Of je nu voor een eenmanszaak of een vennootschap kiest, bij Partena Professional vind je de ideale oplossing om jouw bedrijf 100% digitaal op te starten met persoonlijke begeleiding door onze experten.
Ik begin als zelfstandig helper, medezaakvoerder of werkend vennoot in een bestaande zaak en wil me inschrijven als zelfstandige.
Ontdek alles wat je moet weten voor een succesvolle start als ondernemer.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
Ariane maakt al sinds 1988 naam in de communicatie- en PR-sector. Vandaag leidt ze samen met haar vennoot het communicatiebureau Blink, dat gespecialiseerd is in persrelaties, sociale media en influencer marketing. “We zijn vooral actief in de modesector, deco, toerisme en cultuur … Kortom alles wat te maken heeft met creatie en lifestyle”, verduidelijkt Ariane.
Toen het coronavirus losbarstte, werden deze sectoren het hardst getroffen. “Van de ene dag op de andere viel alles stil”, legt Ariane uit. “Projecten en budgetten werden bevroren zonder dat we er voor iets tussen zaten en zonder de minste beweegruimte. Ik had tijdens de crisis van 2008 al eens zo’n beangstigende situatie meegemaakt. Ik wist dat kalmte bewaren de enige optie was. U moet weten dat het begin van het jaar voor ons een belangrijk moment is. De lockdown heeft dus de belangrijkste projecten van het omzetjaar stilgelegd. Alles stortte ineen, maar gelukkig heeft het overbruggingsrecht voor zelfstandigen ons toegelaten om te overleven … in afwachting!”
De teams van Partena Professional zaten in de frontlinie voor het praktische beheer van dit essentiële overbruggingsrecht voor zelfstandigen, en zagen zich dus ook verplicht om zich in sneltempo om te vormen. Bruno Debuysscher, directeur van de werking van het socialezekerheidsfonds, blikt voor ons terug op deze uitzonderlijke periode.
“In de moeilijke context van de lockdown, een algemene onrust en de massale overstap naar thuiswerk moesten we een ongeziene tsunami aan dossiers verwerkt krijgen: in drie weken tijd ontvingen we tienduizenden telefonische oproepen en 60 000 aanvragen voor het overbruggingsrecht. We hebben meteen andere diensten gemobiliseerd om de toestroom op te vangen. Maar zelfs dan was het haast onmogelijk om alles in real time geregeld te krijgen. In een eerste fase wilden we dat alles administratief perfect in orde was om onaangename verrassingen te vermijden. Maar dat neemt tijd en heeft soms tot vertragingen in de verwerking geleid … en bijgevolg ook tot onbegrip bij de getroffen klanten.””
Deze uitzonderlijke crisissituatie heeft de wegen van Bruno en Ariane doen kruisen. Ariane: “Halfweg april had ik nog altijd geen nieuws ontvangen over mijn op 19 maart ingediende aanvraag, ondanks mijn pogingen tot contact. Mijn middelen waren op en het dagelijkse reilen en zeilen viel niet meer te beheren. Toen heb ik een lange post op de sociale media gepubliceerd waarin ik mijn situatie uitlegde. Op dat moment heeft Bruno me gecontacteerd. Hij heeft me de moeilijke context uitgelegd waarin zijn teams moesten werken. En hij heeft me beloofd dat mijn dossier snel behandeld zou worden en dat hij me persoonlijk op de hoogte zou houden van de vorderingen.”
Bruno: “We hebben erg snel aan een betere manier gewerkt om onze werking te versnellen. Iedereen in ons team was bereid om tot het uiterste te gaan, want we beseften maar al te goed dat achter elk dossier een persoon in soms dramatische moeilijkheden school. Het is in dat kader dat ik meteen contact heb opgenomen met Ariane van zodra ik haar post had gelezen. Ik heb haar in alle openheid de problemen uitgelegd waar wij voor stonden. Goed beseffend in welke situatie hun klanten verkeerden, zijn onze dossierbeheerders tot het uiterste gegaan om hen te helpen en zo nog meer aan de zijde te staan van de zelfstandigen. Ze hebben deze klanten persoonlijk gecontacteerd om hen op de hoogte te houden van de vooruitgang in hun dossier. En dat heeft het mogelijk gemaakt om bergen te verzetten. De vertragingen zijn weggewerkt en onze klanten voelden zich ondersteund, gehoord en gerustgesteld.”
“We hadden behoefte aan dat menselijke contact”, vult Ariane aan. “Een goede communicatie, transparantie en het gevoel dat mensen werken om ons te helpen: dat alles had een geruststellend effect.”
En nu? Ariane is het gewend om weer op haar pootjes terecht te komen en kijkt de toekomst met realistisch zelfvertrouwen tegemoet. “Ik ben optimistisch, maar niet voor de onmiddellijke toekomst. We zetten alles in het werk opdat alles beter zou gaan. We hebben bijvoorbeeld geprofiteerd van de lockdown om www.blinkunited.com te lanceren, een innoverend digitaal platform gewijd aan lifestyle en zijn spelers, dat voor hen de rol opneemt van marketplace en ondersteuning van hun communicatie”, besluit ze.