Of je nu voor een eenmanszaak of een vennootschap kiest, bij Partena Professional vind je de ideale oplossing om jouw bedrijf 100% digitaal op te starten met persoonlijke begeleiding door onze experten.
Ik begin als zelfstandig helper, medezaakvoerder of werkend vennoot in een bestaande zaak en wil me inschrijven als zelfstandige.
Ontdek alles wat je moet weten voor een succesvolle start als ondernemer.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
Om de werkhervatting van langdurig arbeidsongeschikte werknemers te stimuleren, voorziet de programmawet van 26 december 2022 in de toekenning van een werkhervattingspremie van € 1.000 aan de werkgever.
Een Koninklijk Besluit bepaalt de voorwaarden waaronder die premie toegekend kan worden.
Deze maatregel is van toepassing op invalide werknemers, d.w.z. werknemers die langer dan een jaar arbeidsongeschikt zijn. Dit kunnen werknemers zijn die bij het begin van hun arbeidsongeschiktheid al door een arbeidsovereenkomst verbonden waren met de werkgever of nieuwe werknemers die de werkgever aanwerft.
Deze arbeidsongeschikte werknemers moeten een werk hervatten dat aangepast is aan hun gezondheidstoestand, met toestemming van de adviserend arts van het ziekenfonds.
Zowel de toestemming van de adviserend arts van het ziekenfonds als de tewerkstelling bij de werkgever op basis van deze toestemming moeten zich situeren tussen 1 april 2023 en 31 maart 2025.
Alleen nieuwe toestemmingen voor werkhervatting die vanaf 1 april 2023 door het ziekenfonds werden verleend, vallen hieronder. Verlengingen van toegelaten arbeid die na 1 april 2023 zijn verleend, komen dus niet in aanmerking.
Om in aanmerking te komen voor de werkhervattingspremie moet de werkgever de werknemer voor ten minste 3 maanden vóór 1 oktober 2025 tewerkgesteld hebben in de toegelaten arbeid.
Deze periode van 3 maanden wordt verlengd met de maanden of kalenderdagen waarin geen prestaties werden verricht.
De werkhervattingspremie wordt niet toegekend aan de werkgever in het geval van een tewerkstelling:
De werkgever kan ten vroegste na 3 maanden toegelaten arbeid een aanvraag indienen.
De aanvraag moet worden ingediend uiterlijk 2 jaar na het einde van de 3 kalendermaanden waarin de toegelaten arbeid verricht werd.
De aanvraag moet elektronisch of, als dit niet mogelijk is, op papier worden ingediend bij het Nationaal Intermutualistisch College.
Deze procedure verloopt dus niet via Partena Professional.
Online aanvraag: website van het Nationaal Intermutualistisch College
Aanvraag op papier: Nationaal Intermutualistisch College Manhattan Center - 7e verdieping Bolwerklaan 21 Bus 7 1210 Sint-Joost-ten-Node.
Als de aanvraag volledig is en aan de voorwaarden voldaan is, wordt de premie aan de werkgever betaald door de mutualiteit uiterlijk op de laatste dag van de tweede kalendermaand volgend op de kalendermaand waarin het einde van de periode van 3 maanden van toegelaten arbeid zich bevindt.
Deze bepalingen treden in werking op 1 april 2023.
Bron: Programmawet van 26 december 2022, artikelen 154-156, B.S. 30.12.2022; Koninklijk Besluit van 17 juli 2023 tot vaststelling van de toekenningsvoorwaarden van de werkhervattingspremie ten laste van de uitkeringsverzekering, B.S. 31.07.2023.
De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.