Of je nu voor een eenmanszaak of een vennootschap kiest, bij Partena Professional vind je de ideale oplossing om jouw bedrijf 100% digitaal op te starten met persoonlijke begeleiding door onze experten.
Ik begin als zelfstandig helper, medezaakvoerder of werkend vennoot in een bestaande zaak en wil me inschrijven als zelfstandige.
Ontdek alles wat je moet weten voor een succesvolle start als ondernemer.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
De wet die de organisatie van de volgende sociale verkiezingen regelt, werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 30 april 2019.
Dit is de wet van 4 april 2019, die op 30 april 2019 in werking is getreden.
Herhaling! Ondernemingen (in de zin van technische bedrijfseenheid) die in de referentieperiode gewoonlijk gemiddeld minstens 50 of 100 werknemers tewerkstellen en dit met het oog op het verkiezen van werknemersvertegenwoordigers voor een comité voor preventie en bescherming op het werk (CPBW) en een ondernemingsraad (OR) moeten sociale verkiezingen organiseren.
De voornaamste wijzigingen die de wet van 4 april 2019 doorvoert hebben betrekking op de volgende punten.
De sociale verkiezingen zullen plaatsvinden in de periode van 11 mei tot 24 mei 2020.
Het personeelsbestand wordt berekend over de volgende referentieperiode:
Raadpleeg eveneens de Infoflash gepubliceerd op 3 april 2019 om te weten welke personen meetellen voor de berekening van het personeelsbestand.
De gebruikende onderneming wordt vrijgesteld van het bijhouden van een personeelsregister voor uitzendkrachten indien de OR uiterlijk op 30 mei 2019 en door middel van een unanieme verklaring (opgenomen in de notulen van een vergadering) vaststelt dat de drempel van 100 werknemers is overschreden.
Uitzendkrachten kunnen deelnemen aan de verkiezing van de personeelsafgevaardigden in de OR en/of het CPBW van de gebruikende onderneming, mits zij voldoen aan bepaalde voorwaarden, zoals een minimumperiode van tewerkstelling in de gebruikende onderneming op bepaalde tijdstippen.
De wet van 4 april 2019 bepaalt eveneens:
Wordt dus vervolgd…
Wilt u het aantal werknemers kennen dat u tewerkstelt? Contacteer Legal Partners via legalpartners@partena.be (betalende dienstverlening).
Bron: wet van 4 april 2019 tot wijziging van de wet van 4 december 2007 betreffende de sociale verkiezingen, van de wet van 20 september 1948 houdende organisatie van het bedrijfsleven en van de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk, B.S. 30 april 2019.
De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.