Of je nu voor een eenmanszaak of een vennootschap kiest, bij Partena Professional vind je de ideale oplossing om jouw bedrijf 100% digitaal op te starten met persoonlijke begeleiding door onze experten.
Ik begin als zelfstandig helper, medezaakvoerder of werkend vennoot in een bestaande zaak en wil me inschrijven als zelfstandige.
Ontdek alles wat je moet weten voor een succesvolle start als ondernemer.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
De vereenvoudiging heeft betrekking op de vermeldingen die (niet langer) moeten worden hernomen in de arbeidsovereenkomst en in het arbeidsreglement.
Er moet een onderscheid worden gemaakt naargelang de werknemer werkt in het kader van een vast deeltijds arbeidsrooster of in het kader van een variabel deeltijds arbeidsrooster.
De arbeidsovereenkomst vermeldt:
Het arbeidsstelsel en het arbeidsrooster kunnen vrij worden overeengekomen tussen de werkgever en de werknemer.
Het arbeidsreglement moet de verschillende vaste deeltijdse arbeidsroosters die in de onderneming van kracht zijn niet meer afzonderlijk vermelden.
Betekent dit dat het arbeidsreglement geen enkel vast deeltijds arbeidsrooster meer moet hernemen?
Nee, jammer genoeg niet.
Aangezien het, volgens artikel 38bis van de arbeidswet van 16 maart 1971, verboden is om te werken of te laten werken buiten de arbeidstijd die is vastgelegd in het arbeidsreglement, moet het arbeidsreglement de vaste deeltijdse arbeidsroosters vermelden die niet ‘volledig’ zijn gedekt door de arbeidsroosters van de voltijdse werknemers. Met andere woorden, de roosters van de deeltijdse werknemers die volledig gelegen zijn binnen de dagen en uren waarop ook voltijdse werknemers werken, moeten niet meer worden hernomen in het arbeidsreglement.
We illustreren dit principe met enkele voorbeelden.
Voltijdse arbeidsroosters
Vaste deeltijdse arbeidsroosters
Verplichting om het vaste deeltijdse rooster op te nemen in het arbeidsreglement
Van maandag tot vrijdag:
- van 8u tot 12u
- van 13u tot 17u
Van dinsdag tot donderdag van 9u tot 12u
Nee
Van donderdag tot zaterdag van 8u tot 12u
Ja, op zaterdag wordt er niet gewerkt door de voltijdse werknemers.
Van maandag tot vrijdag van 13u tot 18u
Ja, de voltijdse werknemers werken niet na 17u.
Als we deze redenering volgen dan moeten álle roosters van de vaste deeltijdse werknemers in het arbeidsreglement worden opgenomen wanneer er in de onderneming geen enkele voltijdse werknemer werkt.
Volgens de FOD Werk moet de bestaande arbeidsovereenkomst niet worden aangepast indien het het overeengekomen deeltijdse arbeidsstelsel bevat en duidelijk blijkt dat het arbeidsrooster variabel is.
Het arbeidsreglement moet niet langer de verschillende (en misschien talrijke) variabele deeltijdse arbeidsroosters bevatten.
Deze verplichting wordt voor de werknemers met een variabel deeltijds rooster vervangen door de verplichting om in het arbeidsreglement een ‘algemeen tijdelijk kader’ te voorzien dat volgende elementen vermeldt:
De ‘vereenvoudiging’ geldt enkel voor de deeltijdse roosters.
Het arbeidsreglement moet altijd alle uurroosters van de voltijdse werknemers bevatten.
Bronnen: artikels 56 tot 67 van de wet van 5 maart 2017 betreffende het werkbaar en wendbaar werk, BS 15 maart 2017 – Website van de FOD Werk - www.werk.belgie.be - Werkbaar en wendbaar werk.
Auteur: Brigitte Dendooven
02/10/2017
De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.