Steeds meer bedrijven besteden activiteiten uit

Auteur: Partena Professional (Hogeschool PXL Hasselt)
Leestijd: 4min
Publicatiedatum: 28/06/2019 - 13:59
Laatste update: 12/11/2019 - 15:16

PXL-studente schrijft bachelorproef over outsourcing van HR-activiteiten tijdens stage bij Partena Professional

Steeds meer bedrijven doen aan outsourcing, waarbij bepaalde taken of activiteiten door gespecialiseerde partners worden uitgevoerd. Bijvoorbeeld door geen of slechts een beperkte eigen human resources-dienst uit te bouwen, en deze al dan niet volledig uit te besteden aan een gespecialiseerde partner. “Hoewel deze manier van werken in belang toeneemt is er vooralsnog geen specifiek wettelijk kader voor outsourcing”. Tot deze bevinding kwam de Tiense PXL-studente Kaya Vanhellemont in het kader van haar bachelorproef Rechtspraktijk. Ze onderzocht het fenomeen van outsourcing tijdens haar stage bij Partena Professional, een HR-dienstenbedrijf dat onder meer outsourcing biedt op het vlak van human resources. “We proberen inderdaad aan te moedigen om stage en bachelorproef zo veel mogelijk op elkaar te laten aansluiten. We hopen dat dit in de toekomst voor alle studenten het geval zal zijn”, zegt opleidingshoofd Karel-Jan Vandormael.

Kaya Vanhellemont licht toe: “Outsourcing biedt heel wat voordelen, en die wegen ruimschoots op tegen de nadelen. Vooral de grote expertise en flexibiliteit die outsourcingsbedrijven hebben is een belangrijke meerwaarde.”

Patrick Van Hool, Business Manager Payroll & Legal Consultancy Partena Professional: “We hebben de stage en de bachelorproef van Kaya met veel plezier begeleid, en hopen dat het haar geïnspireerd heeft om een carrière in de HR-wereld te overwegen. We sluiten ons aan bij de bevindingen van Kaya en zetten in op expertise en kwaliteit binnen een vooraf afgesloten kaderovereenkomst waarmee we een sluitende service aan onze klanten garanderen.”

De grootste voordelen zijn…

  • Gespecialiseerde kennis:

Het is niet altijd mogelijk voor een bedrijf om een hele dienst op te richten met personeelsleden die over de juist expertise beschikken. Dienstverleners bieden vaak een specifieke tak van diensten aan, waardoor ze zich sterk kunnen specialiseren binnen hun branche. Outsourcingbedrijven zijn dag in, dag uit bezig met de materie en volgen de evoluties op de voet.

  • De focus op kernactiviteiten:

Wanneer bedrijven zich niet meer moeten bezighouden met activiteiten die niet tot hun corebusiness behoren, houden ze meer tijd en middelen over aan het behouden en uitbouwen van een klantenbestand. Op die manier hebben ze meer mogelijkheden om hun marktpositie te versterken.

  • Flexibiliteit:

Op drukkere momenten kan een bedrijf een beroep doen op de hulp van een outsourcingsbedrijf.

Enkele nadelen of aandachtspunten zijn…

  • De omgang is zakelijker:

Wanneer taken worden uitbesteed is het niet meer vanzelfsprekend voor collega’s om even langs te lopen met een vraag. De afstand wordt iets groter. Dit kan worden opgevangen wanneer een outsourcingsbedrijf werkt met specifieke aanspreekpunten waardoor er een vertrouwensband ontstaat.

  • Opgebouwde kennis en expertise verdwijnen:

Wanneer een activiteit die eerder werd uitbesteed terug binnen de eigen onderneming wordt gebracht bestaat het risico dat er geen geschikte werkkrachten met de juiste kennis aanwezig zijn binnen de onderneming.

  • Langdurige contracten:

Wanneer een bedrijf een outsourcingsovereenkomst over een langere periode afsluit en binnen deze periode het roer wil omgooien, wordt er best rekening met de bestaande overeenkomst gehouden.

Gerelateerde artikels