Bedrijfswagens: waar blijven de referentie-CO2-uitstoten 2024?

Auteur: Peggy Criel (Legal Expert)
Leestijd: 3min
Publicatiedatum: 12/01/2024 - 15:39
Laatste update: 12/01/2024 - 15:46

Bedrijfswagens: waar blijven de referentie-CO2-uitstoten voor 2024?

Als je een bedrijfswagen ter beschikking stelt aan je werknemers ontstaat er een belastbaar voordeel wanneer zij deze wagen gebruiken voor privédoeleinden. Eén van de elementen om het belastbaar voordeel voor 2024 te berekenen, de referentie-CO2-uitstoot, is nog steeds niet gekend. Hoe komt dat?  

Forfaitaire raming van het voordeel

Het voordeel van alle aard voor een bedrijfswagen wordt berekend volgens volgende formule:

(Cataloguswaarde x degressiviteitscoëfficiënt) x 6/7 x CO2-percentage.

Voor elektrische bedrijfswagens bedraagt het CO2-percentage steeds 4 %. Voor de andere bedrijfswagens wordt het CO2-percentage bepaald aan de hand van de zogenaamde referentie-CO2-uitstoten.

Deze referentie-CO2-uitstoten worden jaarlijks in een koninklijk besluit vastgelegd.

Referentie-CO2-uitstoten 2024

De referentie-CO2-uitstoten voor 2024 worden bepaald in functie van de gemiddelde CO2-uitstoot over de periode van 1 oktober 2022 tot 30 september 2023 ten opzichte van de gemiddelde CO2-uitstoot van het referentiejaar 2011. De gemiddelde CO2-uitstoot wordt berekend op basis van de CO2-uitstoot van de voertuigen die als nieuw zijn ingeschreven.

In principe beschikt de FOD Financiën over alle gegevens om deze referentie-CO2-uitstoten vast te leggen via koninklijk besluit. Toch ontbreekt tot vandaag de publicatie ervan in het Belgisch Staatsblad.

Uit diverse persartikels vernemen we dat de referentie-CO2-uitstoten 2024 opnieuw fors zouden dalen in vergelijking met 2023. Dit leidt potentieel tot een hoger belastbaar voordeel van de bedrijfswagen. De minister van Financiën heeft aangegeven dat hij dat schokeffect wil uitvlakken. Hij zal technische voorstellen uitwerken zodat een forse stijging van het voordeel van de bedrijfswagen wordt gemilderd.   

Wij volgen de ontwikkelingen op de voet. Zodra we meer weten, verneem je dat van ons.

Wat nu?

Zolang de referentie-CO2-uitstoten voor 2024 ontbreken is het niet mogelijk om het correcte belastbaar voordeel te berekenen van bedrijfswagens met een diesel-, benzine-, lpg- of aardgasmotor (of hun hybride versies).

In afwachting van de publicatie van de referentie-CO2-uitstoten voor 2024 of instructies van de FOD Financiën, kan ervoor gekozen worden om tijdelijk de referentie-CO2-uitstoten voor 2023 toe te passen. Deze bedragen 82 g/km voor voertuigen met een benzine-, lpg- of aardgasmotor en 67 g/km voor voertuigen met een dieselmotor. Mogelijks moeten er dan wel retroactief correcties gebeuren éénmaal de referentie-CO2-uitstoten voor 2024 gekend zijn.

Tot slot merken we nog op dat er zich geen probleem stelt voor de berekening van het belastbaar voordeel van de elektrische bedrijfswagens. Voor deze wagens geldt automatisch een CO2-percentage van 4 %.

De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.