Of je nu voor een eenmanszaak of een vennootschap kiest, bij Partena Professional vind je de ideale oplossing om jouw bedrijf 100% digitaal op te starten met persoonlijke begeleiding door onze experten.
Ik begin als zelfstandig helper, medezaakvoerder of werkend vennoot in een bestaande zaak en wil me inschrijven als zelfstandige.
Ontdek alles wat je moet weten voor een succesvolle start als ondernemer.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
Sinds 1 december 2015 mag een voltijdse werknemer in de horeca tot 360 ‘netto’-overuren per jaar presteren als ze aan strikte voorwaarden voldoen. Zoals we reeds aankondigden in een vorige infoflash werden de netto-overuren uitgebreid naar de vrijwillige netto-overuren om een bredere toepassing van deze regeling mogelijk te maken
Tot op heden moet men het hoofd bieden aan een onvoorziene noodzakelijkheid of een buitengewone toename van het werk om op deze overuren een beroep te kunnen doen.
Naast dit motief moet de werkgever ook aan verschillende voorwaarden voldoen: toestemming of verwittiging van de sociale inspectie en akkoord van de vakbondsafvaardiging.
Tot slot moet de werknemer afzien van de inhaalrust voor deze overuren. We herhalen nog even dat deze regeling enkel van toepassing is op voltijdse werknemers.
Wanneer alle voorwaarden zijn vervuld en de werkgever een geregistreerd kassasysteem gebruikt dat is aangegeven aan de belastingadministratie, dan zijn deze overuren zogenaamde ‘netto’-overuren omdat ze fiscaal een sociaal gunstig worden behandeld.
Bovendien moet voor deze overuren geenoverloon worden betaald en moet er geen inhaalrust worden toegekend aangezien de werknemer daar van afziet.
Meer informatie over de netto-overuren kan u vinden in de sectorale informatie ‘Arbeidsduur - I.4. Overschrijding van de grenzen van de arbeidsduur (overwerk)’.
Door de formaliteiten die moeten worden vervuld om deze overuren toe te passen, is de toevlucht ertoe beperkt. Om die reden werd de wet die deze regeling vastlegt aangepast zodat het gebruik van deze sociaal en fiscaal voordelige uren kan worden uitgebreid.
De werkgevers die gebruikmaken van een geregistreerd kassasysteem hebben steeds de mogelijkheid om voltijdse werknemers ‘netto-overuren’ te laten presteren op basis van twee bestaande criteria (onvoorziene noodzakelijkheid en buitengewone toename van het werk). Vanaf 15 februari 2018 kunnen werkgevers hun werknemers tot 360u vrijwillige overuren laten presteren. De wet houdende diverse bepalingen over tewerkstelling voorziet immers in de mogelijkheid om het quotum in de sector te verhogen van 100 naar 360 vrijwillige overuren. Er is niet langer een cao in de sector vereist.
Het quotum van 360 netto-overuren is uniek en al deze uren worden bij elkaar geteld om na te gaan of het quotum wordt gerespecteerd. Indien de 50 uren werden gepresteerd wegens een buitengewone vermeerdering van werk, kunnen er nog 310 vrijwillige overuren gepresteerd worden.
De 360 vrijwillige overuren zullen niet worden meegeteld voor de interne grens, in tegenstelling tot wat de arbeidswet voorziet. Bovendien zal er geen enkel overloon hiervoor worden uitbetaald.
Om een beroep te kunnen doen op vrijwillige overuren moeten de volgende regels worden nageleefd:
Bronnen: Wet houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken van 15 januari 2018, B.S. 05.02.2018; Wet houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken van 16 november 2015, B.S. 26.11.2015.
Auteur: Laurence Philippe
05/02/2018
De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.