Of je nu voor een eenmanszaak of een vennootschap kiest, bij Partena Professional vind je de ideale oplossing om jouw bedrijf 100% digitaal op te starten met persoonlijke begeleiding door onze experten.
Ik begin als zelfstandig helper, medezaakvoerder of werkend vennoot in een bestaande zaak en wil me inschrijven als zelfstandige.
Ontdek alles wat je moet weten voor een succesvolle start als ondernemer.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
Sinds 1 januari 2016 kunnen de ecocheques eveneens elektronisch afgeleverd worden. Elekronische ecocheques zijn evenwel niet verplicht: de werkgever kan er nog steeds voor opteren om de ecocheques op papier af te leveren.
Indien bepaalde voorwaarden worden nageleefd, ontsnappen de elektronische ecocheques aan RSZ-bijdragen.
Er zijn heel wat voorwaarden waaraan voldaan moet worden om de vrijstelling te genieten. Deze zijn hetzij enkel van toepassing op de elektronische ecocheques, hetzij eveneens op de papieren ecocheques.
Deze voorwaarden bestonden reeds vóór 1 januari 2016 maar werden aangepast als een gevolg van de elektronische ecocheques.
Om vrijgesteld te worden van RSZ-bijdragen, moet de (papieren of elektronische) ecocheque voldoen aan de volgende voorwaarden:
o de hoogste nominale waarde van de echocheque, met een maximum van 10 EUR per ecocheque;
o de frequentie van toekenning van de ecocheques per kalenderjaar;
De elektronische ecocheques worden geacht te zijn toegekend aan de werknemer op het ogenblik waarop zijn ecochequerekening gecrediteerd wordt.
o zijn geldigheid tot 24 maanden beperkt is, vanaf de datum van zijn terbeschikkingstelling aan de werknemer;
o en dat hij slechts mag aangewend worden voor de aankoop van producten en diensten met een ecologisch karakter die zijn opgenomen in de lijst bij cao nr. 98 van 20 februari 2009;
Deze vermeldingen zijn enkel verplicht voor de papieren ecocheques. Voor de elektronische ecocheques begint de geldigheidsduur pas te lopen op het ogenblik dat het bedrag op de ecochequerekening van de werknemer gestort wordt.
Naast de gemeenschappelijke voorwaarden die gelden voor de hierboven beschreven elektronische en papieren ecocheques, moeten de elektronische ecocheques voldoen aan 5 bijkomende voorwaarden om vrijgesteld te kunnen worden van RSZ-bijdragen:
Voor de werknemers die ressorteren onder het PC 322 (interimsector), mag de keuze enkel vooraf door een sectorale cao worden geregeld.
o mogen de kosten van de vervangende drager in geval van diefstal of verlies niet hoger zijn dan de nominale waarde van een maaltijdcheque indien in de onderneming zowel elektronische maaltijdcheques als elektronische ecocheques worden toegekend;
o mogen de kosten van de vervangende drager niet hoger zijn dan 5 EUR indien in de onderneming enkel elektronische ecocheques worden toegekend.
Alle elektronische ecocheques die niet voldoen aan alle hogervermelde voorwaarden, worden door de RSZ beschouwd als loon en moeten bijgevolg onderworpen worden aan de werkgevers- en werknemersbijdragen aan de sociale zekerheid.
Deze voorwaarden voor de vrijstelling van RSZ-bijdragen op elektronische ecocheques zijn op 1 januari 2016 in werking getreden.
Bron: koninklijk besluit tot invoering van de elektronische ecocheques en tot vaststelling van de erkenningsvoorwaarden en erkenningsprocedure voor uitgevers ervan, B.S. 24.12.2015.
Auteur: Anne Ghysels
12/01/2016
De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.