Steunmaatregelen voor zelfstandigen naar aanleiding van de overstromingen

Auteur: Valérie Mawet (Legal Expert)
Leestijd: 4min
Publicatiedatum: 16/07/2021 - 18:06
Laatste update: 10/08/2021 - 16:02

UPDATE 10/08/2021 - 16:00

 

De extreme weersomstandigheden en de daaropvolgende overstromingen in de maand juli 2021 hebben enorme materiële schade veroorzaakt in meerdere regio’s van het land. Een aantal zelfstandigen zagen zich als gevolg hiervan verplicht om opnieuw hun activiteiten te onderbreken.

Waarop heeft u als zelfstandige recht indien u getroffen werd door deze natuurramp ?

Overbruggingsrecht

De natuurramp behoort tot één van de vijf situaties die wettelijk voorzien zijn in het kader van de derde pijler van het klassieke overbruggingsrecht (= gedwongen onderbreking). U kan hierop aanspraak maken indien omwille van deze reden moest onderbreken. Om recht te hebben op dit overbruggingsrecht, moet u elke zelfstandige activiteit gedurende minstens 7 opeenvolgende dagen volledig onderbreken. Bovendien moet deze onderbreking buiten uw wil gebeuren.

Aan welke voorwaarden moet u voldoen om van de derde pijler van het klassieke overbruggingsrecht te genieten en hoeveel kan u ontvangen ?

  1. U moet onderworpen zijn aan het sociaal statuut van de zelfstandigen gedurende de 4 kwartalen die voorafgaan aan de eerste dag van het kwartaal dat volgt op het kwartaal waarin de natuurramp plaatsvond, dus in het kwartaal van de gedwongen onderbreking en in de 3 voorafgaande kwartalen. In deze omstandigheden begint de onderbreking op de datum van de overstromingen. Indien u getroffen werd door de overstromingen van de maand juli 2021, moet u minstens onderworpen zijn sedert het vierde kwartaal van 2020.
  2. U moet onderworpen zijn als zelfstandige in hoofdberoep, meewerkende partner met een maxistatuut of u bent begunstigde van artikel 37 en u betaalt sociale bijdragen die equivalent zijn aan deze van een zelfstandige in hoofdberoep.
  3. U moet gedurende 4 kwartalen effectief sociale bijdragen betaald hebben over een referentieperiode van 16 kwartalen die voorafgaan aan de eerste dag van het kwartaal dat volgt op het kwartaal waarin de overstromingen plaatsvonden.
  4. U mag tijdens deze periode geen beroepsactiviteit uitoefenen.
  5. U mag tijdens deze periode niet genieten van een vervangingsinkomen
  6. Uw hoofdverblijfplaats moet zich in België situeren.

Indien aan alle voorwaarden wordt voldaan, kan u genieten van een uitkering waarvan het bedrag proportioneel is met de duur van de onderbreking per periode van 7 opeenvolgende dagen (toepassing van de derde pijler van het klassieke overbruggingsrecht. Voor een eerste periode van 7 dagen gaat dit over een bedrag van 329,38 euro (zonder gezinslast) en 411,60 euro (met gezinslast) tot 1.317,52 euro en 1.646,38 euro bruto, indien meer dan 28 dagen.

Opgelet:  Deze financiële uitkering in het kader van het klassieke overbruggingsrecht mag in dezelfde maand niet gecumuleerd worden met een financiële uitkering in het kader van de tijdelijke crisismaatregelen.

Hoe kan u uw aanvraag indienen ?

U kan ons aanvraagformulier downloaden in te dienen.

Uitstel van betaling

Naast de aanvraag van het klassieke overbruggingsrecht, heeft u ook de mogelijkheid om :

  • uitstel van betaling te bekomen van de voorlopige sociale bijdragen voor het derde kwartaal van 2021.

De voorlopige bijdrage voor het derde kwartaal 2021 moet uiterlijk op 30/09/2022 worden betaald.

Deze maatregel is niet van toepassing op een reeds betaalde bijdrage.

Uw aanvraag (per e-mail of per brief) moet gemotiveerd zijn en aan ons worden toegezonden voor 15/09/2021. Het moet de volgende informatie bevatten:

- uw volledige naam, voornaam en woonplaats;

- de naam en zetel van uw bedrijf;

- uw ondernemingsnummer.

  • vermindering van de voorlopige sociale bijdragen te vragen voor 2021. U vindt onze formulieren via de volgende link.
  • een vereenvoudigde aanvraag tot vrijstelling van de voorlopige sociale bijdragen in te dienen voor het derde kwartaal van 2021. U kan ons aanvraagformulier downloaden in te dienen.

 

De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.