Of je nu voor een eenmanszaak of een vennootschap kiest, bij Partena Professional vind je de ideale oplossing om jouw bedrijf 100% digitaal op te starten met persoonlijke begeleiding door onze experten.
Ik begin als zelfstandig helper, medezaakvoerder of werkend vennoot in een bestaande zaak en wil me inschrijven als zelfstandige.
Ontdek alles wat je moet weten voor een succesvolle start als ondernemer.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
Het basisidee achter de flexijobs is dat personen die via een hoofdactiviteit (bijna) volledig sociaal verzekerd zijn, flexibel kunnen bijverdienen zonder zware sociale en fiscale lasten.
Alle werknemers met een flexijob moeten een hoofdactiviteit bewijzen, uitgezonderd (vanaf 2018) de gepensioneerden. De speciale situatie van gepensioneerden wordt besproken in een volgende infoflash.
Een hoofdactiviteit voldoet aan drie kenmerken:
minstens 4/5e van een voltijdse tewerkstelling
in het derde kwartaal voorafgaand aan de uitvoering van de flexijob
bij één of meerdere andere werkgevers (dan de werkgever die de flexijob aanbiedt)
Het refertekwartaal is het derde kwartaal voorafgaand aan het huidig kwartaal.
Voorbeeld
Tewerkstelling in een flexijob vanaf het 1e kwartaal 2018
1e kwartaal 2018 → refertekwartaal = 2e kwartaal 2017
2e kwartaal 2018 → refertekwartaal = 3e kwartaal 2017
enz…
De hoofdactiviteit wordt gerealiseerd bij één of meerdere andere werkgevers dan deze bij wie de flexijob wordt uitgevoerd. Anderzijds speelt de sector geen rol: alle paritaire comités komen in aanmerking (dus niet uitsluitend horeca en detailhandel).
De verplichte hoofdactiviteit betekent dat een flexijob per kwartaal moet georganiseerd worden, want het refertekwartaal schuift op met elk nieuw tewerkstellingskwartaal.
Er wordt rekening gehouden met alle periodes van tewerkstelling in de publieke en private sector, maar NIET met periodes van zelfstandige activiteit.
Voor de periodes aanwezig in een geregistreerde dmfa gelden in detail volgende regels:
1. Worden meegenomen:
2. Worden NIET meegenomen, prestaties aangegeven:
Het minimum van 4/5e tewerkstelling wordt berekend:
1. in verhouding tot de voltijdse arbeidsduur in de sector waarin de tewerkstelling gebeurt
voorbeeld
refertekwartaal 65 dagen
volledig kwartaal deeltijds gewerkt in een sector met 37 u/week → 4/5e = 384,80 u
2. in verhouding tot een volledig refertekwartaal
voltijds gewerkt gedurende 50 aangegeven dagen → 4/5e niet bereikt
Nieuw vanaf 2018: wanneer tijdelijke leerkrachten tijdens de zomervakantie een uitgestelde bezoldiging of een werkloosheidsuitklering genieten, wordt die periode gelijkgesteld met een gewerkte periode zodat ze in het tweede kwartaal van het volgende jaar een flexijob kunnen uitvoeren.
De evaluatie gebeurt door de RSZ, op het ogenblik dat de dimona voor een flexijob wordt geregistreerd en op basis van gegevens die voor het derde voorafgaande kwartaal aanwezig zijn in de loopbaandatabank van Sigedis. Het resultaat van de evaluatie wordt onmiddellijk meegedeeld aan de werkgever die de dimona heeft verricht.
Hoe dit alles in de praktijk verloopt, leest u in een volgende infoflash.
De loopbaandatabank bevat uitsluitend prestaties onderworpen aan de Belgische sociale zekerheid – ze is dus onbruikbaar voor flexijobbers met een hoofdactiviteit onderworpen aan de buitenlandse sociale zekerheid. Voor deze doelgroep mag de werkgever de aangifte van een flexijob laten valideren mits bewijsvoering van de 4/5e onderwerping aan een buitenlandse sociale zekerheid (bewijsvoering ad hoc, op initiatief werkgever).
Bron: Wet van 16 november 2015 houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken, zoals aangepast door de Programmawet van 25 december 2017 (BS 29 december 2017).
Auteur: Els Poelman
16/01/2018
De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.