De Collectieve Arbeidsvoorwaarden- Regeling (CAR)

Hier vind je meer informatie over de administratieve commissie ter regeling van de arbeidsrelatie, die tot taak heeft beslissingen te nemen betreffende de kwalificatie van een arbeidsrelatie. 

De Administratieve Commissie ter regeling van de Arbeidsrelatie

Algemeen

Wie twijfels heeft over de juiste kwalificatie van zijn of haar arbeidsrelatie (werknemer of zelfstandige), kan die arbeidsrelatie voor onderzoek voorleggen aan de Administratieve Commissie ter regeling van de Arbeidsrelatie. De Administratieve Commissie beoordeelt of iemand werknemer of zelfstandige is en geeft daarover, naargelang wat is gevraagd, een advies of neemt een bindende beslissing.

De Administratieve Commissie ter regeling van de Arbeidsrelatie is een administratief orgaan, dat deel uitmaakt van de FOD Sociale Zekerheid. Zij bestaat uit vertegenwoordigers van de socialezekerheidsinstellingen RSZ (werknemers) en RSVZ (zelfstandigen), de FOD Sociale Zekerheid en de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg. De Commissie wordt voorgezeten door een magistraat, maar is geen rechtbank.

De aanvraag: door wie en in welke situaties?

De aanvraag kan bij de Administratieve Commissie worden ingediend ofwel door één van de betrokken partijen bij de arbeidsrelatie ofwel door beide betrokken partijen samen.

FOD Sociale Zekerheid – DG Juridische Expertise - Beleidsondersteuning Zelfstandigen– RSVZ – P720bis/23/10 – (Beto 72628) 4 De partijen kunnen worden vertegenwoordigd door een advocaat of door elke andere persoon naar keuze met een schriftelijk mandaat.

De aanvraag kan enkel worden ingediend in één van de volgende situaties:

  • de beoogde arbeidsrelatie heeft nog geen aanvang genomen
  • binnen een termijn van één jaar vanaf de aanvang van de arbeidsrelatie
  • binnen een termijn van één jaar vanaf een nieuw element dat er aanleiding toe geeft de arbeidsrelatie opnieuw te beoordelen

 

Daarenboven kunnen alle arbeidsrelaties waarop het vermoeden voor digitaal platformwerk (zie bijlage 6) van toepassing is, tot uiterlijk 31 december 2023 worden voorgelegd aan de Administratieve Commissie, ook als dat digitaal platformwerk al langer dan een jaar bezig is. Let wel; in dat geval kan de aanvraag enkel gezamenlijk ingediend worden door de beide partijen bij de arbeidsrelatie.

Voor aanvragen tot beslissing geldt nog een bijkomende voorwaarde: de arbeidsrelatie moet nog steeds bestaan op het moment dat de aanvraag door de Administratieve Commissie wordt onderzocht.

De Administratieve Commissie kan geen advies geven en geen beslissing nemen:

  • wanneer op het ogenblik van het indienen van de aanvraag een administratief of een strafrechtelijk onderzoek met betrekking tot de aard van de arbeidsrelatie lopende is, bijvoorbeeld naar aanleiding van een klacht bij een sociale inspectiedienst;
  • wanneer er met betrekking tot de kwalificatie van de arbeidsrelatie reeds een gerechtelijke procedure loopt bij de arbeidsgerechten, of wanneer de arbeidsrechtbank of het arbeidshof zich hierover reeds definitief heeft uitgesproken.

De aanvraag: hoe indienen?

De aanvraag wordt ingediend door een standaardformulier in te vullen en over te maken aan de Administratieve Commissie. Alle informatie daarover staat op de website van de Administratieve Commissie,

2 mogelijke procedures: advies of beslissing

De Administratieve Commissie kan de aanvraag op 2 verschillende wijzen behandelen. De aanvrager of aanvragers kiezen de gewenste procedure (zie schema's van de procedures). Elk van die procedures heeft eigen kenmerken:

De adviesprocedure

  • De adviesprocedure leidt tot een advies dat niet bindend is voor de instellingen die in de Administratieve Commissie zijn vertegenwoordigd (RSZ, RSVZ, FOD Sociale Zekerheid en FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg), noch voor de socialeverzekeringsfondsen.



    Als de Administratieve Commissie adviseert om de kwalificatie te wijzigen, dan zal de aanvrager zelf de nodige stappen moeten zetten om dat uit te voeren.

     
  • De adviesprocedure is een niet tegensprekelijke procedure, wat wil zeggen dat de andere partij niet bij de adviesprocedure wordt betrokken, wanneer de aanvraag wordt ingediend door slechts één partij van de arbeidsrelatie.



    Let wel, in het geval de Administratieve Commissie adviseert om de kwalificatie te wijzigen, dan moet de aanvrager de andere partij die niet bij de adviesprocedure was betrokken daarvan op de hoogte stellen met een aangetekende brief, binnen een termijn van 30 dagen.



    Die andere partij beschikt dan over een termijn van één jaar vanaf de dag van de kennisgeving van het advies, om een beslissing van de Administratieve Commissie aan te vragen. Die aanvraag om een beslissing kan ook gezamenlijk door beide partijen worden ingediend binnen dezelfde termijn.

De beslissingsprocedure

  • De beslissingsprocedure leidt tot een beslissing die bindend is voor de instellingen die in de Administratieve Commissie zijn vertegenwoordigd (RSZ, RSVZ, FOD Sociale Zekerheid en FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg) en voor de socialeverzekeringsfondsen. De instellingen die in de Administratieve Commissie zijn vertegenwoordigd, worden door die commissie op de hoogte gebracht van de beslissingen.



    Die instellingen kunnen wel steeds controleren of de elementen, die aan de basis liggen van de beslissing, nog steeds bestaan. De beslissing is immers niet (meer) bindend in 2 gevallen:
    • De beslissing wordt ingetrokken vanaf de dag van de wijziging van de voorwaarden waaronder de arbeidsrelatie wordt uitgevoerd en waarop de beslissing werd gegrond. Vanaf die dag is er dus geen bindende beslissing meer.
    • De beslissing is niet bindend voor de instellingen en de socialeverzekeringsfondsen, wanneer blijkt dat de partijen de elementen over de kwalificatie van de arbeidsrelatie op onvolledige of onjuiste wijze hebben verschaft aan de Administratieve Commissie. In dat geval wordt de beslissing geacht nooit te hebben bestaan.

       
  • De beslissingsprocedure is een tegensprekelijke procedure, wat wil zeggen dat, wanneer de aanvraag wordt ingediend door slechts één partij van de arbeidsrelatie, de andere partij van de procedure op de hoogte wordt gesteld en wordt uitgenodigd om tussen te komen in de zaak.

     
  • De aanvragen worden meegedeeld aan de Nationale Arbeidsraad. Enkel de naam van de onderneming en de relevante feiten worden vermeld. De naam van de werknemer of medewerker wordt niet vermeld. Daardoor kunnen eventuele vragen van personen die in dezelfde omstandigheden voor dezelfde onderneming werken, gegroepeerd en samen onderzocht worden.

     
  • Als de Administratieve Commissie in de beslissing vaststelt dat de kwalificatie, die door de partijen is gegeven, moet worden gewijzigd, dan geldt die herkwalificatie enkel voor de toekomst.

     
  • Elk van de partijen kan tegen de beslissing beroep aantekenen bij de arbeidsrechtbank, binnen de termijn van 1 maand volgend op de kennisgeving. Zonder dat beroep wordt de beslissing definitief.



    Er kan gevraagd worden aan de rechter om de beslissing van de Commissie te schorsen tijdens de beroepsprocedure, alvorens ten gronde te oordelen. De rechter zal die vraag beoordelen in functie van de motivering van de beslissing en de effecten die het al dan niet schorsen zou kunnen hebben.

Lees er meer over op de website van de Administratieve Commissie ter regeling van de Arbeidsrelatie, of raadpleeg alle details op onze eigen specifieke pagina.

 

Wil je graag persoonlijk advies hierover?

Onze experts staan je graag bij met raad en daad om de voor jou gepaste rechtsvorm te helpen kiezen

Maak een afspraak

Start je onderneming in enkele klikken

Via ons digitale ondernemingsloket kun je je onderneming snel en eenvoudig oprichten. 

Ik wil starten