Hulp aan zelfstandigen die moeilijkheden ondervinden in de horecasector

Auteur: Compass
Leestijd: 2min
Publicatiedatum: 13/12/2018 - 13:00
Laatste update: 10/05/2019 - 09:22

Indien u als zelfstandige actief bent in de horecasector en u moeilijkheden ondervindt, kan u bij ons uitstel van betaling van uw voorlopige sociale bijdragen vragen voor het vierde kwartaal van 2018 en voor het eerste kwartaal van 2019.

Als u van deze maatregel gebruik wilt maken, moet u met geloofwaardige bewijsstukken aantonen dat u problemen heeft om uw sociale bijdragen te betalen.

 

Welke bijdragen komen in aanmerking voor deze maatregel, op welke datums moet de aanvraag ingediend worden en op welke vervaldagen moeten deze bijdragen betaald worden?

 

Voor het uitstel van betaling van de voorlopige bijdrage van het vierde kwartaal van 2018 moet de aanvraag ten laatste ingediend worden op 31 december 2018. Deze bijdrage moet betaald zijn vóór 15 december 2019.

Voor het uitstel van betaling van de voorlopige bijdrage van het eerste kwartaal van 2019 moet de aanvraag ten laatste ingediend worden op 20 maart 2019. Deze bijdrage moet betaald zijn vóór 31 maart 2020.

Deze maatregel is niet van toepassing voor reeds betaalde sociale bijdragen.

 

Wat moet op uw aanvraag worden vermeld?

Uw aanvraag moet het volgende vermelden:

-          uw naam, voornaam en woonplaats

-          de naam en de zetel van uw bedrijf

-          uw ondernemingsnummer

Welke gevolgen heeft dit uitstel van betaling voor uw sociale rechten?

Uw sociale rechten worden gevrijwaard voor zover de sociale bijdragen betaald worden binnen de verlengde termijn. Een automatische kwijtschelding van de verhogingen wordt u toegekend.

Bij niet-betaling van de bijdragen binnen deze verlengde termijn, zal onze instelling u verhogingen moeten aanrekenen en zullen de eventueel toegekende sociale uitkeringen moeten teruggevorderd worden.

Wij herinneren er u aan dat u ook, onder bepaalde voorwaarden, een aanvraag tot vermindering of een aanvraag tot vrijstelling van bijdragen kan indienen bij onze instelling.

Voor meer informatie, aarzel niet om contact op te nemen met uw Customer Advisor bij Partena Compass.

De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.