Masker, Covid Safe Ticket, personeelsfeest: wat zijn de regels voor ondernemingen?

Auteur: Catherine Legardien & Catherine Mairy (Legal Expert)
Leestijd: 5min
Publicatiedatum: 08/10/2021 - 07:22
Laatste update: 08/10/2021 - 07:23

Dankzij de massale vaccinatie zijn begin oktober enkele versoepelingen in werking getreden. Maar hoe zit het voor de ondernemingen? Is het masker nog steeds verplicht voor werknemers? Moeten werknemers die werken op een plaats waar het Covid Safe Ticket verplicht is, er ook een voorleggen? En hoe zit het met personeelsfeesten? Catherine Mairy en Catherine Legardien, Legal Experts bij Partena Professional, geven tekst en uitleg.

Is een masker nog steeds verplicht op de werkplek?

Nee, het is niet langer verplicht om op de werkplek nog een mondmasker te dragen, maar het wordt nog steeds sterk aanbevolen wanneer de sociale afstand niet kan worden gerespecteerd. “Het gaat hier om een algemeen principe. Daarom kunnen de regels strenger zijn in bepaalde activiteitssectoren en/of op lokaal of regionaal niveau. Ondanks deze versoepeling heeft een werkgever echter het volste recht om zijn werknemers te vragen het masker te blijven dragen als dit volgens een risicoanalyse gerechtvaardigd is. In dat geval moet vooraf overleg worden gepleegd met de bevoegde diensten (diensten voor preventie en bescherming op het werk, comité voor preventie en bescherming op het werk, enz.), waarna de werknemers moeten worden ingelicht,” legt Catherine Mairy, Legal Expert bij Partena Professional uit.

Moeten werknemers die werken op een plaats waar het Covid Safe Ticket verplicht is, er ook een voorleggen?

De werkgever mag zijn werknemers niet vragen naar hun de vaccinatiestatus of een Covid Safe Ticket, ongeacht de sector waarin de werknemers tewerkgesteld zijn en ongeacht de reden. Dit geldt ook voor onderaannemers, uitzendkrachten of stagiairs. "Dit principe geldt ook voor plaatsen waar het Covid Safe Ticket verplicht is voor bezoekers, zoals discotheken of, binnenkort, in sommige delen van het land, in de horeca. In het concrete voorbeeld van een restaurant in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest betekent dit dat een Covid Safe Ticket verplicht zal zijn voor de klanten, maar in geen geval voor het personeel (obers, koks, enz.),” legt Catherine Legardien uit.

Een werkgever met ten minste 50 werknemers heeft nu het recht om de vaccinatiegraad in zijn onderneming te kennen, hoe werkt dit in de praktijk?

Werkgevers met 50 werknemers of meer mogen nu weten hoe hoog de totale vaccinatiegraad in hun onderneming is. "Deze informatie wordt meegedeeld aan de arbeidsgeneesheer, op voorwaarde dat de vaccinatiegraad in de onderneming tussen 20 en 90% ligt. Voor ondernemingen waar het percentage gevaccineerde werknemers minder dan 20% of meer dan 90% bedraagt, wordt alleen deze informatie gegeven (en dus niet het exacte percentage). De arbeidsgeneesheer informeert de ondernemingen met een lage vaccinatiegraad en legt de cijfers over de lage vaccinatiegraad voor aan het comité voor preventie en bescherming op het werk of, als er geen comité is, aan de vakbondsafvaardiging. Voor de andere ondernemingen wordt deze informatie op verzoek van de werkgever verstrekt. Zo kan samen met alle betrokken actoren worden nagegaan welke collectieve sensibiliseringsacties nuttig en haalbaar zijn, terwijl absoluut wordt vermeden dat individuele werknemers of groepen werknemers met de vinger worden gewezen omwille van hun (vermeende) vaccinatiestatus”, vervolgt Catherine Legardien, Legal Expert bij Partena Professional.

Zijn personeelsfeesten opnieuw toegestaan?

Ja, personeelsfeesten zijn toegestaan, maar niet onder om het even welke voorwaarden. "Werknemers moeten vrijwillig kunnen deelnemen aan een personeelsfeest. Belangrijk om weten is ook dat de organisatie van "evenementen" strikt wordt gereglementeerd op basis van het aantal aanwezigen: voorafgaande toestemming van de plaatselijke autoriteiten, gebruik van het Covid Safe Ticket, verplichting om een masker te dragen,” zegt Catherine Mairy.

Omdat het begrip “evenement” niet duidelijk is omschreven (is een personeelsfeest een evenement?), wordt de werkgever aangeraden bij de plaatselijke autoriteiten na te gaan welke regels van toepassing zijn. Als een werkgever beslist om een personeelsfeest te organiseren, moet hij uiteraard ook zijn gezond verstand gebruiken en rekening houden met een aantal factoren, zoals de plaats waar het feest zal plaatsvinden (in de lokalen van de onderneming of elders), het aantal personen dat op het feest aanwezig zal zijn, of het feit of hij al dan niet een beroep zal doen op een externe dienstverlener om het feest te organiseren. "Stel dat in de lokalen van de onderneming een personeelsfeest voor vijftig personen wordt georganiseerd, dan kan de werkgever geen Covid Safe Ticket eisen. Als daarentegen buiten de onderneming een feest voor 1000 personen wordt georganiseerd in samenwerking met een externe dienstverlener, dan lijkt het evident dat de werkgever een Covid Safe Ticket eist van wie aan het feest wil deelnemen. En de persoon die belast is met de controle van het Covid Safe Ticket aan de hand van de tool die daarvoor dient, moet idealiter iemand zijn van de externe dienstverlener die het evenement organiseert,” besluit Catherine Legardien, Legal Expert bij Partena Professional. 

De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.