Of je nu voor een eenmanszaak of een vennootschap kiest, bij Partena Professional vind je de ideale oplossing om jouw bedrijf 100% digitaal op te starten met persoonlijke begeleiding door onze experten.
Ik begin als zelfstandig helper, medezaakvoerder of werkend vennoot in een bestaande zaak en wil me inschrijven als zelfstandige.
Neem deel aan onze informatiesessies om je activiteit goed te starten.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
Het antwoord
Je staat in de startblokken, klaar om te beginnen aan je grote avontuur: zelfstandige worden. Vaak stelt men zich de vraag welk statuut (hoofd- of bijberoep) en welke vorm (vennootschap of niet) nu de beste manier zou zijn... maar in werkelijkheid is het veel eenvoudiger dan je denkt!
Vraag je je af onder welk statuut je moet beginnen, dan is het antwoord vrij eenvoudig. Ofwel wil je je 100% aan je onderneming wijden en heb je daarnaast geen baan in loondienst. Dan ga je van start als zelfstandige in hoofdberoep. Ofwel wil je de sprong naar het ondernemerschap combineren met je huidige baan als loontrekkende. In dit geval start je als zelfstandige in bijberoep. Aan dit statuut zijn enkele voorwaarden verbonden (bv. ten minste een halftijdse baan bij een werkgever hebben). Het is zelfs mogelijk om onder bepaalde voorwaarden een bijkomende activiteit uit te oefenen als je werkloosheidsuitkeringen ontvangt, arbeidsongeschikt bent of met pensioen bent.
Dan is er nog de kwestie van de rechtsvorm. Is het nodig om een vennootschap op te richten? Alles hangt af van je project en je business plan.
Starters beginnen meestal met het oprichten van wat men noemt een “eenmanszaak”: een flexibele en praktische rechtsvorm die geen startkapitaal vereist, die veel makkelijker op te richten is dan een vennootschap en die maar weinig administratie met zich meebrengt. Je hoeft ook niet langs te gaan bij de notaris om je eenmanszaak op te richten. Jij en je eenmanszaak zijn één en hetzelfde geheel. Gemakkelijk toch?
Een vennootschap oprichten kan je alleen doen of samen met anderen, maar je moet wel bij de notaris langsgaan. Het grote voordeel van een vennootschap? Je betaalt minder belastingen. De winst die je vennootschap maakt wordt namelijk minder belast dan je persoonlijke inkomen (uit je eenmanszaak). Je privévermogen is beschermd, want alleen het geld dat in de vennootschap is geïnvesteerd kan worden gebruikt. Langs de andere kant zal je geld moeten investeren wanneer je je vennootschap opricht en de oprichting neemt ook meer tijd in beslag. Er zijn verschillende vennootschapsvormen (nv, bv, cv, vof of CommV...) en je zal de meest geschikte vorm voor jouw project moeten kiezen. Ook hier sta je er niet alleen voor: je notaris, je boekhouder en Partena Professional kunnen je helpen.
Heb je goed nagedacht over al deze punten en wil je beginnen met het serieuze werk en je vennootschap oprichten?
Alle starters, ongeacht of ze in hoofd- of bijberoep of als eenmanszaak of vennootschap opstarten, moeten deze 3 eenvoudige stappen doorlopen:
Kom gewoon langs bij ons ondernemingsloket, experten zullen je de nodige hulp en uitleg geven.
Advies nodig over je toekomstige rechtsvorm of sociaal statuut? Laten we het erover hebben!
Zin om je zaak te lanceren? Wij begeleiden je, en dat zal je merken!