Of je nu voor een eenmanszaak of een vennootschap kiest, bij Partena Professional vind je de ideale oplossing om jouw bedrijf 100% digitaal op te starten met persoonlijke begeleiding door onze experten.
Ik begin als zelfstandig helper, medezaakvoerder of werkend vennoot in een bestaande zaak en wil me inschrijven als zelfstandige.
Ontdek alles wat je moet weten voor een succesvolle start als ondernemer.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
Vanaf 1 januari 2020 wordt rekening gehouden met een hoger CO2-uitstootgehalte bij de berekening van het belastbaar voordeel van ‘valse’ hybride bedrijfswagens. Dit geldt enkel voor de wagens aangekocht, geleased of gehuurd vanaf 1 januari 2018.
Het CO2-uitstoogehalte van bepaalde hybride voertuigen wijkt ver af van de werkelijke uitstoot omdat de energiecapaciteit van de elektrische batterij van de wagen onvoldoende is. Daarom besliste de wetgever om de berekeningswijze van het belastbaar voordeel van bepaalde hybride bedrijfswagens, de ‘valse’ hybride bedrijfswagens, aan te passen.
De aanpassing geldt enkel voor:
Het gaat over personenauto’s, auto’s voor dubbel gebruik en minibussen die deels werken op brandstof en deels op een oplaadbare elektrische batterij. De capaciteit van de elektrische batterij laat echter geen aanzienlijk gebruik van het voertuig toe via deze energiebron.
Full hybride voertuigen vallen buiten de regeling. Dit zijn voertuigen waarbij de elektrische batterij uitsluitend door middel van de verbrandingsmotor en/of remenergie wordt opgeladen. Bij een oplaadbare hybride daarentegen wordt de elektrische batterij herladen door het voertuig aan te sluiten op een externe energiebron.
De aanpassing van de berekeningswijze van het belastbaar voordeel geldt enkel voor de oplaadbare hybridevoertuigen aangekocht, geleased of gehuurd vanaf 1 januari 2018. Voor de oplaadbare hybridevoertuigen aangekocht, geleased of gehuurd vóór 1 januari 2018 zijn er bijgevolg geen wijzigingen.
Als datum van aankoop geldt niet noodzakelijk het moment waarop de belastingplichtige, in de regel de werkgever, economisch eigenaar wordt van de wagen. Ook het moment waarop de wagen wordt besteld (maar nog niet geleverd wordt) kan hiervoor in aanmerking komen.
Wat betreft de wagens die worden geleased of gehuurd, is de datum van de afsluiting van het lease- of huurcontract van belang.
Bij de berekening van de energiecapaciteit moet worden afgerond tot het hogere of lagere tiende naargelang het cijfer van het honderdste al of niet 5 bereikt.
Voorbeeld:
Wat het wagengewicht betreft, is de massa in rijklare toestand van het voertuig van belang. Rubriek 13 van het gelijkvormigheidsattest vermeldt dit gegeven.
Het forfaitaire voordeel van een bedrijfswagen wordt berekend via volgende formule: (cataloguswaarde x degressiviteitscoëfficiënt) x 6/7 x CO2-percentage.
De CO2-uitstoot van het voertuig bepaalt mee het CO2-percentage. Op vlak van dit principe wijzigt er niets.
Echter, vanaf 1 januari 2020 is de in aanmerking te nemen CO2-uitstoot van de ‘valse’ hybride bedrijfswagen gelijk aan:
Een koninklijk besluit zal nog de modaliteiten bepalen van het overeenstemmende voertuig (de niet-hybride versie van het voertuig).
Momenteel past men enkel de berekeningswijze van het belastbaar voordeel van de ‘valse’ hybride bedrijfswagens aan vanaf 2020.
Op vlak van de CO2-bijdrage die de werkgever betaalt is er momenteel geen wijziging voorzien. We wachten af of dit zo zal blijven.
Stelt u hybride bedrijfswagens ter beschikking van werknemers of bedrijfsleiders, dan kan u nu al controleren of er ‘valse’ hybride bedrijfswagens aanwezig zijn. Voor deze wagens zal u, eenmaal de modaliteiten bij koninklijk besluit zijn vastgelegd, moeten nagaan of er al dan niet een niet-hybride versie van het voertuig bestaat om zo uiteindelijk de nieuwe CO2-uitstoot te bepalen.
Partena volgt de maatregel van nabij op en informeert zodra er nieuwe ontwikkelingen zijn. Hou onze infoflashes dus goed in de gaten!
Bronnen: Wet van 25 december 2017 tot hervorming van de vennootschapsbelasting, B.S. 29 december 2017; Wet van 2 mei 2019 houdende diverse fiscale bepalingen 2019-I., B.S. 15 mei 2019; Circulaire 2019/C/56 over de voordelen van alle aard voor het persoonlijk gebruik van een kosteloos ter beschikking gestelde ‘valse hybride’.
De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.