De relance-uren zijn weer terug

Auteur: Laurence Philippe - Anne Ghysels - Isabelle Caluwaerts (Legal Experts)
Leestijd: 3min
Publicatiedatum: 20/07/2023 - 09:38
Laatste update: 20/07/2023 - 13:42

Ten gevolge van het interprofessioneel akkoord 2023-2024 werden de relance-uren opnieuw ingevoerd. Van juli 2023 tot juni 2025 is het weer mogelijk om 120 bijkomende vrijwillige overuren te laten presteren, ook wel ‘relance-uren’ genoemd. In principe zijn die uren sociaal en fiscaal vrijgesteld.

Terugblik

De coronacrisis leidde in de cruciale sectoren tot een vermeerdering van werk. Om daaraan het hoofd te bieden, bood de overheid aan de werkgevers in deze sectoren de mogelijkheid om 120 bijkomende vrijwillige overuren te laten presteren. Die overuren kwamen bovenop het basiscontingent van vrijwillige overuren.

Om de relance te stimuleren, kwamen de sociale partners ook overeen om die vrijwillige overuren uit te breiden naar alle sectoren. Van juli 2021 tot eind 2022 was het mogelijk om 120 relance-uren per jaar te presteren.

Relance-uren 2023-2025

Op 15 maart 2023 hebben de sociale partners het intersectoraal akkoord voor de periode 2023-2024 gesloten. Daarin hebben ze voorzien in de herinvoering van de relance-uren vanaf 1 juli 2023.

De werkgevers kunnen dus 120 relance-uren laten presteren tijdens elk van volgende periodes:

  • Van 1 juli 2023 tot 31 december 2023;
  • Van 1 januari 2024 tot 31 december 2024;
  • Van 1 januari 2025 tot 30 juni 2025.

Die uren komen bovenop het basiscontingent van 100 vrijwillige overuren. Het is niet nodig om eerst het basiscontingent op te gebruiken voordat er relance-uren gepresteerd mogen worden.

Vrijwillige overuren

Vrijwillige overuren worden op verzoek van de werkgever en met het akkoord van de werknemer verricht. In tegenstelling tot andere oorzaken waardoor het mogelijk is overuren te presteren, zoals onvoorziene noodzakelijkheid, moet de werkgever het presteren van deze uren niet motiveren. Het akkoord van de werknemer volstaat.

Om vrijwillige overuren te kunnen presteren, moet de werknemer voorafgaandelijk aan die overuren schriftelijk zijn akkoord geven. Dat akkoord is 6 maanden geldig en kan vernieuwd worden. De werknemer mag niet meer dan 11 uren per dag en 50 uren per week werken. Nog eens even ter herinnering: de gemiddelde wekelijkse duur mag echter in geen geval meer dan 48 uren bedragen over een periode van 4 maanden (Europese limiet).

Inhalen en overloon

Net als gewone vrijwillige overuren moeten deze 120 uren niet ingehaald worden. In tegenstelling tot bij het gewone stelsel, is er geen overloon op verschuldigd.

Normaal worden de eerste 25 vrijwillige overuren niet in rekening gebracht bij de interne grens. Hier worden alle 120 vrijwillige overuren niet in aanmerking genomen voor de berekening van de interne grens. 

Bruto-netto overuren

Het sociaal en fiscaal statuut van de 120 vrijwillige overuren moet nog worden bevestigd. Volgend sociaal en fiscaal statuut zal gelden, onder voorbehoud van deze bevestiging.

Op sociaal vlak zal de bezoldiging van deze 120 overuren, in principe, uitgesloten worden van het loonbegrip en zullen er dus geen socialezekerheidsbijdragen op berekend worden. Ze zullen niet in de DMFA moeten worden aangegeven.

Op fiscaal vlak zal deze bezoldiging, in principe, vrijgesteld zijn van inkomstenbelasting en bedrijfsvoorheffing.

Net als in de horecasector zal de brutobezoldiging voor deze uren dus gelijk zijn aan de nettobezoldiging die de werknemer ontvangt.

Ik wil van de maatregel gebruikmaken

Heb je extra werk én gemotiveerde werknemers? Laat ze dan een overeenkomst ondertekenen en ze zijn onmiddellijk inzetbaar voor relance-uren. Geïnteresseerd? Neem dan contact op met Legal Partners

 

Bron: Wetsontwerp tot uitvoering van het afsprakenkader in het kader van de interprofessionele onderhandelingen voor de periode 2023-2024, Kamer doc. nr. 3446/001; Tussentijdse instructies RSZ van 19 juni 2023, www.socialsecurity.be .

De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.