Op weg naar een creatief mobiliteitsbeleid

Auteur: Laurence Philippe
Leestijd: 4min
Publicatiedatum: 20/11/2018 - 10:35
Laatste update: 20/11/2018 - 10:36

Er gaat geen week voorbij of een deskundige, minister, werkgeversfederatie of modale burger doet zijn zegje over het heikele thema ‘mobiliteit’. De ene na de andere open brief verschijnt, maar dat verandert niets aan het probleem. België staat stil en niets lijkt de verkeersknoop te kunnen ontwarren. En toch bestaan er oplossingen en kunnen ondernemers die zich bewust zijn van het probleem heel wat kanten uit. Een kort overzicht van de mobiliteit van morgen.

BEDRIJFSWAGEN INRUILEN VOOR KLINKENDE MUNT

Bedrijfswagens zijn niet de enige oorzaak van de files, maar ze leveren wel een belangrijke bijdrage aan het probleem. Ze worden vaak gebruikt als salariswagen, maar er zijn nu ook alternatieven.

2018 stond in het teken van de invoering van de mobiliteitsvergoeding, beter bekend als cash for car. Dankzij deze maatregel kan een werknemer die zijn bedrijfswagen wil inruilen, dit doen met toestemming van zijn werkgever. Het vrijgekomen bedrag wordt op fiscaal en sociaal vlak behandeld als een bedrijfswagen. En daardoor wordt een zware belasting op arbeid vermeden. Op 1 oktober 2018 zou het mobiliteitsbudget van kracht moeten worden. Werknemers die hun bedrijfswagen niet willen inleveren, kunnen hem dan inruilen voor een milieuvriendelijkere wagen. Het resulterende budget kan worden besteed aan verschillende duurzame vervoermiddelen: van steps tot deelauto's en taxi's.

EEN FISCALE STIMULANS

Als uw werknemers niet meer met de wagen naar het werk rijden, moeten ze efficiënte én betaalbare alternatieven hebben. De belasting op arbeid bevordert die alternatieven.

Treinabonnementen kunnen volledig gefinancierd worden via een derdebetalersovereenkomst. De werkgever biedt zijn werknemer zo een vrijgesteld voordeel aan zonder de volledige kosten te dragen.

Ook de fietsvergoeding is volledig vrijgesteld, op voorwaarde dat een bepaald grensbedrag wordt nageleefd. Dé manier om werknemers te belonen die voor dit milieuvriendelijke vervoer kiezen en om hoge arbeidskosten te vermijden. De elektrische fiets boomt, waardoor een groter fietspubliek wordt aangesproken, maar ook de kosten ervan verhogen. Verschillende leasemaatschappijen hebben dit goed begrepen en hebben hun aanbod dus uitgebreid. 

VAREN NAAR HET WERK?

Naast deze meer voor de hand liggende oplossingen ontstaan er nieuwe vervoermiddelen als antwoord op de huidige problemen. Waterbussenomzeilen het probleem van dichtgeslibde wegen door gebruik te maken van de binnenwateren. In Antwerpen is dit een permanent vervoersalternatief voor de pendelaars. Voor Brussel blijft het initiatief echter beperkt tot de zomerperiode. De waterbus werd onlangs wettelijk erkend als openbaar vervoer. Daardoor krijgen werknemers hun abonnement dus gedeeltelijk terugbetaald door hun werkgever.

EN EEN KANTOOR OP WIELEN!

Als reactie op de hoeveelheid tijd die hun werknemers spenderen aan woon-werkvervoer, voorzien sommige werkgevers kantoorbussen. De bussen zijn comfortabel en beschikken over wifi, zodat de werknemers hun reistijd kunnen gebruiken om te werken en zo hun ‘work-life balance’ verbeteren. Pendeltijd is dus niet langer tijdverspilling voor de werknemer. En voor de werkgever is het de manier om goede profielen aan te trekken en te behouden. Er zijn al 9 vaste trajecten beschikbaar. Het initiatief ligt in handen van de werkgevers, die als enige deze dienst kunnen aanbieden aan hun werknemers. Grote werkgevers hebben de waarde van dit project al ingezien.

OF GEWOON THUISBLIJVEN...

We moeten ons niet alleen beter, maar ook minder verplaatsen. Regelmatig telewerk wint met de dag terrein en wordt steeds couranter. Ook hier is de tijdwinst onmiddellijk tastbaar voor de werknemers. En dat is ook merkbaar op de weg. Op woensdag, de favoriete telewerkdag voor ouders, zijn er veel minder files.

Gedecentraliseerde kantoren zijn een ander alternatief. Werknemers kunnen dan op bepaalde dagen werken in een kantoor dichter bij huis.

VERVOER OP MAAT

Eén van de kernpunten van het probleem is dat geen van deze oplossingen kan worden veralgemeend naar alle werknemers of ondernemingen. Toch is dat geen onoverkomelijk obstakel. Cafetariaplannen geven werkgevers immers de mogelijkheid om hun werknemers zelf hun vervoersmethode te laten kiezen. Wie kiest voor een goedkopere vervoersmethode maakt een budget vrij dat anders besteed kan worden.

De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.