Werkhervattingspremie van € 1.000 voor werkgevers die een invalide werknemer aanwerven

Auteur: Béatrice Verelst (Legal Expert)
Leestijd: 3min
Publicatiedatum: 29/08/2023 - 09:41
Laatste update: 29/08/2023 - 09:47

Om de werkhervatting van langdurig arbeidsongeschikte werknemers te stimuleren, voorziet de programmawet van 26 december 2022 in de toekenning van een werkhervattingspremie van € 1.000 aan de werkgever.

Een Koninklijk Besluit bepaalt de voorwaarden waaronder die premie toegekend kan worden.

Toekenningsvoorwaarden van de premie

Periode van invaliditeit en toegelaten arbeid

Deze maatregel is van toepassing op invalide werknemers, d.w.z. werknemers die langer dan een jaar arbeidsongeschikt zijn. Dit kunnen werknemers zijn die bij het begin van hun arbeidsongeschiktheid al door een arbeidsovereenkomst verbonden waren met de werkgever of nieuwe werknemers die de werkgever aanwerft.

Deze arbeidsongeschikte werknemers moeten een werk hervatten dat aangepast is aan hun gezondheidstoestand, met toestemming van de adviserend arts van het ziekenfonds.

Zowel de toestemming van de adviserend arts van het ziekenfonds als de tewerkstelling bij de werkgever op basis van deze toestemming moeten zich situeren tussen 1 april 2023 en 31 maart 2025.

Alleen nieuwe toestemmingen voor werkhervatting die vanaf 1 april 2023 door het ziekenfonds werden verleend, vallen hieronder. Verlengingen van toegelaten arbeid die na 1 april 2023 zijn verleend, komen dus niet in aanmerking.

Voorwaarde tewerkstelling bij de werkgever:

  • Een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd;
  • Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd die bij het begin van de toegelaten arbeid een voorziene duur van minstens 3 maanden, gerekend van datum tot datum, heeft;
  • Een overeenkomst in het kader van een alternerende opleiding die bij het begin van de toegelaten arbeid een voorziene duur van minstens 3 maanden, gerekend van datum tot datum, heeft.

Duur van de tewerkstelling

Om in aanmerking te komen voor de werkhervattingspremie moet de werkgever de werknemer voor ten minste 3 maanden vóór 1 oktober 2025 tewerkgesteld hebben in de toegelaten arbeid.

Deze periode van 3 maanden wordt verlengd met de maanden of kalenderdagen waarin geen prestaties werden verricht.

Uitsluitingen:

De werkhervattingspremie wordt niet toegekend aan de werkgever in het geval van een tewerkstelling:

  • als flexi-jobwerknemer;
  • als gelegenheidswerknemer;
  • uitgeoefend, buiten het normale arbeidscircuit, in een onderneming die onder het paritair comité 327 voor de beschutte werkplaatsen, de sociale werkplaatsen en de “maatwerkbedrijven” valt;
  • als vrijwillig brandweerman, vrijwillig ambulancechauffeur of vrijwilliger van de civiele bescherming.

Procedure om de premie aan te vragen

Wanneer moet de aanvraag ingediend worden?

De werkgever kan ten vroegste na 3 maanden toegelaten arbeid een aanvraag indienen.

De aanvraag moet worden ingediend uiterlijk 2 jaar na het einde van de 3 kalendermaanden waarin de toegelaten arbeid verricht werd.

Bij wie en hoe moet de aanvraag ingediend worden?

De aanvraag moet elektronisch of, als dit niet mogelijk is, op papier worden ingediend bij het Nationaal Intermutualistisch College.

Deze procedure verloopt dus niet via Partena Professional.

Online aanvraag: website van het Nationaal Intermutualistisch College

Aanvraag op papier:

Nationaal Intermutualistisch College

Manhattan Center - 7e verdieping

Bolwerklaan 21 Bus 7

1210 Sint-Joost-ten-Node.

Tijdstip waarop de premie wordt betaald

Als de aanvraag volledig is en aan de voorwaarden voldaan is, wordt de premie aan de werkgever betaald door de mutualiteit uiterlijk op de laatste dag van de tweede kalendermaand volgend op de kalendermaand waarin het einde van de periode van 3 maanden van toegelaten arbeid zich bevindt.

Inwerkingtreding 

Deze bepalingen treden in werking op 1 april 2023.

Bron: Programmawet van 26 december 2022, artikelen 154-156, B.S. 30.12.2022; Koninklijk Besluit van 17 juli 2023 tot vaststelling van de toekenningsvoorwaarden van de werkhervattingspremie ten laste van de uitkeringsverzekering, B.S. 31.07.2023.  

De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.