Of je nu voor een eenmanszaak of een vennootschap kiest, bij Partena Professional vind je de ideale oplossing om jouw bedrijf 100% digitaal op te starten met persoonlijke begeleiding door onze experten.
Ik begin als zelfstandig helper, medezaakvoerder of werkend vennoot in een bestaande zaak en wil me inschrijven als zelfstandige.
Ontdek alles wat je moet weten voor een succesvolle start als ondernemer.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
Het Waalse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest kennen aan werkgevers van de sociaal-medische sectoren een premie van € 985 per werknemer toe.
Uw federatie heeft u misschien al op de hoogte gebracht van deze aanmoedigingspremie. In dit artikel vindt u, in afwachting van eventuele cao’s, meer informatie over de premie.
Voor de definitieve bepalingen is het wachten op de officiële publicatie van de wetteksten.
U hebt recht op de premie als u één van de volgende activiteiten uitoefent:
De aanmoedigingspremie bedraagt 985 EUR (brutobedrag) per werknemer in voltijdse equivalenten. De referteperiode loopt van 1 september 2020 tot 30 november 2020.
U geniet de bonus:
Het Waalse Gewest betaalt ook de RSZ-bijdragen die de werkgever op die premie is verschuldigd.
Binnenkort krijgt u een voorschot van het AVIQ. Dat voorschot wordt berekend op basis van het werkgelegenheidsvolume in 2019 (“Cadastre de l’emploi”).
In 2021 volgt een regularisatie, waarvoor u het AVIQ bewijsstukken zal moeten bezorgen. Voor die bewijsstukken kunt u zich richten tot uw Payroll Consultant.
U hebt recht op de premie als u één van de van volgende activiteiten uitoefent:
De aanmoedigingspremie bedraagt 985 EUR (brutobedrag) per werknemer in voltijdse equivalenten. De referteperiode loopt van 1 januari 2020 tot 30 september 2020.
U geniet de premie:
Het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest betaalt ook de RSZ-bijdragen die de werkgever op deze premie is verschuldigd.
De procedure verloopt in twee stappen:
1. Binnenkort stort Iriscare u een voorschot. Het bedrag van dat voorschot wordt berekend op basis van de gegevens van 2019.
2. Nadien volgt een regularisatie die gebaseerd is op de bedragen die u daadwerkelijk aan u werknemers hebt betaald. Om die regularisatie te kunnen berekenen zal Iriscare u vragen een aantal bewijsstukken voor te leggen: een verklaring op eer (modeldocument opgesteld door de GGC), een Excel-bestand (model opgesteld door de GGC) en, voor elke natuurlijk persoon, een genummerde individuele prestatiefiche m.b.t. de maand waarin het bedrag werd betaald (januari, februari of maart 2021) met een specifieke vermelding op basis waarvan het gestorte bedrag voor de aanmoedigingspremie kan worden bepaald.
Die drie bewijsstukken moeten worden gemaild naar professionnels@iriscare.brussels, uiterlijk op 30 maart 2021.
Aarzel niet uw Payroll Consultant te vragen u te helpen bij het invullen van het Excel-bestand. Ook voor de individuele fiches kunt u contact opnemen met uw Payroll Consultant.
De procedure verloopt in drie stappen:
De FGC heeft u in dat verband vanaf 16 december 2020 een e-mail gestuurd.
2. Als u de schuldvordering hebt ingediend, zal u vóór eind januari 2021 een voorschot worden betaald.
3. Nadien volgt een regularisatie die gebaseerd is op de bedragen die u daadwerkelijk aan de betrokken werknemers hebt betaald. In het raam van die regularisatie zult u bewijsstukken moeten voorleggen: voor elke natuurlijk persoon een genummerde individuele prestatiefiche m.b.t. de maand waarin het bedrag werd betaald (januari, februari of maart 2021). Dat document moet het percentage vermelden van de effectieve werkgeversbijdragen m.b.t. de aanmoedigingspremie, rekening houdend met een eventuele structurele vermindering.
Voor die fiches kunt u contact opnemen met uw Payroll Consultant.
De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.