Of je nu voor een eenmanszaak of een vennootschap kiest, bij Partena Professional vind je de ideale oplossing om jouw bedrijf 100% digitaal op te starten met persoonlijke begeleiding door onze experten.
Ik begin als zelfstandig helper, medezaakvoerder of werkend vennoot in een bestaande zaak en wil me inschrijven als zelfstandige.
Ontdek alles wat je moet weten voor een succesvolle start als ondernemer.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
Zoals aangekondigd tijdens het laatste Overlegcomité is telewerk opnieuw verplicht vanaf 20 november 2021.
Een koninklijk besluit van 19 november 2021 verduidelijkt niet alleen wat deze verplichting inhoudt, maar ook welke formaliteiten vervuld moeten worden wanneer er niet aan voldaan kan worden.
Telewerk is verplicht:
tenzij dit onmogelijk is omwille van de aard van de functie of de continuïteit van de bedrijfsvoering, de activiteiten of de dienstverlening.
Ter herinnering, telewerk moet worden verricht in overeenstemming met de bestaande collectieve arbeidsovereenkomsten en akkoorden.
Vanaf 20 november 2021 mogen terugkeermomenten ingepland worden voor de personen waarvoor telewerk verplicht is, mits de volgende voorwaarden nageleefd worden:
De beslissing om terugkeermomenten te organiseren moet gebeuren met inachtneming van de regels van het sociaal overleg in de onderneming; alle voorwaarden moeten afgetoetst worden.
De terugkeermomenten mogen:
Mogen tegelijk per dag in de vestigingseenheid aanwezig zijn:
Vanaf 20 november 2021 moet de werkgever een attest of elk ander bewijsstuk dat de noodzaak van hun aanwezigheid op de arbeidsplaats bevestigt bezorgen aan alle personen:
Alle passende preventiemaatregelen moeten verder genomen worden om de naleving van de regels van social distancing en een maximaal niveau van bescherming te garanderen.
De werkgevers moeten elke maand het aantal personen aangeven dat werkzaam is op de werkplaats via www.socialsecurity.be.
Deze verplichting geldt voor alle werkgevers, behalve:
De werkgever moet, per vestigingseenheid, het volgende aangeven:
Onder ‘personen dat er werkzaam is’ worden niet alleen de werknemers verstaan, maar ook andere categorieën van personen, zoals bijvoorbeeld uitzendkrachten waarvan de onderneming op een structurele basis gebruik maakt, het personeel van een andere werkgever waarmee de onderneming structureel werkt, enz.
De aangifte moet elke maand uiterlijk op de zesde kalenderdag van de maand ingediend worden.
Voor de periode van 22 november 2021 tot en met 31 december 2021 zijn bijzondere regels voorzien: de aangifte gaat over de situatie op 24 november 2021 en moet uiterlijk op 30 november 2021 ingediend zijn.
Voor de situatie op 3 januari 2022 (= eerste werkdag van januari 2022) moet de aangifte uiterlijk op donderdag 6 januari 2022 ingediend worden.
Als het totaal aantal personen werkzaam in de vestigingseenheid en het aantal personen dat daar een functie uitoefent die onmogelijk kan worden volbracht via telewerk, niet gewijzigd is sinds de laatste geldige aangifte, zal de werkgever niet verplicht zijn een nieuwe aangifte te doen.
We houden u uiteraard op de hoogte over de aangifte voor de volgende maanden.
Bron: koninklijk besluit van 19 november 2021 houdende wijziging van het koninklijk besluit van 28 oktober 2021 houdende de nodige maatregelen van bestuurlijke politie teneinde de gevolgen voor de volksgezondheid van de afgekondigde epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19-pandemie te voorkomen of te beperken, B.S. 19 november 2021.
De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.