Arbeidsduur: wetswijzigingen vanaf 1 oktober 2013

Auteur: Catherine Mairy
Leestijd: 2min
Publicatiedatum: 24/09/2013 - 14:00
Laatste update: 10/05/2019 - 09:22

Om de arbeidswetgeving flexibeler te maken, heeft de wet van 17 augustus 2013 betreffende de modernisering van het arbeidsrecht en houdende diverse bepalingen wijzigingen aangebracht aan de arbeidswet van 16 maart 1971.

=> Raadpleeg daaromtrent onze Infoflash van 2 september 2013.

Een Koninklijk Besluit van 11 september 2013, dat is verschenen in het Belgisch Staatsblad van 19 september 2013, legt de datum waarop deze wijzigingen in werking treden vast op 1 oktober 2013.

Ditzelfde Koninklijk Besluit bepaalt ook de onderhandelingsprocedures die moeten worden gevolgd om:

  • de interne grens van de arbeidsduur binnen een referteperiode te verhogen (d.w.z. het aantal overuren waarboven inhaalrust moet worden toegekend);
  • het quotum 'niet-ingehaalde' overschrijdingsuren per kalenderjaar te verhogen (d.w.z. het aantal overschrijdingsuren dat de werknemer verkiest om niet in te halen).

Het gaat hier om procedures van overleg met de werknemers of hun vertegenwoordigers die op het niveau van de activiteitensector of (in principe) op het niveau van de onderneming moeten worden nageleefd.

=> In een volgende Infoflash zullen we deze wijzigingen in detail bespreken.

Bronnen: wet van 17 augustus 2013 betreffende de modernisering van het arbeidsrecht en houdende diverse bepalingen, Belgisch Staatsblad van 29 augustus 2013; Koninklijk Besluit van 11 september 2013 tot vaststelling van de onderhandelingsprocedures voor het verhogen van de interne grens van de arbeidsduur die in de loop van een referteperiode moet worden nageleefd en van het quotum overuren waarvoor de werknemer kan afzien van de inhaalrust in toepassing van artikel 26bis, § 1bis en § 2bis, van de arbeidswet van 16 maart 1971, Belgisch Staatsblad van 19 september 2013. 

Auteur: Catherine Mairy

24/09/2013

De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.