startkapitaal. Hoe gaat u dat bij elkaar sprokkelen en wie kan u daarbij helpen? Op al deze vragen en nog veel meer biedt Partena Professional een antwoord op onze pagina: ‘Een eigen zaak starten, hoe begint u eraan?’

Welk statuut kiest u best?

Eerst en vooral is het belangrijk om te beslissen of u uw huidige job behoudt, dan wel 100% voor uw eigen zaak gaat werken. Als u ervoor kiest om nog deeltijds te blijven werken voor een werkgever, dan valt u onder het statuut ‘zelfstandige in bijberoep’. Belangrijk om te weten is wel dat u zelfstandige in bijberoep bent als uw andere job ervoor zorgt dat u voldoende pensioenrechten en andere sociale rechten opbouwt.

Uiteraard gelden er wel enkele voorwaarden voor zelfstandigen in bijberoep: 

  • in uw arbeidscontract moet vermeld zijn dat uw gemiddelde wekelijkse tewerkstelling minstens halftijds is

  • er bij meerdere (kortlopende) contracten een gemiddelde tewerkstellingsbreuk wordt berekend

Het alternatief is ‘zelfstandige in hoofdberoep’ worden. Dit is uw statuut wanneer uw zelfstandige activiteit uw enige of uw voornaamste beroepsactiviteit is. Allebei de statuten hebben elk hun specifieke voor- en nadelen. Raadpleeg Partena Professional voor advies.

Daarnaast zijn er nog een heleboel uitzonderingen zoals ‘zelfstandigen in hoofdberoep met gelijkstelling bijberoep’, ‘student-zelfstandigen’, ‘meewerkende echtgenoten’, ‘gepensioneerde zelfstandigen’ of ‘65-jarige zelfstandigen zonder pensioen’. Hoe het met deze statuten zit, kunt u lezen op onze pagina ‘welke vennootschapsvorm kiest u best?’. Daar worden de statuten ‘zelfstandige in bijberoep’ en ‘zelfstandige in hoofdberoep’ ook verder verduidelijkt.

Basiskennis bedrijfsbeheer, vergunningen en licenties

Uiteraard zijn er enkele basisvereisten voor het starten van uw eigen zaak. Zo moet u bijvoorbeeld kunnen bewijzen dat u over een zekere basiskennis bedrijfsbeheer beschikt. Let wel: In Vlaanderen wordt de verplichting om die basiskennis te bewijzen geschrapt vanaf 1 september 2018

Zolang de verplichting nog geldt (tot en met augustus 2018) bestaan er enkele uitzonderingen op deze regel.

De 1e uitzondering is voor overnemers van een bestaande zaak. Dan krijgt u een tijdelijke vrijstelling van 1 jaar vanaf de datum van overname. De 2e uitzondering geldt voor sommige commerciële beroepen waarbij de kennis van bedrijfsbeheer al op een andere manier getest werd. Enkele voorbeelden van deze beroepen zijn vastgoedmakelaar, directeur van een autorijschool, verzekeringsmakelaar, effectenmakelaar...

De 3e uitzondering is van toepassing op thuisverkopers. Verkoopt u via demonstraties uw producten aan huis, dan bent u (onder bepaalde voorwaarden) vrijgesteld van het bewijs van bedrijfsbeheer.

Naast het bewijs van uw basiskennis bedrijfsbeheer zijn er nog andere ‘bewijzen’, vergunningen en licenties die u in orde moet brengen. Oefent u één van de zogenaamde ‘gereglementeerde beroepen’ uit waarvoor u uw beroepsbekwaamheid moet aantonen - zoals opticien, bakker of begrafenisondernemer - dan loont het zeker de moeite om de lijst van ‘gereglementeerde beroepen’ na te kijken. Vanaf 1 januari 2018 zijn een aantal beroepen uit die lijst geschrapt  voor Vlaanderen. Daardoor hoeft u in die gevallen geen attest van beroepsbekwaamheid meer voor te leggen wanneer u een zaak wilt opstarten. In dit artikel leest u hierover meer.

Wat niet verandert: u moet zich inschrijven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) als commerciële of niet-commerciële onderneming. Een zaak opstarten is een stappenplan waarbij u maar beter niets over het hoofd ziet. Download de Startersgids en laat u bijstaan door de experts van Partena Professional, every step of the way.

Een ondernemingsnummer aanvragen

U bent goed op weg om zelfstandige te worden, tijd voor de volgende stap: uw ondernemingsnummer. Wat is dat nu eigenlijk een ondernemingsnummer? Het is het unieke identificatienummer voor uw onderneming dat bestaat uit 10 cijfers.

Zoals eerder al vermeld, moet u uw onderneming laten inschrijven in de Kruispuntbank van Ondernemingen. Of u nu een eenmanszaak start of een vrij beroep uitoefent, u moet zich bij de KBO altijd laten inschrijven via uw ondernemingsloket SmartStart van Partena Professional.

Als u dus nog geen ondernemingsnummer heeft, geen enkel probleem. U kunt er online een aanvragen via SmartStart Online of via het ondernemingsloket SmartStart van Partena Professional. Uw ondernemingsnummer moet u altijd vermelden bij contacten met verschillende overheden. Ook op alle akten, facturen en andere briefwisseling als u een handels- of ambachtsonderneming heeft.

Een BTW nummer aanvragen

Uw ondernemingsnummer en btw-nummer hebben dezelfde 10 cijfers, maar toch zijn ze verschillend. Vaak worden deze twee begrippen door elkaar gebruikt. Kort samengevat is uw btw-nummer = uw ondernemingsnummer + ‘BTW BE’ ervoor. Er kan enkel van een btw-nummer gesproken worden als uw ondernemingsnummer effectief geactiveerd is bij de btw-administratie. Hiervoor kunt u terecht bij uw ondernemingsloket SmartStart van Partena Professional.

In principe is elke onderneming btw-plichtig. Uitzondering op deze regel zijn enkele vrije beroepen en beroepen met een sociaal karakter. Deze zijn vrijgesteld van de btw-plicht. Voor wie is welk type btw-regeling nu het meest geschikt? Dat bespreekt u best even met uw boekhouder of accountant, want dat is afhankelijk van uw specifieke situatie.

Wilt u nog iets dieper ingaan op dit hoofdstuk? Bezoek dan onze pagina ‘btw-nummer aanvragen’.

Aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds

Wat is een sociaal verzekeringsfonds eigenlijk? Het is een soort schakel tussen u als zelfstandige en de overheid. Dit verzekeringsfonds regelt de sociale zekerheid voor u en uw onderneming. Als u besluit zelfstandige te worden, bent u verplicht u aan te sluiten bij een sociaal verzekeringsfonds. Dit moet op tijd gebeuren, namelijk vóór de startdatum dat u zelfstandige wordt. Een uitzondering hierop is een vennootschap. Dan moet u zich aangesloten hebben ten laatste 3 maanden na de oprichting van uw vennootschap.

U kunt zelf kiezen bij welk sociaal verzekeringsfonds u zich inschrijft. Eenmaal u aangesloten bent bij een sociaal verzekeringsfonds bent u wettelijk in orde en kunt u rekenen op een pakket aan sociale bescherming. Uiteraard wel alleen als u per kwartaal uw sociale bijdragen betaalt.

Is het nog niet helemaal duidelijk voor u? Wenst u graag nog wat aanvullende informatie? Bezoek dan onze pagina ‘Sociaal verzekeringsfonds’ die u meer duidelijkheid biedt.

Heeft u graag al deze informatie overzichtelijk gebundeld?  Download dan ons ebook waar al deze hoofdstukken uitgebreid aan bod komen. Zo weet u meteen welke stappen u moet doorlopen om zelfstandige te worden. Partena Professional begeleidt u tijdens elke stap die u neemt in uw proces om zelfstandige te worden. Waar wacht u nog op?

U kan ons ebook makkelijk downloaden voor uw smartphone, tablet of laptop. Bent u eerder fan van de papieren versie, dan kan u dit ebook makkelijk printen. Veel leesplezier en: succes met uw eigen zaak!

Gerelateerde artikels