Of je nu voor een eenmanszaak of een vennootschap kiest, bij Partena Professional vind je de ideale oplossing om jouw bedrijf 100% digitaal op te starten met persoonlijke begeleiding door onze experten.
Ik begin als zelfstandig helper, medezaakvoerder of werkend vennoot in een bestaande zaak en wil me inschrijven als zelfstandige.
Ontdek alles wat je moet weten voor een succesvolle start als ondernemer.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
De nieuwe steunmaatregelen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest treden in werking op 1 oktober 2017.
Het gaat om 3 activeringsmaatregelen (= aftrek van een uitkering van het nettomaandloon) en een premie:
Om toegang te hebben tot een van de 3 activeringen moet de werknemer woonachtig zijn in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. U heeft dus toegang tot deze maatregel ongeacht de plaats van uw maatschappelijk zetel of van uw bedrijfszetels. Deze moeten niet noodzakelijk in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gelegen zijn om aanspraak te kunnen maken op de generieke Activa Brussels-maatregel, verminderde arbeidsgeschiktheid Activa Brussels of het inschakelingscontract.
De 4e maatregel is een vermindering van de werkgeversbijdragen aan de sociale zekerheid die op 1 oktober 2016 in werking is getreden: de vermindering voor de oudere werknemers (zie onze infoflash van 23 augustus 2016).
In tegenstelling tot bij de activeringsmaatregelen moet de werknemer hoofdzakelijk in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zijn tewerkgesteld teneinde u het recht te openen op deze RSZ-bijdragevermindering, ongeacht waar hij woonachtig is.
In deze infoflash bespreken we in detail de maatregel ‘Activa verminderde arbeidsgeschiktheid’.
Elke werkgever van de privésector (profit of non-profit) of de openbare sector kan deze maatregel genieten, behalve:
1° de universitaire onderwijsinstellingen voor de aanwerving van een lid van het academische en wetenschappelijke personeel;
2° de andere onderwijsinstellingen die niet tot het universitair onderwijs behoren voor de aanwerving van een lid van het onderwijzend personeel;
3° de federale Staat, met inbegrip van de rechterlijke macht, de Raad van State, het leger en de federale politie;
4° de Gemeenschappen of Gewesten, met uitzondering van een onderwijsinrichting voor een werknemer die niet bedoeld is in 1° en 2°;
5° de Vlaamse Gemeenschapscommissie, de Franse Gemeenschapscommissie en de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie;
6° de instellingen van openbaar nut of de openbare instellingen die onder het gezag van de entiteiten bedoeld in 3° en 4° vallen, met uitzondering van:
Opent het recht op de activering van de werkuitkering, de persoon die op de dag voor zijn indiensttreding of op het ogenblik van de aanvraag van de Activa Brussels-kaart gelijktijdig aan de volgende voorwaarden voldoet:
Is werkzoekende met verminderde arbeidsgeschiktheid:
De werknemer moet aangeworven zijn met een arbeidsovereenkomst.
Het voordeel voor u bestaat in een activering van een werkuitkering: u kan een bedrag aftrekken van het nettomaandloon van de werknemer.
Dit bedrag is:
Maandelijks bedrag van de voltijdse werkuitkering
Duur van de toekenning
€ 750
Maand van indiensttreding + 11 maanden
€ 600
Vanaf de 13e maand + volgende 23 maanden
De werknemer moet u een geldige ‘Activa Brussels-kaart verminderde geschiktheid’ voorleggen. Als hij die nog niet heeft op het ogenblik van zijn aanwerving moet hij daartoe een aanvraag doen via het aanvraagformulier dat beschikbaar is op de website van Actiris (www.actiris.be), uiterlijk op de 30e dag volgend op de datum van indiensttreding.
De ‘Activa Brussels-kaart verminderde geschiktheid’ heeft een geldigheidsduur van 12 maanden. De aanwerving moet plaatsvinden tijdens deze geldigheidsperiode.
De werknemer moet vervolgens het formulier voor de uitkeringsaanvraag (‘Bijlage bij de arbeidsovereenkomst Activa Brussels’ beschikbaar op www.actiris.be) indienen bij het begin van zijn tewerkstelling en uiterlijk binnen 4 maanden volgend op het begin van de maand van zijn tewerkstelling via zijn betalingskas, samen met een kopie van zijn arbeidsovereenkomst of de bijlage bij de oorspronkelijke arbeidsovereenkomst.
Op het einde van elke maand moet u de ASR scenario 8 (code 20/21) invullen.
De activering ‘Activa Brussels verminderde arbeidsgeschiktheid’ wordt niet toegekend aan de werknemer die binnen 12 maanden na zijn vertrek bij een werkgever opnieuw door die werkgever (of groepering van werkgevers) wordt aangeworven.
Wanneer de oorspronkelijke overeenkomst die het recht heeft geopend echter wordt verlengd:
blijven de voordelen behouden volgens dezelfde voorwaarden voor zover de toekenningsperiode van het recht niet is uitgeput.
Indien de werknemer in de loop van de tewerkstelling verhuist en dus niet meer woonachtig is in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, dan kent Actiris het voordeel van de activering niet langer toe. U kan de werkuitkering dan niet meer aftrekken van het nettoloon van de werknemer.
We raden u daarom aan om er bij uw werknemer die het recht opent op de maatregel ‘Activa Brussels verminderde arbeidsgeschiktheid’ op aan te dringen dat hij u onmiddellijk op de hoogte brengt van een eventuele verhuis.
Bronnen: ordonnantie van 23 juni 2017 betreffende de tewerkstellingssteun in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, B.S. 14.07.2017; besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 14 september 2017 betreffende de activeringsmaatregelen voor werkzoekenden, BS 21.09.2017.
Auteur: Anne Ghysels
29/09/2017
De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.