Welk CO2-uitstootgehalte voor bedrijfsvoertuigen?

Auteur: Anne Ghysels & Isabelle Caluwaerts
Leestijd: 5min
Publicatiedatum: 20/08/2019 - 14:50
Laatste update: 29/09/2019 - 20:44

Sinds 1 september 2018 wordt de CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen bepaald op basis van de ‘WLTP-methode’ (Worlwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure).

De Europese Commissie heeft deze nieuwe methode voor het bepalen van de CO2-uitstoot opgelegd aan autofabrikanten om de oude ‘NEDC’-methode (New European Driving Cycle) te vervangen.

Tot 31 december 2021 moeten de autofabrikanten echter twee waarden op de officiële voertuigdocumenten vermelden: de CO2-uitstoot die volgens de nieuwe WLTP-norm wordt bepaald en een omzetting van deze waarde in een NEDC-waarde (NEDC 2.0).

Fiscale impact van de nieuwe WLTP-norm

De CO2-uitstoot van het voertuig bepaalt het CO2-percentage dat in aanmerking wordt genomen in de formule voor de berekening van het voordeel van alle aard, dat voortvloeit uit de terbeschikkingstelling van een bedrijfswagen voor privégebruik (ter herinnering: cataloguswaarde X degressiviteitscoëfficiënt X 6/7 X CO2-percentage).

Met welk CO2-uitstootgehalte moet rekening worden gehouden bij de vaststelling van het belastbaar voordeel van alle aard (VAA)? Met het CO2-uitstootgehalte dat vermeld is op het inschrijvingsbewijs van het voertuig of datgene op het gelijkvormigheidsattest?

Voertuigen met één CO2-uitstootgehalte (NEDC)

Voor de vaststelling van het belastbaar VAA moet rekening worden gehouden met het CO2-uitstootgehalte zoals dat gekend is bij de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV).

Dit gegeven staat in principe vermeld op zowel het gelijkvormigheidsattest (‘gewogen, gecombineerde’ CO2-waarde voor elektrisch oplaadbare voertuigen; ‘gecombineerde’ CO2-waarde voor andere aandrijvingen) als het inschrijvingsbewijs van het voertuig.

Voertuigen met twee CO2-uitstootgehaltes (WLTP en NEDC)

Om na te gaan of een voertuig over twee CO2-uitstootgehaltes (WLTP en NEDC) beschikt, kan het gelijkvormigheidsattest van het voertuig worden geraadpleegd. Het gelijkvormigheidsattest van een voertuig met twee CO2-uitstootgehaltes vermeldt namelijk zowel een tabel (code 49.1) met NEDC-waarden, als een tabel (code 49.4) met WLTP-waarden. Het inschrijvingsbewijs vermeldt daarentegen echter maar één waarde en verduidelijkt niet om welke waarde het gaat.

Voor voertuigen met twee CO2-uitstootgehaltes (WLTP en NEDC), mag tot en met 31 december 2020 met de NEDC-waarde rekening worden gehouden voor de berekening van het VAA. 

Ook hier moet het gaan om de NEDC-waarde zoals die gekend is bij de DIV. In principe stemt die NEDC-waarde overeen met de NEDC-waarde vermeld in de tabel (code 49.1) van het gelijkvormigheidsattest van het voertuig (‘gewogen, gecombineerde’ CO2-waarde voor elektrisch oplaadbare voertuigen; ‘gecombineerde’ CO2-waarde voor andere aandrijvingen).

Vanaf 2021 wordt de NEDC-waarde vervangen door de overeenkomstige WLTP-waarde.

 

In de twee bovengenoemde gevallen, wanneer het gelijkvormigheidsattest CO2-uitstootgehaltes vermeldt, maar het inschrijvingsbewijs niet, en de DIV geen enkel gegeven heeft over de CO2-uitstootgehaltes, moet het CO2-uitstootgehalte van het betreffende voertuig voor de berekening van het VAA als volgt worden vastgesteld:

Als het voertuig wordt aangedreven door een benzine-, lpg- of aardgasmotor, wordt dat voertuig gelijkgesteld met een voertuig met een CO2-uitstootgehalte van 205 g/km;

Als het voertuig wordt aangedreven door een dieselmotor, wordt dat voertuig gelijkgesteld met een voertuig met een CO2-uitstootgehalte van 195 g/km.

Sociale impact van de nieuwe WLTP-norm

De invoering van deze nieuwe norm heeft ook een impact op de berekening van de socialezekerheidsbijdragen.

De RSZ-bijdrage, de zogenaamde CO2-bijdrage, is immers gebaseerd op het CO2-uitstootgehalte in g/km.

De werkgever is deze solidariteitsbijdrage verschuldigd wanneer hij (rechtstreeks of onrechtstreeks) aan zijn werknemer een bedrijfsvoertuig (van klasse M1 of N1) ter beschikking stelt voor persoonlijke doeleinden of voor woon-werkverkeer.

Ter herinnering, deze maandelijkse bijdrage wordt berekend aan de hand van volgende formule:  

Type brandstof

Formule

Benzine

[((CO2-uitstootgehalte x 9 EUR) – 768) / 12] x 147,73/114,08

Diesel

[((CO2-uitstootgehalte x 9 EUR) – 600) / 12] x 147,73/114,08

Elektriciteit

20,83 EUR x 147,73 /114,08

Lpg

[((CO2-uitstootgehalte x 9 EUR) – 990) / 12] x 147,73/114,08

Vanaf 1 januari 2019 mag het bedrag van de CO2-bijdrage bovendien in geen geval lager liggen dan 26,97 EUR voor de voertuigen die niet elektrisch worden aangedreven.

Zoals hierboven vermeld, wordt er slechts één CO2-uitstootgehalte vermeld op het inschrijvingsbewijs: de NEDC-waarde of de WLTP-waarde, afhankelijk van de inschrijvingsdatum van het voertuig.

De RSZ preciseert dat gedurende een overgangsperiode tot eind 2020 het de NEDC-waarde vermeld in de tabel (code 49.1) van het gelijkvormigheidsattest is die gebruikt moet worden. Tot die datum moet de WLTP-waarde (code 49.4) niet in aanmerking worden genomen. 

Als er geen gegevens over het CO2-uitstootgehalte beschikbaar zijn (met uitzondering van de voertuigen die omgevormd zijn van M1 naar N1 waar de solidariteitsbijdrage wordt berekend op basis van het CO2-uitstootgehalte van het voertuig behorend tot de categorie M1), moet de berekening van de CO2-bijdrage worden uitgevoerd op basis van:

Benzinevoertuigen: een uitstoot van 182 g/km

Dieselvoertuigen: een uitstoot van 165 g/km.

 

Bronnen: FAQ Bedrijfswagens (https://financien.belgium.be), Administratieve instructies RSZ K1/2019

De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.