Verplichtingen van zieke werknemers tijdens hun vakantie: vermeld ze in je arbeidsreglement

Opgepast!
De informatie in dit bericht is ouder dan 10 maanden, kijk dus zeker even zelf na of deze informatie de laatste update heeft.
Auteur Catherine Mairy  (Legal Expert)
Leestijd 1min
Laatst geüpdatet 30/11/2023 - 10:54

Vanaf 1 januari 2024 gelden nieuwe verplichtingen voor werknemers die arbeidsongeschikt zijn tijdens een vakantieperiode, zodat ze gewaarborgd loon kunnen ontvangen en hun vakantiedagen kunnen overdragen.

Die verplichtingen moeten in je arbeidsreglement opgenomen worden.

Om je arbeidsreglement hiermee aan te vullen, moet de overlegprocedure in de ondernemingsraad of, bij gebrek daaraan, met de werknemers niet worden nageleefd.

Je moet echter wel:

  • een afschrift van de wijziging van het arbeidsreglement aan iedere werknemer overhandigen (met ontvangstbewijs);
  • en, binnen 8 dagen na de inwerkingtreding ervan, deze wijziging meedelen aan de directie van het toezicht op de sociale wetten die bevoegd is voor de maatschappelijke zetel en aan de directie voor het toezicht op de sociale wetten die bevoegd is voor elke exploitatiezetel waar werknemers tewerkgesteld zijn.

Heb je advies nodig of een modelbijlage bij het arbeidsreglement betreffende deze nieuwe verplichtingen voor werknemers? Je kan hiervoor terecht bij onze Legal Partners via legalpartners@partena.be.

De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.