Of je nu voor een eenmanszaak of een vennootschap kiest, bij Partena Professional vind je de ideale oplossing om jouw bedrijf 100% digitaal op te starten met persoonlijke begeleiding door onze experten.
Ik begin als zelfstandig helper, medezaakvoerder of werkend vennoot in een bestaande zaak en wil me inschrijven als zelfstandige.
Ontdek alles wat je moet weten voor een succesvolle start als ondernemer.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
Een werkgever die de nieuwe fiscale vrijstelling voor sociaal passief wil genieten moet jaarlijks, langs elektronische weg, een nominatieve lijst indienen. Er is nog geen informatie beschikbaar over deze elektronische applicatie.
Door de invoering van het eenheidsstatuut neemt de ontslagkost voor een werknemer in sommige gevallen toe ten opzichte van de ontslagkost in de oude regeling. Om deze hogere kost op te vangen werd een fiscale vrijstelling voor sociaal passief ingevoerd.
Het vrij te stellen bedrag van winsten of baten per werknemer bedraagt:
De bezoldiging waarop de vrijstelling wordt berekend wordt, indien nodig, begrensd.
Meer details over de maatregel vindt u in onze infoflash van 25 maart 2019.
Om de vrijstelling te genieten moet de werkgever jaarlijks, langs elektronische weg, een nominatieve lijst van de tewerkgestelde werknemers indienen. Dit zal gebeuren via Belcotax-on-web. Verdere informatie over de elektronische applicatie ontbreekt voorlopig. Bijgevolg kunnen er nog geen lijsten worden ingediend.
De gegevens opgenomen op deze lijst werden trouwens uitgebreid. Voor elke werknemer zal de lijst volgende informatie moeten bevatten:
We wachten momenteel op verdere instructies van de FOD Financiën. Zodra er nieuwe ontwikkelingen zijn, zullen we u informeren.
Bronnen: Koninklijk besluit van 13 juni 2019 tot wijziging van artikel 46quater, van het KB/WIB 92, met betrekking tot de toepassingsmodaliteiten inzake het sociaal passief ingevolge het eenheidsstatuut, B.S. 4 juli 2019; Ministerieel besluit van 24 juni 2019 tot bepaling van de modaliteiten van de elektronische communicatie bedoeld in artikel 46quater van het koninklijk besluit tot uitvoering van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992, B.S. 4 juli 2019.
De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.