Arbeidsrelatiewet: het onderscheid tussen werknemers en zelfstandigen

Naast de verschillende statuten voor zelfstandigen, is er ook nog het onderscheid tussen zelfstandigen en werknemers. Maar hoe wordt dit onderscheid bepaald? En wat zijn de verschillen op vlak van arbeidsrecht en sociale zekerheid? Wij zorgen voor een duidelijk overzicht.

Het onderscheid tussen werknemers en zelfstandigen1

Werknemers en zelfstandigen verrichten allebei arbeid tegen een verloning. Een werknemer werkt onder het gezag van een werkgever, terwijl een zelfstandige niet onder het gezag van een andere persoon werkt.

Om te bepalen of iemand actief is als werknemer of zelfstandige, moet dus nagegaan worden of er een gezagsverhouding aanwezig is.

Wanneer twee partijen wensen samen te werken, bepalen ze vrij of de ene partij al dan niet onder gezag van de andere partij zal werken. In functie van deze keuze kwalificeren zij hun arbeidsrelatie. Zij moeten hun arbeidsrelatie dan concreet uitoefenen volgens die gekozen kwalificatie. Dat wil zeggen dat wie ervoor kiest om als werknemer te werken, wel degelijk onder gezag van een werkgever moet werken. Wie ervoor kiest om als zelfstandige te werken, mag niet onder het gezag van iemand anders werken.

Of er al dan niet gezag aanwezig is, wordt beoordeeld aan de hand van 4 algemene criteria.

In een aantal sectoren geldt er een vermoeden van werknemer of zelfstandige, naargelang een aantal specifieke criteria is vervuld. De kwalificatie op basis van dat vermoeden (werknemer of zelfstandige), kan eventueel nog worden gewijzigd door een beoordeling aan de hand van de 4 algemene criteria.

De kwalificatie heeft gevolgen op het vlak van arbeidsrecht (arbeidsovereenkomst of niet) en de sociale zekerheid (RSZ of sociaal statuut van de zelfstandigen).

Die grote principes worden hierna verder uitgelegd.

1 Geregeld in de "Arbeidsrelatieswet". Dat is titel XIII "Aard van de arbeidsrelaties" van de Programmawet (I) van 27 december 2006 (art. 328 – 343).

De beoordeling aan de hand van de 4 algemene criteria

De aan- of afwezigheid van gezag wordt beoordeeld aan de hand van 4 algemene criteria:

  1. De wil van de partijen
    Het gaat om de wil van de partijen zoals ze in de overeenkomst is uitgedrukt, op voorwaarde dat die wil overeenstemt met de concrete uitvoering van de arbeidsrelatie.
     
  2. De vrijheid van organisatie van de werktijd
    Kenmerkend voor een zelfstandige is dat hij zelf beslist wanneer het werk wordt uitgevoerd en dat hij niet aanwezig moet zijn volgens een werktijdregeling die in een onderneming is vastgelegd.

    Daarentegen zijn een verplichte en dwingende werktijdregeling, niet vrij verlof- en vakantiedagen kunnen bepalen, de verplichting te prikken en de plicht om afwezigheden te verantwoorden kenmerkend voor werknemers.

    Het is belangrijk te weten dat bij de beoordeling van een arbeidsrelatie altijd rekening gehouden moet worden met de eigen kenmerken van de concrete arbeidsrelatie. Zo kunnen bepaalde beperkingen aan de vrijheid om de werktijd te organiseren het gevolg zijn van commerciële of organisatorische verplichtingen. Bijvoorbeeld een handelaar die werkt in een handelsgalerij die enkel open is tijdens bepaalde uren of het invullen van timesheets met het oog op facturatie. Dergelijke elementen wijzen op zichzelf nog niet op de aanwezigheid van gezag.
     
  3. De vrijheid van organisatie van het werk
    De precieze omschrijving van de uit te voeren taken, het bestaan van precieze onderrichtingen en van beslissingen van een hiërarchische meerdere zijn aanwijzingen van het bestaan van gezag.

    Let wel, dat belet niet dat er ook binnen een zelfstandige samenwerking algemene onderrichtingen, verplichtingen en richtlijnen kunnen zijn, die het gevolg zijn van de aard van de uitgeoefende activiteit of die nodig zijn om het vastgestelde resultaat te verwezenlijken. Dergelijke elementen wijzen op zichzelf nog niet op de aanwezigheid van gezag.
     
  4. De mogelijkheid om een hiërarchische controle uit te oefenen
    De onderwerping aan een hiërarchische controle en bijgevolg de blootstelling aan interne sancties, wijzen op gezag. Dat kan bijvoorbeeld blijken uit een rapporteringsplicht over de uitvoering van de taken, sancties die zijn opgenomen in de overeenkomst of negatieve gevolgen (ook al worden die niet uitdrukkelijk benoemd als sanctie) wanneer de instructies over de organisatie van het werk niet worden nagekomen. Die controle moet niet daadwerkelijk worden uitgeoefend. Het volstaat dat die mogelijkheid bestaat. Een controle op basis van deontologische regels, zoals bijvoorbeeld de deontologische controle die de Orde van Advocaten uitoefent op advocaten, verhindert niet dat het gaat om een zelfstandige. Niet elke instructie en controle wijst op gezag. Ook binnen een zelfstandig samenwerkingsverband moeten praktische afspraken worden gemaakt in verband met de organisatie, de aard en de omvang van het uit te voeren werk.

Elk van die criteria heeft apart genomen geen doorslaggevende waarde. De relevantie van elk element en de waarde die eraan toegekend wordt, wordt beoordeeld in functie van de concrete arbeidsrelatie. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk dat een zelfstandige over een grote mate van vrijheid beschikt in de organisatie en praktische uitvoering van het werk, maar toch zijn tijdsgebruik moet verantwoorden aan zijn opdrachtgever. In dit voorbeeld, belet dat laatste element op zich niet dat we wel degelijk met een zelfstandige te maken hebben.

Wanneer uit de concrete uitoefening van de arbeidsrelatie blijkt dat er voldoende elementen aanwezig zijn die onverenigbaar zijn met de gekozen kwalificatie van werknemer of zelfstandige, dan wordt de arbeidsrelatie geherkwalificeerd.

Verplichtingen, die inherent zijn aan de uitoefening van een beroep en die door of krachtens een wet zijn vastgelegd, spelen niet mee om de aard van de arbeidsrelatie te beoordelen.

Een aantal elementen volstaan op zichzelf niet om de arbeidsrelatie te kwalificeren. Het gaat om een aantal vormelijke elementen, die niets zeggen over de wijze waarop de arbeidsrelatie in werkelijkheid wordt uitgeoefend:

  • De titel van de overeenkomst;
  • De inschrijving bij een instelling van sociale zekerheid;
  • De inschrijving bij de Kruispuntbank voor Ondernemingen;
  • De inschrijving bij de administratie van de BTW;
  • De wijze waarop de inkomsten bij de fiscale administratie worden aangegeven.

Een vermoeden van werknemer of zelfstandige in een aantal sectoren 

In een aantal sectoren geldt er een vermoeden van werknemer of zelfstandige, naargelang een aantal specifieke criteria is vervuld.

De arbeidsrelatie wordt geherkwalificeerd, wanneer de gekozen kwalificatie van werknemer of zelfstandige niet overeenstemt met de uitkomst van het vermoeden.

De kwalificatie op basis van dat vermoeden (werknemer of zelfstandige), kan eventueel nog worden gewijzigd door een beoordeling aan de hand van de 4 algemene criteria.

Er geldt een vermoeden in de onderstaande sectoren, de werking van dit vermoeden wordt per sector uitgelegd in de volgende bijlagen:

Gevolgen

Overeenkomst

Werknemers sluiten een arbeidsovereenkomst af met hun werkgever. Die arbeidsovereenkomst wordt beheerst door het arbeidsrecht (zie website https://werk.belgie.be/).

Zelfstandigen hebben een aannemingsovereenkomst met de opdrachtgever. Het arbeidsrecht is niet van toepassing.

In bepaalde gevallen is er een wettelijk vermoeden van arbeidsovereenkomst. Soms kan dat vermoeden worden weerlegd, in andere gevallen niet:

  • Apothekers;
  • Handelsvertegenwoordigers;
  • Sportlui;
  • Gelijkaardige bijkomende prestaties;
  • Kunstenaars.

Meer uitleg over die gevallen is te vinden in de administratieve instructies van de RSZ, https://www.socialsecurity.be/employer/instructions/dmfa/nl/latest .

Sociale zekerheid

Werknemers behoren tot het socialezekerheidsstelsel voor werknemers . De werkgever moet zich aansluiten bij de RSZ en aangifte doen van de arbeidsprestaties en lonen (zie website https://www.socialsecurity.be/site_nl/employer/infos/index.htm ).

Op zelfstandigen is het sociaal statuut van de zelfstandigen van toepassing. Zij moeten aansluiten bij een socialeverzekeringsfonds (zie website www.rsvz.be )

Op grond van de wet is het socialezekerheidsstelsel van werknemers ook van toepassing op sommige personen die arbeid verrichten in gelijkaardige voorwaarden als die van een arbeidsovereenkomst. Het is dan niet nodig dat de prestaties worden geleverd in een band van ondergeschiktheid :

  • Lasthebbers van verenigingen
  • Thuisarbeiders
  • Personenvervoerders
  • Goederenvervoerders
  • Geneesheren in opleiding tot specialist
  • Bursalen
  • Onthaalouders
  • Persoonlijke assistenten van personen met een handicap

Meer uitleg over die gevallen is te vinden in de administratieve instructies van de RSZ, https://www.socialsecurity.be/employer/instructions/dmfa/nl/latest .

De Administratieve Commissie ter regeling van de Arbeidsrelatie

Algemeen

Wie twijfels heeft over de juiste kwalificatie van zijn of haar arbeidsrelatie (werknemer of zelfstandige), kan die arbeidsrelatie voor onderzoek voorleggen aan de Administratieve Commissie ter regeling van de Arbeidsrelatie. De Administratieve Commissie beoordeelt of iemand werknemer of zelfstandige is en geeft daarover, naargelang wat is gevraagd, een advies of neemt een bindende beslissing.

De Administratieve Commissie ter regeling van de Arbeidsrelatie is een administratief orgaan, dat deel uitmaakt van de FOD Sociale Zekerheid. Zij bestaat uit vertegenwoordigers van de socialezekerheidsinstellingen RSZ (werknemers) en RSVZ (zelfstandigen), de FOD Sociale Zekerheid en de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg. De Commissie wordt voorgezeten door een magistraat, maar is geen rechtbank.

Nuttige informatie

 

Sociale zekerheid werknemers 

www.socialsecurity.be/employer/instructions/dmfa/nl/latest 

 

Sociale zekerheid zelfstandigen 

www.rsvz.be 

 

Arbeidsrecht 

www.werk.belgie.be 

 

Administratieve Commissie ter regeling van de Arbeidsrelatie 

www.commissiearbeidsrelaties.belgium.be 

Wil je graag persoonlijk advies van onze experts?

Onze experts staan je graag bij met raad en daad om de voor jou gepaste rechtsvorm te helpen kiezen.

Maak een afspraak

Start je onderneming in enkele klikken

Via ons digitale ondernemingsloket kun je je onderneming snel en eenvoudig oprichten. 

Ik wil starten