Of je nu voor een eenmanszaak of een vennootschap kiest, bij Partena Professional vind je de ideale oplossing om jouw bedrijf 100% digitaal op te starten met persoonlijke begeleiding door onze experten.
Ik begin als zelfstandig helper, medezaakvoerder of werkend vennoot in een bestaande zaak en wil me inschrijven als zelfstandige.
Ontdek alles wat je moet weten voor een succesvolle start als ondernemer.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
Naar aanleiding van de afgelopen sociale verkiezingen van mei 2016 werden comités voor preventie en bescherming op het werk (C.P.B.W.) en ondernemingsraden (O.R.) geïnstalleerd of hernieuwd in tal van ondernemingen. Om geldig te kunnen werken, moet elke O.R. en elk C.P.B.W. over een (eigen) huishoudelijk reglement (H.R.) beschikken waarin hun werkingsregels zijn vastgelegd.
Het is ook belangrijk om bepaalde documenten te bewaren zoals de processen-verbaal van de verkiezingen waarop (met name) de aanduiding van de effectief verkozenen, de aanduiding van de plaatsvervangers en de schikking van de niet-verkozen kandidaten voorkomen.
Het huishoudelijk reglement wordt in principe opgesteld of herzien op de eerste vergaderingen van de O.R. en/of van het C.P.B.W. na de sociale verkiezingen. Daarna wordt het ideaal gezien eenparig aangenomen door de leden van het betreffende orgaan.
Om hun reglement op te stellen, gaan de O.R. en het C.P.B.W., desgevallend, uit van het model van het huishoudelijk reglement dat werd uitgewerkt door de activiteitensector waaronder de onderneming valt. Ze vullen het eventueel aan met bepalingen die het beste beantwoorden aan de behoeften van de onderneming.
Elk huishoudelijk reglement moet een aantal bepalingen bevatten.
Opmerking - Die verplichte vermeldingen kunnen aangevuld worden met specifieke bepalingen (facultatieve vermeldingen).
Elk huishoudelijk reglement van een O.R. moet de volgende punten bevatten:
Elk huishoudelijk reglement van een C.P.B.W. moet de volgende punten bevatten:
Opgelet! De regels over de werking en de bevoegdheden van de O.R. en het C.P.B.W. worden later toegelicht.
Het is aan te raden om al bij de eerste vergadering het huishoudelijk reglement te bespreken en goed te keuren.
Is het de eerste maal dat u een comité of ondernemingsraad moet oprichten, dan raden wij u aan om als werkgever al een huishoudelijk reglement voor te bereiden en dit voor te leggen aan de werknemersafvaardiging op deze eerste vergadering. Daarmee wint u tijd tijdens de vergadering en vermijdt u eventueel oeverloze discussies.
Wij kunnen u hierbij begeleiden en helpen bij de opmaak van een huishoudelijk reglement (model of op maat).
Wenst u goed geïnformeerd aan de slag te gaan? Schrijf u dan zeker in voor onze praktische workshops in juni. Voor meer details en inschrijvingen kunt u terecht op onze blog.
Bronnen: wet van 20 september 1948 houdende organisatie van het bedrijfsleven (O.R.) (art. 22); wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk (C.P.B.W.) (art. 68); Koninklijk Besluit van 3 mei 1999 betreffende de opdrachten en de werking van de C.P.B.W. (art. 31).
Auteur: Catherine Mairy
27/05/2016
De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.