Schoonmaaksector: verplichte aanwezigheidsregistratie

Auteur: Anne Ghysels (Legal Expert)
Leestijd: 3min
Publicatiedatum: 15/01/2024 - 15:55
Laatste update: 15/01/2024 - 15:58

Schoonmaaksector: verplichte aanwezigheidsregistratie

De schoonmaaksector is verplicht om de aanwezigheid op het werk te registreren. Deze registratie zal moeten gebeuren via de RSZ-applicatie "Checkinandout@work". Deze is momenteel al beschikbaar, maar de verplichting geldt pas vanaf 1 april 2024.

We wachten momenteel op de publicatie van twee koninklijke besluiten die zullen bevestigen dat de registratieverplichting in werking treedt op 1 april 2024.

Deze nieuwe verplichting werd ingevoerd op vraag van de sociale partners in het kader van de strijd tegen zwartwerk en om de veiligheid op de arbeidsplaats te verbeteren.

Voor wie geldt deze registratieverplichting?

Deze verplichte aanwezigheidsregistratie geldt voor jou als jouw activiteit bestaat uit schoonmaak- of onderhoudsactiviteiten die als doel hebben een onroerend goed schoon te maken voor rekening van een derde partij.

Dit zijn schoonmaak- of onderhoudsactiviteiten uitgevoerd voor een opdrachtgever, die eveneens werken in onroerende staat uitmaken (in de zin van het btw-wetboek) en waarvoor een "Aangifte van Werken" moet worden gedaan aan de RSZ (artikel 30bis).

Het schoonmaken van wegen en sneeuwruimen vallen bijvoorbeeld onder deze verplichting. Dit is niet het geval voor het schoonmaken van (mobiele ) containers.

Opmerking: vanaf 1 januari 2024 is het drempelbedrag voor de "Aangifte van Werken" (artikel 30a) in de schoonmaaksector afgeschaft. Er moet een "Aangifte van Werken" gedaan worden, ongeacht het bedrag van de werken.

De registratieverplichting geldt dus ongeacht het bedrag van de "Aangifte van Werken".

Je paritair comité heeft geen invloed op de vaststelling of de verplichting al dan niet voor jou geldt. Uiteraard zal het paritair comité nr. 121 voor de schoonmaak het meest getroffen zijn, maar de verplichting beperkt zich niet uitsluitend tot dit paritair comité.

Wie moet de registratie uitvoeren?

De verantwoordelijkheid voor de registratie ligt bij de werknemer. Deze geldt ook voor zelfstandigen, uitzendkrachten en stagiairs.

De werknemer registreert zijn fysieke aanwezigheid op de werkplek in realtime op de applicatie "Checkinandout@work".

In het geval van pauze of verandering van werkplek moet de werknemer inchecken en outchecken.

Als werkgever of opdrachtgever moet je alle betrokken personen informeren over de registratieprocedure en ervoor zorgen dat zij inchecken als zij beginnen te werken en uitchecken als zij klaar zijn met werken op de werkplek. Het begin en einde van rustperiodes moeten zij ook registreren. Hiervoor kun je zelf de applicatie "Checkinandout@work" raadplegen en de gedane registraties controleren.

Voor meer details over deze verplichtingen en om de betrokkenen te informeren over deze registratieverplichting, verwijzen we je door naar de website van de RSZ via deze link.

Applicatie "Checkinandout@work" (afgekort CIaO)

De aanwezigheidsregistratie moet gebeuren via de applicatie "Checkinandout@work" (CIaO) en zal vanaf 1 april 2024 verplicht zijn. Twee koninklijke besluiten die deze datum van inwerkingtreding bevestigen, moeten nog in het Belgisch Staatsblad worden gepubliceerd.

De applicatie is momenteel al beschikbaar op de website van de RSZ.

De RSZ voert een overgangsperiode in tussen 1 april en 30 juni 2024: tijdens deze 3 maanden zullen de inspectiediensten geen boete opleggen bij niet-naleving van deze nieuwe verplichte aanwezigheidsregistratie, behalve indien fraude werd gepleegd.

 

Bronnen: programmawet van 26 december 2022, B.S. 30.12.2022; wet van 5 november 2023 houdende diverse arbeidsbepalingen, B.S. 23.11.2023; 

De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.