Telewerk is een specifieke werkvorm met tal van voordelen voor uzelf en uw medewerkers.
Het vermindert immers de woon-werk-verplaatsingstijd, waardoor er meer tijd vrijkomt voor uw medewerkers en ze productiever zijn. Ook biedt telewerk een betere werk-privébalans voor uw medewerkers.
Voor u aan telewerken begint in uw organisatie
Over het invoeren van telewerk in uw onderneming moet vooraf wel worden nagedacht. U heeft er alle belang bij om de rechten en plichten van u en uw medewerkers duidelijk vast te leggen. Zo blijft het een win-winsituatie voor beide partijen.
Rechten en verplichtingen inzake telewerk
Als werkgever moet u ervoor zorgen dat uw medewerkers over de nodige apparatuur en ondersteuning beschikken om te telewerken:
- een pc of laptop;
- volledige of gedeeltelijke betaling van een internetverbinding;
- enz.
Opgelet: Dit zijn extralegale voordelen. We adviseren u om contractueel een reeks elementen vast te leggen over uw recht van toezicht en controle.
Een overeenkomst voor telewerk sluiten
Heeft u beslist om telewerk in te voeren in uw onderneming? Leg uw beleid rond telewerken dan nauwkeurig vast in de individuele arbeidsovereenkomsten van uw medewerkers.
Wat moet u vermelden in de overeenkomst?
- de verplichting van de werknemer om zorg te dragen voor de apparatuur die ter beschikking werd gesteld;
- de regels voor het privégebruik van de ter beschikking gestelde apparatuur en het gebruik ervan door derden;
- de afspraken rond defecten die het gevolg zijn van privégebruik of gebruik door derden;
- uw recht op toegang tot de thuiswerkplek om hulp te bieden in geval van een storing of defect;
- de afspraken rond werken bij technische storingen.
Heeft u nog vragen over telewerk? Of wenst u professioneel advies om optimaal gebruik te maken van telewerk in uw onderneming? Neem dan contact op met Partena Professional.