Mobiliteitsbudget: enkele verbeteringen vanaf 2024

Auteur: Laurence Philippe (Legal expert)
Leestijd: 3min
Publicatiedatum: 08/12/2023 - 11:26
Laatste update: 18/12/2023 - 12:55

Vanaf 1 januari 2024 zouden een aantal wetswijzigingen een beperkte impact moeten hebben op het mobiliteitsbudget. Die wijzigingen, die voortvloeien uit het wetsontwerp houdende diverse fiscale bepalingen, brengen kleine verbeteringen aan in het mobiliteitsbudget.

Ook de nieuwe formules voor de berekening van het mobiliteitsbudget worden op die datum van kracht.

Mobiliteitsbudget - een herinnering

Het mobiliteitsbudget, dat al bekend is bij werknemers met een bedrijfswagen, is een budget waarmee de totale kosten van de wagen kunnen worden overgeheveld naar andere vormen van vervoer. Het is onderverdeeld in drie pijlers en biedt begunstigden de mogelijkheid om te kiezen voor een milieuvriendelijke wagen, een duurzaam vervoermiddel en om het saldo contant te ontvangen, onderworpen aan een bijdrage van 38,07%.

Uitgebreid toepassingsgebied

Het toepassingsgebied van het mobiliteitsbudget is uitgebreid tot lokale mandatarissen, d.w.z. burgemeesters, schepenen en gedeputeerden van de provincie. Die spelers, die vroeger uitgesloten waren, zullen nu van de voordelen van het mobiliteitsbudget kunnen genieten.

Duurzame vervoermiddelen - EER

Het territoriale toepassingsgebied van pijler 2, die het gebruik van verschillende duurzame vervoersmiddelen toestaat, wordt toegelicht. Voortaan kan de hele pijler 2 worden gebruikt in de Europese Economische Ruimte (EER). Het is in de EER dus niet alleen mogelijk om gebruik te maken van het openbaar vervoer, maar ook van taxi's, huurwagens, enz.

Minimum- en maximumdrempels van het mobiliteitsbudget

Het initiële bedrag van het budget wordt bepaald door de totale brutojaarkosten van de bedrijfswagen waarvan de werknemer afstand doet (of waar die recht op had), met mogelijke aanpassingen in geval van verandering van functie of promotie. Vanaf 1 januari 2024 moeten de nieuwe berekeningsformules worden gebruikt om het bedrag van het budget te bepalen.

Het op die manier berekende budget moet vallen binnen een marge tussen 3.000 en 16.000 euro en mag niet meer zijn dan 1/5 van de bezoldiging van de werknemer. De drempels van 3.000 en 16.000 euro worden vanaf 1 januari 2024 jaarlijks geïndexeerd tot respectievelijk 3.055 euro en 16.293 euro in 2024 op basis van de afgevlakte gezondheidsindex.

Beheerskosten verplaatst naar pijler 2

De beheerskosten van het volledige mobiliteitsbudget maakten deel uit van pijler 1. Vanaf 1 januari 2024 zullen die kosten deel uitmaken van pijler 2. Als direct gevolg daarvan zullen ze nu volledig zijn vrijgesteld.

Volgende stappen

Die verschillende wijzigingen zouden het mobiliteitsbudget opnieuw verbeteren en het aantrekkelijker maken. Wilt u het mobiliteitsbudget invoeren in uw bedrijf? Neem contact op met een Legal Partner!

Bron: Wetsontwerp houdende diverse fiscale bepalingen (55-3607).

De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.