Van 0 naar 8 werknemers midden in een gezondsheidscrisis? Dat is het succesverhaal van start-up Give a Day

Zoek naar andere interviews
‘Een virus dat ons verplicht afstand te houden, kan mensen ook dichter bij mekaar brengen.’  Bart Wolput, oprichter van Give a Day

Het Belgische matchmakingplatform Give a Day verbindt burgers en werknemers die zich willen inzetten als vrijwilliger met verenigingen, goede doelen, scholen en lokale besturen. De coronacrisis zorgde voor een ongeziene solidariteitsgolf én groei van de sociale start-up. ‘Wij worden de Tinder van het vrijwilligerswerk.’

 

Give a Day werkt in twee richtingen. Mensen op zoek naar vrijwilligerswerk kunnen op basis van hun talenten en interesses een onlinedatabank doorzoeken met beschikbare posities en mogelijkheden bij meer dan 3.000 goede doelen en verenigingen. Die organisaties kunnen via het platform gericht zoekertjes plaatsen voor vrijwilligersjobs.

 

50.000 matches

Het platform begon in 2017 als een bescheiden burgerinitiatief. Vandaag is Give a Day een stevig groeiende start-up. Met corona als katalysator. ‘Een virus dat ons verplicht afstand te houden, kan mensen ook dichter bij mekaar brengen’, zegt oprichter Bart Wolput. ‘De eerste jaren konden we enkele honderden vrijwilligers matchen. Sinds dit jaar staat de teller op 50.000.’

Gelooft u ook in de groei van uw onderneming?

Ontdek hoe wij u kunnen helpen.

Contacteer ons

Give a Day bouwt ook deelplatformen op maat, in opdracht van lokale overheden, scholen, NGO’s en bedrijven die hun vrijwillige inzet willen structureren. Bart Wolput: ‘Zo’n platform krijgt een unieke vormgeving met branding en logo’s tot zelfs een complete backoffice. Het is vooral hieruit dat onze beweging inkomsten genereert.’

 

Noodhulp

Bij de start van de coronacrisis in maart voorzag Bart Wolput meteen dat er een nog grotere nood aan solidariteit zou ontstaan. Daarom besloot hij met zijn team om Impact Days gratis open te stellen voor steden en gemeentes.

Dat platform organiseert noodhulp tussen buren en regiogenoten. Na enkele weken boden zich 30.000 hulpaanbieders aan in ons land, en volgden er vele duizenden aanvragen. ‘Dat is fenomenaal’, zegt Bart Wolput. ‘Vandaag gebruiken 240 Belgische gemeentes ons platform.’ 

Het is hiermee dat Give a Day bij veel lokale besturen extra in de kijker is gekomen. Verschillende gemeentes zijn klant geworden. ‘We sluiten met verschillende Belgische gemeentes structurele partnerschappen af, in ruil voor een jaarlijkse bijdrage. Zo krijgen ze onbeperkt toegang tot al onze vrijwilligerstools. De teller staat inmiddels op 60.’

 

Medewerkers

Die samenwerkingen met lokale besturen geven Give a Day een extra boost. Vorig jaar stond er niemand op de payroll. Alle medewerkers waren vrijwilligers. Vandaag zijn er acht mensen in loondienst en zitten ze dankzij Start it @KBC op kantoor in The Beacon in Antwerpen. Er is een extra IT-medewerker aangeworven om de software van de start-up te verfijnen.

‘En we werven dit jaar nog aan’, zegt Bart Wolput. ‘Onze online bezoekerscijfers zijn uit hun voegen gebarsten. Vorig jaar zaten we aan 150.000 mensen. Dit jaar is dat aantal gestegen naar 600.000, dankzij de verschillende solidariteitscampagnes.’

 

Vrijwilligersmanager

Samen met Partena Professional bouwde Give a Day een digitale vrijwilligersmanager: een soort sociaal secretariaat voor geregistreerde vrijwilligersorganisaties. Dat verlicht het administratieve werk waar organisaties en non-profitorganisaties al jaren mee worstelen.

 

Tegen 2025 ambieert Give a Day een groei naar 10 miljoen gematchte vrijwilligers wereldwijd. Daarvoor richt het zijn pijlen in de eerste plaats op Europa.

‘Volgend jaar willen we ons platform activeren in onze buurlanden’, besluit Bart Wolput. ‘Vanaf 2022 willen we dan uitbreiden naar andere landen, totdat we uiteindelijk de volledige wereld bereiken. We willen dé internationale referentie voor vrijwilligerswerk worden.’

Wilt u ook alle kansen grijpen om uw eigen zaak te beginnen?

Vraag onze gratis Aanwervingsgids aan
Zoek naar andere interviews