Of je nu voor een eenmanszaak of een vennootschap kiest, bij Partena Professional vind je de ideale oplossing om jouw bedrijf 100% digitaal op te starten met persoonlijke begeleiding door onze experten.
Ik begin als zelfstandig helper, medezaakvoerder of werkend vennoot in een bestaande zaak en wil me inschrijven als zelfstandige.
Neem deel aan onze informatiesessies om je activiteit goed te starten.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
Hier vind je meer informatie over de administratieve commissie ter regeling van de arbeidsrelatie, die tot taak heeft beslissingen te nemen betreffende de kwalificatie van een arbeidsrelatie.
Wie twijfels heeft over de juiste kwalificatie van zijn of haar arbeidsrelatie (werknemer of zelfstandige), kan die arbeidsrelatie voor onderzoek voorleggen aan de Administratieve Commissie ter regeling van de Arbeidsrelatie. De Administratieve Commissie beoordeelt of iemand werknemer of zelfstandige is en geeft daarover, naargelang wat is gevraagd, een advies of neemt een bindende beslissing.
De Administratieve Commissie ter regeling van de Arbeidsrelatie is een administratief orgaan, dat deel uitmaakt van de FOD Sociale Zekerheid. Zij bestaat uit vertegenwoordigers van de socialezekerheidsinstellingen RSZ (werknemers) en RSVZ (zelfstandigen), de FOD Sociale Zekerheid en de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg. De Commissie wordt voorgezeten door een magistraat, maar is geen rechtbank.
De aanvraag kan bij de Administratieve Commissie worden ingediend ofwel door één van de betrokken partijen bij de arbeidsrelatie ofwel door beide betrokken partijen samen.
FOD Sociale Zekerheid – DG Juridische Expertise - Beleidsondersteuning Zelfstandigen– RSVZ – P720bis/23/10 – (Beto 72628) 4 De partijen kunnen worden vertegenwoordigd door een advocaat of door elke andere persoon naar keuze met een schriftelijk mandaat.
De aanvraag kan enkel worden ingediend in één van de volgende situaties:
Daarenboven kunnen alle arbeidsrelaties waarop het vermoeden voor digitaal platformwerk (zie bijlage 6) van toepassing is, tot uiterlijk 31 december 2023 worden voorgelegd aan de Administratieve Commissie, ook als dat digitaal platformwerk al langer dan een jaar bezig is. Let wel; in dat geval kan de aanvraag enkel gezamenlijk ingediend worden door de beide partijen bij de arbeidsrelatie.
Voor aanvragen tot beslissing geldt nog een bijkomende voorwaarde: de arbeidsrelatie moet nog steeds bestaan op het moment dat de aanvraag door de Administratieve Commissie wordt onderzocht.
De Administratieve Commissie kan geen advies geven en geen beslissing nemen:
De aanvraag wordt ingediend door een standaardformulier in te vullen en over te maken aan de Administratieve Commissie. Alle informatie daarover staat op de website van de Administratieve Commissie,
De Administratieve Commissie kan de aanvraag op 2 verschillende wijzen behandelen. De aanvrager of aanvragers kiezen de gewenste procedure (zie schema's van de procedures). Elk van die procedures heeft eigen kenmerken:
Lees er meer over op de website van de Administratieve Commissie ter regeling van de Arbeidsrelatie, of raadpleeg alle details op onze eigen specifieke pagina.
Onze experts staan je graag bij met raad en daad om de voor jou gepaste rechtsvorm te helpen kiezen
Via ons digitale ondernemingsloket kun je je onderneming snel en eenvoudig oprichten.