Steunmaatregelen voor zelfstandigen die problemen ondervinden door de Afrikaanse varkenspest

Auteur: Valérie Mawet (Legal Expert)
Leestijd: 4min
Publicatiedatum: 14/10/2021 - 15:59
Laatste update: 14/10/2021 - 16:09

Vele zelfstandigen die werkzaam zijn in de varkenssector kunnen geconfronteerd worden met grote financiële problemen door de verdere verspreiding van de Afrikaanse varkenspest in de Europese Unie.

Indien u wordt getroffen door een prijsverlaging van het varkensvlees, als gevolg van de Afrikaanse varkenspest, of indien u onrechtstreeks de gevolgen van deze crisis ondervindt op uw economische activiteit, zowel in de besmette zone als in de omgeving, kan u verschillende steunmaatregelen aanvragen.

Waar heeft u recht op indien u als zelfstandige werkt in deze sector?

Uitstel van betaling

U kan uitstel van betaling krijgen voor de sociale bijdragen van het vierde kwartaal van 2021 en voor het eerste kwartaal van 2022.

Deze maatregel is van toepassing voor elke zelfstandige in hoofdberoep en voor elke meewerkende partner met maxistatuut.

De voorlopige bijdrage van het vierde kwartaal van 2021 moet ten laatste betaald worden tegen 15 december 2022 en de bijdrage met betrekking tot het eerste kwartaal van 2022 ten laatste tegen 31 maart 2023.

Deze maatregel geldt niet voor een reeds betaalde bijdrage, noch voor de regularisatiebijdragen.

Welke Nacebelcodes worden beoogd door deze maatregel?

  • Ofwel valt uw onderneming onder een nacebelcode die begint met:
    • (A) 01.46 (fokken van varkens),
    • (C) 10.11 (verwerking en conservering van vlees),
    • (C) 10.13 (vervaardiging van vleesproducten),
    • (G) 46.32 (groothandel in vlees en vleesproducten),
    • (G) 47.22 (detailhandel in vlees en vleesproducten in gespecialiseerde winkels);
  • Ofwel wordt uw economische activiteit rechtstreeks getroffen door de gevolgen van de crisis door de Afrikaanse varkenspest in en rond de onmiddellijke omgeving van de besmette zone (bijvoorbeeld: bosbouwbedrijven, ondernemers in toeristische sectoren, exploitanten van horecabedrijven, …)

Wanneer moet de aanvraag ingediend worden?

Uw aanvraag moet ons per brief of per mail gemotiveerd teruggestuurd worden vóór:

  • 15 december 2021 om uitstel van betaling te vragen voor 4/2021 en 1/2022.
  • 15 maart 2022 om uitstel van betaling te vragen voor 1/2022.

De aanvraag moet de volgende inlichtingen vermelden:

  • uw naam, voornaam en woonplaats
  • de naam en de zetel van uw bedrijf
  • uw ondernemingsnummer

Wat zijn de gevolgen van dit uitstel van betaling op uw sociale rechten?

Uw sociale rechten worden gevrijwaard voor zover de sociale bijdragen betaald worden binnen de verlengde termijn. Er zal u een automatische kwijtschelding van de verhogingen worden toegekend.

Indien uw sociale bijdragen niet worden betaald, zal onze instelling verplicht zijn om u verhogingen aan te rekenen en zullen de eventueel toegekende sociale uitkeringen teruggevorderd moeten worden.

Vermindering van de sociale bijdragen

Het is ook mogelijk om een vermindering van de voorlopige sociale bijdragen te vragen voor 2021 en/of voor 2022. De formulieren kan u hier terugvinden.

Opgelet! Indien uit de definitieve berekening blijkt dat de vermindering van de voorlopige bedragen ten onrechte werd toegekend, zal u het supplement aan sociale bijdragen moeten betalen, vermeerderd met de wettelijke kwartaalverhogingen van 3% en met een eenmalige wettelijke verhoging van 7%.

Vrijstelling van sociale bijdragen

Tenslotte heeft u de mogelijkheid om een vereenvoudigde vrijstellingsaanvraag in te dienen voor de voorlopige sociale bijdragen van het vierde kwartaal van 2021 en het eerste kwartaal van 2022.

U kan deze aanvraag indienen door ons formulier te downloaden.

Aangezien het niet mogelijk is om een vrijstellingsaanvraag in te dienen voor kwartalen in de toekomst, moet u, indien u voor de twee betrokken kwartalen vrijstelling wil vragen, wachten op de ontvangst van het vervaldagbericht van de bijdrage van het eerste kwartaal van 2022, zodat u een globale aanvraag kan indienen.

Opgelet! Indien u vrijstelling krijgt, betekent dit dat u voor de betrokken kwartalen de pensioenrechten verliest. U kan dit recht echter terugkrijgen door deze bijdragen alsnog te betalen binnen de 5 jaar.

De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.