Wanneer de werkgever zijn thuiswerkers kantoormeubilair of informaticamateriaal ter beschikking stelt

Auteur: Isabelle Caluwaerts (Legal Expert)
Leestijd: 5min
Publicatiedatum: 24/03/2021 - 08:17
Laatste update: 24/03/2021 - 08:21

In het kader van thuiswerk kan een werkgever zijn werknemers kantoormeubilair en/of informaticamateriaal ter beschikking stellen. Hoe moet deze terbeschikkingstelling fiscaal worden behandeld? Een recente circulaire over de tussenkomsten van de werkgever voor thuiswerk verduidelijkt de situatie.

Thuiswerk

De circulaire behandelt de gevolgen voor de werknemers op het vlak van inkomstenbelasting in het kader van thuiswerk, met name van de terbeschikkingstelling van kantoormeubilair en/of informaticamateriaal door de werkgever. Aangezien het materiaal door de werkgever ter beschikking wordt gesteld, is de werknemer geen eigenaar of titularis van dit materiaal.

Onder thuiswerk wordt verstaan elke vorm van organisatie en/of uitvoering van het werk waarin werkzaamheden die ook op de werkvloer van de werkgever zouden kunnen worden uitgevoerd, op regelmatige basis buiten die werkvloer worden uitgevoerd.

De notie 'werkvloer' moet ruim worden bekeken en omvat de activiteiten van werknemers die normaliter bij klanten of op een andere locatie (bijvoorbeeld in een satellietkantoor van de werkgever, dit wil zeggen een gedecentraliseerd lokaal van de werkgever of een lokaal dat de werkgever aan de werknemer ter beschikking stelt) worden uitgevoerd.

Het thuiswerk moet dus verricht worden in de private lokalen van de werknemer.

Ook moet het thuiswerk georganiseerd worden in het kader van normale werkdagen. De circulaire voorziet dus niet in een regeling voor de problematiek van werknemers die buiten de normale werkuren (bijvoorbeeld 's avonds of in het weekend) thuiswerken.

Welk meubilair? Welk materiaal?

De administratie aanvaardt dat de terbeschikkingstelling van bepaalde goederen die noodzakelijk zijn om de beroepsactiviteit thuis op een normale wijze uit te voeren geen aanleiding geeft tot het belasten van een voordeel van alle aard.

Meer bepaald gaat het beperkend om de volgende elementen:

  • een bureaustoel;
  • een bureautafel;
  • een bureaukast;
  • een functionele bureaulamp;
  • een tweede computerbeeldscherm;
  • een printer/scanner;
  • een toetsenbord;
  • een muis, voetmuis, trackpad of trackball;
  • een hoofdtelefoon;
  • specifieke apparatuur die personen met een handicap nodig hebben om vlot te kunnen werken met de pc.

De terbeschikkingstelling van goederen die de noden van het thuiswerk op onredelijke wijze overstijgen (bijvoorbeeld een duur designbureau, enz.), geeft aanleiding tot een belastbaar voordeel van alle aard.

Dit kan worden afgemeten door de ter beschikking gestelde goederen te vergelijken met het kantoormeubilair en/of de informaticamateriaal dat de werkgever in normale omstandigheden ter beschikking stelt op de werkvloer.

Zo kan een ergonomische bureaustoel, bureautafel, muis, trackpad of trackball in aanmerking komen wanneer de werkgever dit type kantoormeubilair/informaticamateriaal in normale omstandigheden ter beschikking stelt op de werkvloer.

Wat als de werknemer de goederen houdt?

Indien de werknemer de hem ter beschikking gestelde goederen na beëindiging van de beroepsactiviteit of het thuiswerk mag houden, moet de werkelijke restwaarde van de investering op dat moment worden belast als een voordeel van alle aard. Dit bedrag kan worden verminderd met de persoonlijke bijdrage van de werknemer aan het voordeel.

Kan de terbeschikkingstelling van kantoormeubilair/informaticamateriaal gecumuleerd worden met de forfaitaire kantoorvergoeding?

De terbeschikkingstelling van de hierboven beperkende opsomming van goederen heeft geen invloed op het bedrag van de forfaitaire vergoeding voor kantoorkosten (zie onze infoflash van 4 maart 2021). Die betreft immers de terugbetaling van andere kosten.

Opgelet voor het privégebruik van informaticamateriaal!

Voor het gebruik voor persoonlijke doeleinden van een pc, een tablet, een internetaansluiting, een mobiele telefoon of een abonnement voor vaste of mobiele telefonie dat gratis ter beschikking wordt gesteld, blijven de geldende wettelijke en reglementaire bepalingen betreffende de bepaling van een voordeel van alle aard van toepassing. Het privégebruik van dit materiaal genereert dus een belastbaar voordeel.

En op het vlak van sociale zekerheid?

De RSZ heeft beslist de fiscale circulaire te volgen voor de kwalificatie van de terbeschikkingstelling van materiaal in het kader van thuiswerk.

Inwerkingtreding

De circulaire is op 1 maart 2021 in werking getreden, maar de administratie zal rekening houden met de erin opgenomen principes voor de situaties van thuiswerk die zich sinds 1 januari 2020 hebben voorgedaan.

De circulaire doet geen afbreuk aan de van kracht zijnde rulings.

 

Hebt u juridische vragen over de tussenkomsten van werkgevers voor thuiswerk of de toepassing daarvan, neem dan zeker contact op met onze juristen via legalpartners@partena.be.

Bronnen: Circulaire 2021/C/20 over tussenkomsten van de werkgever voor thuiswerk, https://eservices.minfin.fgov.be/myminfin-web/pages/fisconet/document/9ab46041-d0bf-4438-b707-e7b847c4794c/2021%25252FC%25252F20 26 februari 2021; Instructies RSZ (4 maart 2021) https://www.socialsecurity.be/employer/instructions/dmfa/nl/latest/intermediates

De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.