Zes tips om als kmo te besparen op bedrijfskosten

Auteur: Partena Professional (HR Service Provider)
Leestijd: 3min
Publicatiedatum: 07/06/2022 - 10:12
Laatste update: 31/08/2023 - 10:57

 

 

In de nasleep van corona kunnen kmo’s via tal van kleine en grotere ingrepen en initiatieven kosten besparen. Zes tips voor lagere bedrijfskosten en een grotere cashflow.

HR Reward & Payroll Insight

Optimaliseer je HR-kosten en Payrollprocessen door onze complete audit

Meer info

1. Breng kosten samen en optimaliseer

Dat lijkt voor de hand liggend, maar veel kmo’s zijn zo fel gefocust op hun kernactiviteiten dat ze vergeten om hun algemene uitgaven gedetailleerd op te volgen. Nochtans kunnen er door het samenvoegen van alle terugkerende uitgaven heel wat optimalisaties gebeuren. Creëer één duidelijk overzicht van alle kosten: van mobiele telefoonabonnementen, verpakkingen, verzekeringen, schoonmaakdiensten tot zelfs interesten op leningen. Bekijk vervolgens (jaarlijks) per post of er geen (her)onderhandelingsmarge is met de leveranciers.

2. Herbekijk je mobiliteit

Nu veel mensen sinds corona regelmatig tot zeer vaak telewerken, is het een goed moment om de bedrijfswagenpolitiek even te herevalueren. Misschien zijn (plooi)fietsen in combinatie met het openbaar vervoer interessanter voor een groot aantal werknemers? Of opteer voor carpooling: zo verlaagt je de verplaatsingskosten die je aan je medewerkers betaalt. Of schakel over op poolwagens die roteren tussen je mensen naargelang hun mobiliteitsnoden, in plaats van standaard voor iedereen een firmawagen te voorzien.

3. Overweeg freelancers, stagiaires en studenten

Binnen de wedloop om talent wordt het vinden en aantrekken van nieuwe medewerkers almaar moeilijker. Het kan een kostenefficiënte oplossing zijn om voor bepaalde opdrachten, projecten of taken tijdelijke medewerkers in te schakelen. Het inhuren van een freelancer om pieken op te vangen, kost minder dan iemand voltijds in dienst te nemen. En weet dat ook studenten vragende partij zijn om binnen de context van hun studies praktijkervaring op te doen bij een bedrijf. Misschien kan dat zelfs een extra rekruteringskanaal zijn om jong talent mee te detecteren?

4. Reken af met papier

Zelfs in digitale tijden blijven veel kmo’s zweren bij het printen van documenten en het verzenden van papieren facturen. Bespaar op inkt, toners, papier, verzendkosten en printeronderhoud door de papierstroom stevig aan banden te leggen. Nu is hét moment om over te stappen op pdf’s, e-mailbijlages en digitale facturen die tegenwoordig via steeds eenvoudiger én betaalbaarder wordende IT-toepassingen volledig automatisch opgemaakt, verzonden en opgevolgd kunnen worden.

5. Breng je IT-infrastructuur in kaart

Het informaticapark is nog zoiets dat gaandeweg meegroeit met de onderneming, maar daarna wordt het vaak vergeten om het opnieuw onder de loep te houden. Zoiets kun je zelf organiseren, of overlaten aan een externe expert. Daarbij wordt er een IT-audit uitgevoerd die in een oogopslag de sterktes en zwaktes van de soft- en hardware van de onderneming blootlegt. Met die helikopterview kan je dan in volgorde van bedrijfsprioriteiten bekijken welke overbodige apparaten en services geëlimineerd kunnen worden, en welke elementen er misschien verbeterd of uitgebreid kunnen worden.

6. Ga slim(mer) om met energie

In tijden waarin de prijzen voor gas en elektriciteit de pan uit rijzen, loont het meer dan de moeite om waar mogelijk te besparen op energiekosten. Voorbeelden zijn: de introductie van ledlampen, de thermostaat een of meerdere graden lager instellen en de airco een of meerdere graden hoger, zonnepanelen installeren. Er zijn heel veel manieren waarop kmo’s energie kunnen besparen. Een tool als https://app.energyid.eu/ toont na het ingeven van de meterstanden welke besparingen verwacht kunnen worden. Er is ook een vergelijkingstest waarmee je jouw energieverbruik kan vergelijken met dat van anderen.

Gerelateerde artikels