Verenigingswerk: wat zijn de formaliteiten?

Auteur: Isabelle Caluwaerts - Anne Ghysels - Catherine Mairy (Legal Experts)
Leestijd: 3min
Publicatiedatum: 16/03/2021 - 12:29
Laatste update: 16/03/2021 - 12:33

Wanneer een organisatie een beroep doet op een verenigingswerker moeten bepaalde formaliteiten nageleefd worden.

Er moet met name een overeenkomst inzake verenigingswerk worden gesloten en een voorafgaande aangifte gebeuren.

Context

De natuurlijke persoon heeft de mogelijkheid extra inkomsten te verdienen in het kader van verenigingswerk.

Hiermee wordt de activiteit beoogd die ingericht wordt door een organisatie en verricht wordt door een natuurlijke persoon tegen vergoeding, ten behoeve van één of meer personen (andere dan degene die de activiteit verricht), van een groep, een organisatie of de samenleving als geheel.

Sinds 1 januari 2021 wordt het verenigingswerk geregeld door de wet van 24 december 2020 betreffende het verenigingswerk, die op 31 december 2021 buiten werking zal treden.

Deze wet bepaalt met name:

  • de activiteiten die toegelaten zijn in het kader van verenigingswerk:
    • sportcoach,
    • verstrekker van opleidingen in de sportsector,
    • enz.;
  • de voorwaarden om verenigingswerker te zijn:
    • de natuurlijke persoon moet minstens 18 jaar oud zijn,
    • de natuurlijke persoon moet (in principe) gewoonlijk en hoofdzakelijk een beroepsbezigheid uitoefenen:
    • de natuurlijke persoon mag niet verbonden zijn of verbonden zijn geweest door een arbeidsovereenkomst met de organisatie,
    • enz.;
  • het maximumaantal uren verenigingswerk dat maandelijks gemiddeld verricht kan worden, d.w.z. gemiddeld 50 uur verenigingswerk per maand.

Formaliteiten

Overeenkomst inzake verenigingswerk

De organisatie en de verenigingswerker moeten uiterlijk op het ogenblik van de effectieve aanvang van het verenigingswerk een schriftelijke overeenkomst sluiten die bepaalde vermeldingen bevat:

  • de identiteit van de partijen;
  • de algemene omschrijving van de activiteiten;
  • de duur van de overeenkomst (maximaal 1 jaar);
  • de plaats van het verenigingswerk;
  • het verenigingswerkrooster (de regels die van toepassing zijn voor de duur van het verenigingswerk worden gepreciseerd in de wet van 24 december 2020);
  • de vergoeding voor het verenigingswerk, d.w.z. voor 2021:
    • minimum € 5,10 per uur,
    • maximaal € 532,50 per kalendermaand,
    • maximaal € 6.390 per kalenderjaar;
  • de verzekeringen die in het kader van het verenigingswerk werden afgesloten;
  • de opzeggingstermijn en de opzeggingsmodaliteiten (de regels die van toepassing zijn voor de beëindiging van de overeenkomst worden gepreciseerd in de wet van 24 december 2020);
  • enz.

De modelovereenkomst voor verenigingswerk die gebruikt moet worden, is beschikbaar op www.travailassociatif.be.

Tussen dezelfde partijen kunnen maximaal drie (al dan niet opeenvolgende) overeenkomsten inzake verenigingswerk per kalenderjaar worden gesloten.

De organisatie moet de overeenkomst gedurende vijf jaar bewaren op de plaats van het verenigingswerk.

Voorafgaande aangifte

Vóór de aanvang van de prestaties moet de organisatie via elektronische weg een voorafgaande aangifte aan de RSZ verrichten via de website www.travailassociatif.be.

Sociale en fiscale behandeling

Op de vergoedingen die de verenigingswerker ontvangt, is een solidariteitsbijdrage (10%) ten laste van de organisatie verschuldigd. In principe en onder bepaalde voorwaarden worden de vergoedingen belast als diverse inkomsten tegen een tarief van 10% (na toepassing van een kostenforfait).

Als het verenigingswerk gecombineerd wordt met deeleconomie die georganiseerd wordt via een erkend platform, geldt bovenvermelde jaarlimiet voor alle inkomsten uit de twee regelingen.

Meer informatie vindt u terug op www.travailassociatif.be.

Bron: wet van 24 december 2020 betreffende het verenigingswerk, B.S. 31 december 2020.

De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.