Of je nu voor een eenmanszaak of een vennootschap kiest, bij Partena Professional vind je de ideale oplossing om jouw bedrijf 100% digitaal op te starten met persoonlijke begeleiding door onze experten.
Ik begin als zelfstandig helper, medezaakvoerder of werkend vennoot in een bestaande zaak en wil me inschrijven als zelfstandige.
Ontdek alles wat je moet weten voor een succesvolle start als ondernemer.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
Sinds de verkiezingen van 26 mei zijn alle nieuwe regionale regeringen samengesteld, en zijn de nieuwe regeerakkoorden voorgesteld. We publiceerden al een infoflash over het nieuwe beleid aangekondigd in Brussel en Wallonië. Als laatste behandelen we het nieuw Vlaams regeerakkoord voorgesteld op 30 september, met focus op de maatregelen werk en tewerkstelling.
De arbeidsmarkt staat onder druk door de digitale revolutie, mondiale concurrentie, vergrijzing, migratiestromen… met als gevolg een groeiende mismatch tussen job-aanbod en profiel van de werkzoekenden. Het beleid van de nieuwe Vlaamse regering zal inzetten op het dichten van die kloof, via twee werven: arbeidspotentieel benutten en loopbaanzekerheid garanderen. De ambitie is niet min: de komende jaren 120.000 extra arbeidsplaatsen creëren en de werkzaamheidsgraad opkrikken tot 80%.
Vanaf 2021 wordt werken interessanter via de Vlaamse jobbonus, met name een netto voordeel van:
Voor deeltijdse en/of onvolledige tewerkstellingen wordt het basisbedrag (€ 600,00 of minder) omgerekend op basis van de gepresteerde uren.
De juiste impact in de loonadministratie is nog onzeker, maar het gaat om een regionale Vlaamse maatregel dus de verrekening zal gebeuren via de fiscaliteit en uitsluitend voor werknemers met domicilie in Vlaanderen.
Uiterlijk vanaf 2021 wordt het criterium afstand tot de arbeidsmarkt essentieel bij de toekenning van Vlaamse verminderingen van werkgeversbijdragen. De klassieke doelgroepen (jongeren, ouderen en personen met een arbeidshandicap) verdwijnen niet, maar de focus moet verschuiven naar individuele korting op maat. In afwachting worden bestaande verminderingen afgebouwd, ook en vooral als budgettaire maatregel. Een eerste ingreep is de verhoging van de leeftijdsgrens voor de vermindering oudere werknemers, van 55 naar 58 jaar.
De Vlaamse aanwervingsincentive voor langdurig werkzoekenden wordt meegenomen in de hervorming van de doelgroep-verminderingen en zal waarschijnlijk op termijn verdwijnen.
Sociale voordelen worden afhankelijk van de hoogte van het inkomen en niet langer van het sociaal statuut. In die optiek kunnen personen in een laagbetaalde job (evt. gedeeltelijk) genieten van voordelen die voorheen voorbehouden waren aan uitkeringsgerechtigden.
In dezelfde filosofie wordt de toegang tot dienstverlening van de overheid afhankelijk van de competenties en de afstand tot de arbeidsmarkt, en niet langer van het sociaal statuut. Op die manier worden bv. gratis of goedkope opleidingen, tot nog toe voorbehouden aan uitkeringsgerechtigde werkzoekenden, toegankelijk voor werkenden met een laag inkomen.
Het regeerakkoord lanceert een nieuw “aanklampend” activeringsbeleid op maat van de werkzoekende, op basis van diens individuele afstand tot de arbeidsmarkt:
De arbeidsreserve wordt uitgebreid met burgers op beroepsactieve leeftijd die niet werken en niet ingeschreven zijn bij de VDAB. Er wordt een strategie uitgewerkt om elke doelgroep van de arbeidsreserve te begeleiden naar werk.
Nieuwkomers met arbeidsperspectief of die in aanmerking komen voor inburgering komen in een specifiek traject, met verplichte inschrijving bij de VDAB binnen de twee maanden. Actieve medewerking in een traject naar werk is onderdeel van het inburgeringstraject.
Gemeenschapsdienst zoals ingesteld door het Vlaams regeerakkoord wordt georganiseerd door VDAB en lokale besturen. Eens operationeel zal het PWA-statuut erin opgaan.
Voor personen met een ZIV-uitkering wordt sterker ingezet op geleidelijke werkhervatting:
De beschikbaarheid van deeltijdse werknemers met inkomensgarantie-uitkering wordt strikter opgevolgd, in het bijzonder voor het aanvaarden van bijkomende uren op dezelfde tewerkstellingsplaats.
De oude tewerkstellingsmaatregelen DAC en GESCO doven uit tegen 2030.
In de sociale economie worden bijkomende arbeidsplaatsen gecreërd, en wordt er ingezet op twee circuits:
Loopbaanzekerheid komt in de plaats van jobzekerheid, met focus op levenslang leren. Jobrotatie wordt actief aangemoedigd, alsook het uitlenen of delen van werknemers tussen organisaties
Partners zullen zelf IBO-contracten kunnen sluiten, ook binnen de uitzend- en dienstenchequesector
Duaal leren wordt verder uitgerold:
Er wordt verder ingezet op een betere combinatie werk/privé via:
Discriminatie wordt bestreden via sensibilisering, zelfregulering van de sectoren en gerichte controles vanuit de sociale inspectie. Praktijktests zijn niet voorzien.
De Vlaamse overheid zal onderhandelen met de federale overheid om voor Vlaanderen te komen tot één stelsel van thematische verloven, toepasbaar in publieke en private sector.
De VDAB wordt in de termen van het regeerakkoord de “centrale, datagedreven en resultaatsgerichte werkzaamheids- en loopbaanregisseur in Vlaanderen”.
Inzet van de nieuwste technologieën zoals artificiële intelligentie (AI), chatbots en blockchain moet de effectiviteit van matching en loopbaanbegeleiding garanderen. Enkele plannen:
De tool “Mijn loopbaan” van de VDAB wordt het digitaal loopbaanplatform van elke Vlaming en zal dienen als:
De dienstverlening van de VDAB aan werkgevers zal technologisch geavanceerd zijn, klantgericht, gepersonaliseerd en administratief eenvoudig – enkele krachtlijnen:
De engagementen van het regeerakkoord zijn niet concreet qua inhoud en timing, daarvoor is het wachten op aangepaste regelgeving.
Voor een aantal maatregelen is Vlaanderen niet homogeen bevoegd en zitten de hefbomen op federaal niveau. Vlaanderen is bv. wel bevoegd voor de toeleiding tot de arbeidsmarkt, maar niet voor “werk” op zich. De uitvoering van verschillende maatregelen is dus afhankelijk van het federaal beleid, en/of zal onderhandeld worden met de federale overheid.
Bron: Vlaams Regeerakkoord 2019-2024 van 30 september 2019 (Regeerakkoord van de Vlaamse Regering | Vlaanderen.be)
De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.