De steunmaatregel voor de hotelsector wordt verlengd voor het derde kwartaal 2021

Auteur: Els Poelman (Legal Expert)
Leestijd: 5min
Publicatiedatum: 06/07/2021 - 11:25
Laatste update: 16/07/2021 - 09:24

De bijdragevermindering voor de hotelsector wordt met een kwartaal verlengd, en loopt nu over twee kwartalen.    

Bijdragevermindering uitgebreid tot twee kwartalen

De steunmaatregel voor de hotelsector liep oorspronkelijk voor het 2e kwartaal 2021: zie onze Infoflash van 15 april 2021

Omdat de binnenlandse toeristische sector onvoldoende kon aantrekken in het 2e kwartaal, wordt de overheidssteun ook toegekend in het 3e kwartaal 2021.

Het gaat om een doelgroepvermindering, d.i. een vermindering van werkgeversbijdragen aan de sociale zekerheid.  Qua bedrag is het de grootst mogelijke vermindering: de volledige basis-werkgeversbijdrage wordt vrijgesteld (25,00%).

Welke werkgevers?

“Hotelsector” afbakenen

De hotelsector in deze context bestaat uit de werkgevers die:   

  • ressorteren onder het paritair comité van de horeca (PC 302, werkgeverscategorie 017 of 317)
  • EN als hoofdactiviteit hebben het uitbaten van een hotel of het verschaffen van accommodatie, of een vestigingseenheid hebben met deze activiteit. Het gaat om volgende NACE-codes:
  • NACE 55100: hotels en dergelijke accomodatie
  • NACE 55201: jeugdherbergen en  jeugdverblijfcentra
  • NACE 55202: vakantieparken
  • NACE 55203: gites, vakantiewoningen en -appartementen
  • NACE 55204: gastenkamers
  • NACE 55209: vakantieverblijven en andere verblijven voor kort verblijf
  • NACE 55300: kampeerterreinen en kampeerauto- en caravanterreinen
  • NACE 55900: overige accomodatie

Daling omzet of loonmassa

Om het recht te openen op de vermindering moet de werkgever een daling van minstens 60% van de normale activiteit bewijzen, als volgt geregeld op basis van het BTW - wetboek:

  1. belastingplichtige werkgevers met BTW-aangifteplicht: effectieve omzetdaling van minstens 60% in het kwartaal met vermindering, tegenover in het overeenkomstig kwartaal van 2019. De evaluatie gebeurt voor elk kwartaal afzonderlijk:  
  • voor de doelgroepvermindering 2e kwartaal 2021 moet de omzet 2e kwartaal 2021 minstens 60% lager zijn dan de omzet 2e kwartaal 2019
  • voor de doelgroepvermindering 3e kwartaal 2021 moet de omzet 3e kwartaal 2021 minstens 60% lager zijn dan de omzet 3e kwartaal 2019
  1. niet belastingplichtige werkgevers en belastingplichtige werkgevers zonder BTW-aangifteplicht: daling van de (aan de RSZ aangegeven) loonmassa met minstens 60% in het kwartaal met vermindering, tegenover in het overeenkomstig kwartaal van 2019. Ook hier gebeurt de evaluatie voor elk kwartaal afzonderlijk:  
  • voor de doelgroepvermindering 2e kwartaal 2021 moet de loonmassa 2e kwartaal 2021 minstens 60% lager zijn dan de loonmassa 2e kwartaal 2019
  • voor de doelgroepvermindering 3e kwartaal 2021 moet de loonmassa 3e kwartaal 2021 minstens 60% lager zijn dan de loonmassa 3e kwartaal 2019

Aangezien de omzet resp. loonmassa van het 2e en 3 kwartaal 2021 deel uitmaakt van de vergelijking,  kan de evaluatie pas gebeuren na afsluiten van het 2e resp. 3e kwartaal 2021 en bijgevolg na registratie van de dmfa voor dit kwartaal.

Voor werkgevers met aangifteplicht kan de omzetdaling gecontroleerd worden op basis van de BTW-aangiftes, voor andere werkgevers kan de daling van de loonmassa gecontroleerd worden op basis van de dmfa.

Welke werknemers?

De vermindering is toepasbaar voor vijf werknemers per vestigingseenheid. De werknemers met vermindering moeten vallen onder het P.C. 302.

Bijkomende voorwaarden

Om het recht op deze vermindering te verzekeren, moet de werkgever tegelijk voldoen aan vier bijkomende voorwaarden:

  1. Elke werknemer waarvoor hij de doelgroepvermindering toepast ononderbroken in dienst houden gedurende het betrokken kwartaal met vermindering, behalve als die werknemer:
  • zelf ontslag neemt
  • wegens dringende reden wordt ontslagen
  • tijdskrediet/thematisch verlof opneemt
  1. In 2021 een concreet en individueel opleidingsaanbod doen aan alle werknemers, zowel de werknemers in tijdelijke werkloosheid als de werknemers die aan het werk zijn (met of zonder doelgroepvermindering). Het aanbod moet slaan op minstens 5 volledige opleidingsdagen per voltijds equivalente werknemer, d.i. een voltijdse werknemer met volledige prestaties. Voor deeltijdse werknemers kan het aantal opleidingsdagen proportioneel verminderd worden in verhouding tot de contractuele arbeidsduur.
  2. In 2021 geen van de volgende acties uitvoeren:
  • uitkering van dividenden aan aandeelhouders
  • uitkering van bonussen aan leden van de Raad van Bestuur en het leidinggevend personeel van de onderneming
  • inkoop van eigen aandelen
  1. De ondernemingsraad (bij ontstentenis in dalende volgorde de vakbondsafvaardiging resp. de werknemers zelf) informeren over de toepassing van deze maatregel in de onderneming en de voorwaarden, inzonderheid over het opleidingsaanbod. De reglementering spreekt ook van overleg met de werknemers(vertegenwoordiging): in de praktijk slaat dit vooral op de organisatie van de opleiding.

De naleving van de bijkomende voorwaarden kan niet automatisch gecontroleerd worden bij registratie van de dmfa. De RSZ kan/zal a posteriori ad-hoc controles uitvoeren, eventueel op basis van datamining.

Praktisch

Klanten van Partena die ressorteren onder PC 302 en één van de geselecteerde NACE-codes ontvingen een gepersonaliseerd bericht met de uitnodiging om hun “opt-in” mee te delen voor toepassing van de vermindering in het 2e kwartaal 2021, mits:

  • bevestiging van 60% daling van omzet resp. loonmassa;
  • engagement tot het naleven van de bijkomende voorwaarden

Een analoog bericht zal naar deze klanten verstuurd worden voor wat betreft de toepassing in het 3e kwartaal 2021.

 

Bron:

  • Wetsontwerp houdende tijdelijke ondersteuningsmaatregelen ten gevolge van de COVID-19 epidemie, Kamer doc. 2070/001 – onder voorbehoud van publicatie in BS
  • Bericht op portaalsite RSZ

 

 

De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.